شهر خبر

پیش از بارداری چه آزمایش‌هایی باید بدهیم؟

آزمایش FBS یا آزمایش قند خون به صورت ناشتا به منظور اندازهگیری قند خون انجام می‌شود. هدف اصلی این آزمایش تشخیص بیماری دیابت و یا احتمال ابتلا به بیماری دیابت بارداری است.

پیش از بارداری چه آزمایش‌هایی باید بدهیم؟

همه زوجین مدتی پس از ادواج و وابسته به تصمیمی که گرفت‌هاند اقدام به بارداری و بچه دار شدن می‌کنند. آنها در ابتدا بیش از هر چیزی به دنبال بارداری سالم، سلامت مادر در طول دوران بارداری، و سلامتی جنین و نوزاد پس از تولد هستند. از این رو، در ابتدا باید برای دستیابی به این اهداف به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، تا با اقدامات لازم پیش از بارداری آشنا شده و نسبت به انجام آنها اقدام کنید. یکی از اقدامات لازم، انجام چکاپ خون پیش از اقدام به بارداری است. ضرورت چکاپ خون پیش از اقدام به بارداری سلامت کلی مادر برای شروع بارداری و ادامه آن بدون مشکل را تامین می‌کند.

چکاپ خون پیش از اقدام به بارداری

● آزمایش FBS

آزمایش FBS یا آزمایش قند خون به صورت ناشتا به منظور اندازهگیری قند خون انجام می‌شود. هدف اصلی این آزمایش تشخیص بیماری دیابت و یا احتمال ابتلا به بیماری دیابت بارداری است. تفسیر آزمایش قند خون به اسن صورت است که:

● ۷۰ تا ۱۰۰: نرمال

● ۱۰۰ تا ۱۵۰: مستعد بیماری دیابت

● بیشتر از ۱۵۶: مبتلا به بیماری دیابت

● آزمایش کراتین

این آزمایش به منظور اندازه‌گیری میزان کراتین موجود در خون انجام می‌شود. ماده کراتین از شکست پروتئین تولید می‌شود که مقدار طبیعی آن نشان دهنده عملکرد صحیح کلیه‌ها است. در غیر این صورت، احتمال اختلال در عملکرد کلیه‌ها وجود دارد. مقدار نرمال کراتین ۰.۶ تا ۱.۲ است.

● آزمایش CBC

آزمایش CBC یا آزمایش خون به منظور اندازه‌گیری دقیق سلول‌های خونی( سلول‌های قرمز و سفید، هموگلوبین، پلاکت‌های خون، هماتوکریت، کم خونی و غیره) انجام میشود که سلامت کلی بدن را ارزیابی می‌کند.

● آزمایش هپاتیت B

آزمایش هپاتیت B  یکی از آزمایش‌های ضروری قبل از اقدام به بارداری است. اگر جواب آزمایش هپاتیت نوع Bمادر مثبت باشد، باید اقداماتی برای جلوگیری از ابتلای نوزاد انجام دهند.

● آزمایش ایدز

ایدز ویروسی است که سلول‌های ایمنی بدن را مورد هدف قرار داده و سیستم ایمنی فرد مبتلا را به شدت کاهش می‌دهد. از این رو، مشکلات فراوانی را برای فرد مبتلا به وجود می‌آورد. اگر مبتلا باشید، اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلای نوزاد انجام می‌شود.

● آزمایش سرخجه

این آزمایش میزان آنتی بادی‌های موجود در بدن مادر برای مقابله با ویروس سرخجه را نشان می‌دهد. اگر مقدار آنتی بادی نرمال نبوده و زن باردار در طی دوران بارداری به ویروس سرخجه مبتلا شود، خطراتی مانند عفونت جفت یا جنین را به دنبال دارد.

سخن آخر

بارداری دوران شیرینی برای زوجین مخصوصا برای زنان است. زوجین نه ماه تمام منتظر تولد کودک خود هستند. حال با این وجود، اگر مشکل و یا بیماری برای مادر و جنین به وجود آید، سختی این دوران را چند برابر خواهد کرد. پس، ضرورت چکاپ خون قبل از اقدام به بارداری را جدی بگیرید، تا دوران شیرین بارداری را بدون مشکل سپری کنید.