به گزارش برنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک با حضور رئیس‌جمهور گفت: امروز روزی تاریخی برای صنعت نفت ایران است و برای نخستین بار صادرات نفت ایران از منطقه مکران آغاز می‌شود. ایجاد پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران، از سال‌های اولیه دهه ۱۳۶۰ و اوج جنگ تحمیلی، مطرح بود. احداث خط انتقال به نام محرم، بر همین اساس آغاز شد.

او ادامه داد: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه صادراتی در جریان سفر سال ۱۳۹۲ جنابعالی (رئیس‌جمهوری) به استان هرمزگان، دوباره به‌صورت جدی مطرح شد و اجرای این طرح پس از بررسی کارشناسی و با اعتبار نزدیک به ۲ میلیارد دلار ابلاغ شد.فرآیند ساخت و تأمین تجهیزات طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک از سال ۱۳۹۷ آغاز و عملیات لوله‌گذاری این طرح به صورت رسمی در تیرماه ۱۳۹۹ آغاز شد.نفت خام در پایانه جاسک در ۲۰ مخزن با مجموع ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی می‌شود و اکنون نفت خام پس از طی مسافت تقریبی هزار کیلومتر بدون هیچ‌گونه مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و در حال بارگیری در کشتی است.

 زنگنه گفت: پیشرفت کلی طرح گوره– جاسک بیش از  ۸۲ درصد است و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در این طرح هزینه شده است. دو شرکت متن و نفت و گاز پارس به ترتیب مسئولیت بخش‌های خشکی و دریایی این طرح را بر عهده داشتند.عملیات بارگیری و صادرات نفت خام از جاسک که هم اکنون از سوی شرکت نفت وگاز پارس انجام می‌شود به‌طور کامل به شرکت پایانه‌های نفتی ایران واگذار خواهد شد.طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک اکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه دارد و سپس مرحله به مرحله تکمیل خواهد شد. بهره‌برداری تدریجی در طرح‌های بزرگ طبیعی است.

وزیر نفت بیان کرد: در تمامی بخش‌های طرح خط لوله گوره- جاسک تمامی الزامات استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استانداردهای IPS، API و ASME رعایت شده است.به دلیل امکان­‌ناپذیری تأمین لوله‌های نِیس و الکتروپمپ‌ها در اثر تحریم، این طرح در ابتدا با بن بست روبرو شد اما ما در داخل کشور به کمک سازندگان داخلی، توانستیم این مشکل را مرتفع و برای نخستین بار آن در کشور را داخلی‌سازی کنیم.در خط انتقال نفت خام گوره– جاسک جلوه‌­های کم‌نظیر از ساخت داخل و درهم‌شکستن تحریم­‌ها به نمایش گذاشته شده است.