شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس#مهاجرت#فرانسه

تقویت همکاری انگلیس و فرانسه درزمینه مقابله با مهاجرت غیرقانونی

با افزایش آمار ورود مهاجران غیرقانونی از مسیر کانال مانش به انگلیس، دولت این کشور پذیرفت که با پرداخت ۵۴ میلیون پوند به فرانسه، به تقویت عملیات جلوگیری از عبور مهاجران از این گذرگاه خطرناک کمک کند.

تقویت همکاری انگلیس و فرانسه درزمینه مقابله با مهاجرت غیرقانونی

به گزارش منیبان؛ بر اساس توافق صورت گرفته که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، فرانسوی‌ها موافقت کردند تا تعداد مأموران خود را در امتداد ساحل دریا دو برابر کرده و با خرید تجهیزات مناسب، منطقه تحت نظر خود را افزایش داده تا از تردد مهاجران به انگلیس جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین قرار است با استفاده از کمک مالی انگلیس پناهگاه‌های بیشتری را برای آوارگان در فرانسه ایجاد کنند تا از فکر مهاجرت به انگلیس منصرف شوند. این توافق میان جرالد دارمانین و پریتی پتل وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس منعقد شد.

بر اساس توافق صورت گرفته، بیشتر عملیات قرار است در فرانسه متمرکز شود تا اقدام مهاجران در همان نطفه متوقف شود. فرانسه می‌گوید که از حرکت بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ مهاجر به انگلیس جلوگیری کرده است. این درحالیست که آمار رسمی دولت انگلیس نشان می‌دهد که تاکنون حدود ۸ هزار نفر سوار بر ۳۴۵ قایق به صورت غیرقانونی به انگلیس مهاجرت کرده‌اند. آخرین باری که این رقم به ۴۱۶ هزار نفر رسید سپتامبر پارسال بود که یک رکورد تازه بشمار می‌رفت.

یک نماینده مجلس فرانسه می‌گوید که مرز ساحلی انگلیس با فرانسه طولانی است و ۵۴ میلیون پوند برای عملیات جلوگیری از ورود مهاجران کافی نیست. او همچنین معتقد است که پاریس وظیفه تعقیب مهاجران در آب‌های بین دو کشور را ندارد. این درحالیست که انگلیس تاکید دارد طرف فرانسوی باید در این زمینه مداخله کرده و مهاجران را به مبدا برگرداند.

این درحالیست که انگلیس هم تلاش می‌کند تا با وضع قوانین سختگیرانه، این کشور را به مکانی غیر جذاب برای مهاجران تبدیل کند. وزارت کشور انگلیس می‌گوید که اقدامات قابل توجهی را برای مقابله با معضل مهاجرت غیرقانونی صورت داده است. این وزارت‌خانه فروردین گذشته در نظام مهاجرتی تغییراتی را اعمال کرد که اعطای پناهندگی به افرادی که به صورت غیر قانونی وارد این کشور می‌شوند سخت تر شود. به گفته پریتی‌پتل وزیر کشور انگلیس، افرادی که غیر قانونی وارد انگلیس می‌شوند از حقوق یکسان با افرادی که قانونی وارد شده‌اند برخوردار نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پناهندگان از جمله زنان و کودکان در مسیر رسیدن به انگلیس جان خود را از دست‌داده‌اند مدعیست که نظام جدید پناهندگی، سریع‌تر و عادلانه‌تر عمل خواهد کرد و از افراد اسیب‌پذیر بهتر حمایت می‌کند.

وزیر کشور انگلیس با بیان اینکه راه پیشگیری از مرگ پناهندگان جلوگیری از تجارت انسان است ادعا کرده که تدابیر جدید دولت لندن، مسیر امن و قانونی برای مهاجرت به این کشور ایجاد کرده است. «به این ترتیب اگر شما از طریق یک کشور امن که می توانستید تقاضای پناهندگی کنید به صورت غیر قانونی وارد انگلیس شدید، در واقع برای فرار از یک خطر فوری پناهنده نیستید، بلکه انگلیس را به عنوان مقصد خود برگزیده‌اید.»

این لایحه هم‌اکنون در پارلمان انگلیس در دست بررسی قرار دارد و اگر مصوب شد، مهاجرت غیرقانونی عمدی به انگلیس جرم تلقی و حداکثر مجازات برای آن ۴  سال در نظر گرفته شده است.

این درحالیست که کنشگران و فعالان حقوق بشری طرح پیشنهادی انگلیس را «غیر انسانی» خوانده و مشابه سیاست‌های رئیس جمهوری سابق آمریکا دانسته و نسبت به تکرار سرنوشت دونالد ترامپ هشدار دادند. ترامپ در ۴ سال ریاست جمهوری آمریکا، شدیدترین سیاست‌های مهاجرتی را علیه کشورهای عموما مسلمان به اجرا گذاشت.