شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تنگه هرمز#نفت

ایران تنگه هرمز را دور زد / افتتاح خط لوله نفت گوره به جاسک

کدخبر: 427926
ایران با افتتاح خط لوله جدید انتقال نفت، تنگه هرمز را دور زد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، با افتتاح خط لوله نفتی گوره به جاسک، ایران از این پس می تواند بخشی از نفت صادراتی خود را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز، راهی بازار کند.

تاکنون کل نفت صادراتی ایران در جزیره خارک (خلیج فارس - ساحل استان بوشهر) بارگیری و صادر می شد. نفتکش ها بعد از بارگیری نفت ایران در جزیره خارک در خلیج فارس باید از تنگه هرمز عبور می کردند تا با ورود به دریای عمان و سپس اقیانوس هند، به کشورهای مختلف جهان می رفتند.

اما هم اکنون ایران می تواند در بندر جاک (ساحل دریای عمان) نفت را تحویل نفتکش دهد.

خط لوله گوره به جاسک صبح امروز توسط در مراسمی ویدئوکنفرانسی توسط حسن روحانی رئیس جمهوری افتتاح کرد.

به گزارش ایسنا،‌ در فاز نخست این خط لوله، ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

 
ایران تنگه هرمز را دور زد / افتتاح خط لوله نفت گوره به جاسک

برای احداث این خط لوله در مجموع ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری رسمی از آن برای ۱۰ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

 روحانی پس از ارائه گزارش وزیر نفت، این طرح را از افتخارات صنعت ایران زمین دانست و گفت: امروز یک روز تاریخی و بزرگ برای ملت ایران است و هر چه زمان بگذرد اهمیت این مسئله بیشتر برای مردم روشن خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته برای دنیا کاملا روشن است که ایران یک اقدام بزرگ را در زمینه صادرات نفت انجام داده است، گفت: داشتن یک پایانه صادراتی نفت خارج از خلیج فارس و در دریای عمان بسیار برای ما ارزشمند و با اهمیت است و از همه افراد، شرکت ها و دستگاه هایی که در به بهره برداری رسیدن این طرح با عظمت تلاش کردند، قدردانی می کنم.