به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «حدود ۱۸ ماه است که ویروس کرونا در ایران شناسایی و فراگیر شده است. در این مدت پیک‌های کرونا به دلیل فراگیرشدن واریانت‌های مختلف در کشور مشکل‌ساز شده است. به همین دلیل این روزها کم نیستند شهروندانی که می‌ترسند با واریانت‌های جدید و ترکیبی روبه‌رو شوند.

چنانچه بخواهیم به این مساله بپردازیم، باید بگوییم تا به‌ حال سه واریانت آلفا، بتا و دلتا در کشور شناسایی شده ‌است. در واقع عمده ویروس کرونایی که در کشور در حال انتشار است، شامل این سه نوع واریانت می‌شود. با وجود شدت سرایت و نیز بیماری‌‌‌زایی بالای این سه واریانت، اما احتمال ترکیب آنها با هم وجود ندارد؛ چرا که پایش و شناسایی واریانت‌‌های جدید در آزمایشگاه‎های وزارت بهداشت و درمان به صورت مستمر انجام می‌‌شود و هنوز مطالعه رسمی که نشان دهد واریانت نوترکیبی از ترکیب این سه واریانت در کشور به وجود آمده، منتشر نشده است اما این ماجرا نباید منجر به عادی‌انگاری شود، زیرا کرونا همچنان قربانیان زیادی در ایران می‌گیرد.

بر اساس آماری که از سوی مرکز روابط ‎عمومی و اطلاع‎رسانی وزارت بهداشت و درمان منتشر شده، روز گذشته ۲۵هزار و ۴۴۱ نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند و آمار افراد مبتلا با شرایط حاد در این مدت افزایش یافت و به بیش از ۴۳۰۰ نفر رسید. با نگاه به آمار دو روز گذشته اما اطلاعات جدیدی به دست می‎آید. در این مدت تعداد افراد مبتلا با شرایط حاد افزایش پیدا کرده است. این آمار به‌خوبی نشان می‎دهد که پیک پنجم ویروس کرونا سرعت شیوع زیادی دارد.

بهمن سال گذشته وقتی واریانت آلفا (کرونای انگلیسی) در کشور شناسایی شد، همه کارشناسان و مدیران سلامت حدس زدند که پیک چهارم کرونا، با شیوع واریانت آلفا در کشور همراه خواهد بود؛ اتفاقی که البته صحت آن ثابت شد. بعد اما زمانی که واریانت‌های بتا و دلتا در کشور شناسایی شد، احتمال شروع پیک پنجم با واریانت دلتا که نسبت به واریانت‌های دیگر شدت سرایت و بیماری‌‌زایی بیشتری دارد، افزایش پیدا کرد. این در حالی است که آمارهای وزارت بهداشت نیز ‌از افزایش ابتلا و بیماران بستری در کشور حکایت دارد. بنابراین باید تاکید کرد به احتمال زیاد، واریانت دلتا این روزها به واریانت غالب ‌کشور بدل شده است.‌

بنابراین باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی در کشور جدی گرفته شود. مساله‌ای که به نظر می‌رسد این روزها در جامعه جدی گرفته نمی‌شود و این خطر وجود دارد که در روزهای آینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو شویم. فراموش نکنیم که ‌پیک پنجم ویروس کرونا در کشور ابتدا استان‌های جنوبی و جنوب‌ شرقی را درگیر کرد و رفته‌رفته پایش به سایر شهرهای کشور نیز باز شد. به همین دلیل با توجه به تعطیلات پیش رو باید از شهروندان و مسئولان خواست بیش از گذشته به پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند و سلامت خود را قربانی سفر نکنند؛ چرا که نتایج افزایش سفرها خیلی زود در قالب افزایش آمار بیماران و در نهایت قربانیان کرونا خبرساز می‌شود.»