شهر خبر

تازه‌ترین اخبار از کرونای استان‌ها را ببینید

تازه‌ترین اخبار از کرونای استان‌ها را ببینید

متاسفانه با وجود هشدارهای پیاپی و همچنین آگاه کردن مردم از سرعت سرایت ویروس جهش یافته، با موج بزرگی از بی‌خیالی و عادی‌انگاری روبرو هستیم و سطح رعایت پروتکل‌ها در جامعه به شدت کاهش یافته است.

به گزارش بهداشت نیوز، این روزها وضعیت شیوع کرونا در برخی استان ها بحرانی یا فوق بحرانی اعلام شده که این وضعیت ماحصل بی توجهی برخی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه اجتناب از برگزاری تجمع ، دورهمی وسفرهای غیر ضروری است.
 
اگرچه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ، تلاش بسیاری برای شناسایی و درمان مبتلایان به آن انجام شده و نتایج بسیار خوبی نیز حاصل شده ، اما با توجه به جهش های غیرقابل پیش بینی این ویروس، رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان به عنوان ایمن ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس مرگبار از سوی کارشناسان بهداشتی مطرح می شود و تاکید بسیاری نیز بر روی آن وجود دارد.
 
به گفته کارشناسان بهداشت و درمان ، اگر روند کنونی افزایش آمارها ادامه‌دار شود با بحران شدید در مراکز درمانی و کنترل کرونا مواجه خواهیم شد. زیرا هم‌اکنون در بسیاری از شهرستان‌ها ظرفیت تخت‌ها تکمیل شده است .
 
در همین حال معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تعداد واکسن هایی که در حال وارد شدن به کشور است گفت : انشاءالله بزودی واکسیناسیون سرعت خواهد گرفت.
 
دکتر قاسم جان بابایی اظهارداشت:وزارت بهداشت هر آنچه واکسن در انبار داشته در اختیار مردم قرار داده و چون مشکل کرونا بین المللی است، کشورهایی که قول داده بودند به تعهداتشان عمل نکردند.
 
به گفته وی، وزارت بهداشت مسئول تامین واکسن نیست و فقط درخواست کننده و مصرف کننده است.
 
جان‌بابایی در عین حال اظهارداشت: وزارت بهداشت واکسن مورد نیاز را از کشورهایی‌ مانند روسیه،چین، هند و کواکس پیش خرید انجام داده بود و تعهد ایجاد شد اما متاسفانه این کشورها به تعهداتشان عمل نکردند و زمانی کشور هند که زیرساخت وسیعی در تولید واکسن دارد کشورش با وضعیت بحرانی ویروس کرونا روبه رو شد اجازه خروج واکسن از کشورش را نداد.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: واردات واکسن کرونا با ورود محموله‌های جدید واکسن از مبدا کشورهای ژاپن و چین تداوم دارد.
 
کیانوش جهانپور در توئیتر خود نوشت:‌ با تلاش وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان ظرف روزهای آتی محموله های واکسن دارای مجوز مصرف در ایران از  مبدا ژاپن و چین به مقصد ایران ارسال خواهد شد.
 
مازندران
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت موج پنجم همه‌گیری کرونا در استان را بسیار وخیم توصیف کرد و گفت: در وضعیت بهره‌برداری حداکثری از امکانات درمانی استان قرار داریم و تمام بخش‌های بیمارستانی استان درگیر ارائه خدمات به بیماران کوویدی است.
 
دکتر سیمین بابایی با بیان این که وضعیت کرونایی استان بحرانی است، اظهار کرد: متاسفانه با موج بزرگی از بی‌خیالی و عادی‌انگاری روبرو هستیم و سطح رعایت پروتکل‌ها به شدت کاهش یافته است.
 
وی تعطیلات پایان هفته و تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز را مشکلی دوچندان برای مدیریت کرونا در استان مازندران دانست و تصریح کرد: مردم دیگر توجهی به هشدارها و توصیه‌های پزشکی و بهداشتی ندارند.
 
سبزوار
 رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز در این خصوص گفت: روند افزایشی شیوع کرونا که از ۲ هفته گذشته در سبزوار آغاز شده است همچنان با شتاب ادامه دارد.
 
دکتر علیرضا مسلم افزود: با توجه به روند افزایشی تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان واسعی سبزوار نیمی از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی که برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده تکمیل شده و با تداوم این روند زنگ هشدار موج پنجم در این منطقه به صدا درآمده است.
 
ساوه
سخنگوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه نیز از واکسیناسیون ۴۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال خبر داد و گفت: وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان نگران‌کننده است.
 
«محمود کریمی» گفت: در وضعیت قرمز کرونایی قاعدتاً باید مراسمات عمومی لغو شود اما برخی دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را ندارند و بسیاری از گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار همچنان فعال هستند.
 
هرمزگان
از استان هرمزگان نیز گزارش شده است که این روزها وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان فوق بحرانی اعلام می شود که این وضعیت ماحصل بی توجهی برخی ها به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه اجتناب از برگزاری هر گونه تجمع ، دورهمی وسفرهای غیر ضروری است.
 
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت بحرانی استان از نظر شیوع کرونا، گفت: در شبانه روز گذشته ۲۳۶ مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند و مجموع بستری ها به ۹۲۵ نفر رسید.
 
دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: آمار بستری های فعلی کرونا در بیمارستان های هرمزگان نسبت به اوایل هفته بیش از ۱۷ درصد افزایش داشته است.
 
آران و بیدگل
سرپرست شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل نیز گفت‌: ظرفیت تخت‌های فعال ویژه بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان سیدالشهدا (ع) این شهرستان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا تکمیل شد.
 
اعظم باقری اظهار داشت: بیمارستان سیدالشهدا (ع) ۴۵ تخت ویژه بیماران کرونایی داشت که شب گذشته با افزایش شمار بستری شدگان کرونا تکمیل شد که تمهیداتی برای افزایش تعداد تخت های ویژه کرونا در این بیمارستان گرفته شده است.
 
وی ادامه داد: بخش اطفال این بیمارستان به طور موقت به بیمارستان ثامن این شهرستان منتقل می‌شود تا افزون بر ۱۰ تخت دیگر ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) اضافه شود.  
 
قزوین
بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ، اگر روند صعودی ابتلا به کرونا در استان تداوم یابد با بحران کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهیم شد.  
 
پیمان نامدار با اشاره به آخرین وضعیت کووید ۱۹ در استان،  افزود: در حال حاضر تعداد موارد مثبت آزمایش کرونا در استان قزوین در حال افزایش بوده و بالغ بر ۶۰ درصد جواب ها مثبت است.
نامدار گفت: در ۴۸ ساعت گذشته بالغ بر ۱۰ نفر در استان قزوین بر اثر این بیماری فوت کرده که در رده سنی ۲۰ تا ۸۵ ساله بوده اند.
وی اظهار داشت: بیشترین قربانیان ویروس کرونا با سویه دلتا جوانان زیر ۴۰ سال و بدون هیچ گونه بیماری زمینه‌ای هستند.
 
خلخال
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خلخال نیز گفت: با افزایش آمار ابتلا به کرونا خیز پنجم بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان اغاز شده و هر روز شدت بیشتری می گیرد .
 
پرویز وکیلی اعلام کرد: با افزایش ۱۲ برابری، موارد ابتلا از یک نفر کرونایی به ۱۲ نفر در روز رسیده است .
 
اردبیل
از استان اردبیل نیز گزارش شده است که مبتلایان و بستری های کرونا در این استان همچنان روند رو به افزایشی دارد و تعداد بیماران بستری کووید.۱۹ در این استان به ۳۴۲ افزایش یافت.
 
دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل روز چهارشنبه اعلام کرد که در شبانه روز گدشته ۵۴ مبتلای جدید به کرونا در بیمارستانها بستری شده اند  و در این مدت  ۴۲ بیمار با بهبود نسبی از بیمارستان مرخص شدند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در شبانه‌روز گذشته با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و۸۵۹ نفر رسیده است.
 
دکتر شهرام حبیب‌زاده  گفت:  از مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی ۶۸ نفر در بخش های ویزه تحت مراقبت قرار دارند.
 
وی ادامه داد: شمار بیماران بستری و سرپایی کووید.۱۹ در سطح استان به شدت در حال افزایش است و با توجه به شدت چرخه شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل، حداقل ۹۰ درصد مردم، باید معتقد و عامل به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای توقف این فرایند باشند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: موارد ابتلای جدید در استان مربوط به سویه دلتای ویروس کرونا بوده و خطر شیوع گسترده این ویروس در استان روز به روز بیشتر می شود.
 
آمارکشوری
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در آخرین آماری که از کرونا در کشور روز چهارشنبه سی ام تیر ماه اعلام کرد از فوت ۲۱۳  هموطن بر اثر ابتلا به این ویروس خبرداد و اینکه مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۸۷ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.
 
 از دیروز تا امروز ۳۰ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷ هزار و ۳۷۹بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۷۵۵ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۶۰۳هزار و ۵۲۷ نفر رسید.
 
هر چند تاکنون ۸۷ هزار و ۸۳۷ بیمار مبتلا به کرونا در کشور فوت کردند اما بنا بر اعلام وزارت بهداشت خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۱۸۵ هزار و ۹۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. البته
 
چهار هزار و ۵۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹  نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
 
 مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۲۵ میلیون و  ۲۶۲هزار و ۳۴۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
 
در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 
ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
 
این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
 
جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.
 
منبع: ایرنا