شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ورزشکاران#شقاقل#آبی؛#موثر#ترمیم#زخم#دیابتی

شقاقل آبی؛ موثر در ترمیم زخم دیابتی ها

از برگ گیاه "شقاقل آبی" می توان جهت ترمیم زخم در افراد دیابتی استفاده کرد و ضماد تمام قسمت های گیاه برای شستشوی بثورات و عفونت پای ورزشکاران و همچنین تسکین دردهای روماتیسمی کاربرد دارد.

دکتر مریم مومنی با بیان اینکه شقاقل آبی با نام علمی berula angustifolia از خانواده چتریان یاumbelliferae است، گفت: نام محلی این گیاه در ایلام، پاغازه است که گیاهی چند ساله، آبزی یا نیمه آبزی است. در فلور غنی استان ایلام، شقاقل آبی در دره کلم و شهر ایلام وجود دارد. بر اساس پژوهش های انجام شده می توان از برگ گیاه شقاقل آبی جهت ترمیم زخم در افراد دیابتی استفاده کرد و از ضماد تمام قسمت های گیاه برای شستشوی بثورات و عفونت پای ورزشکاران و همچنین تسکین دردهای روماتیسمی استفاده می شود.

مدیر پژوهش جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با بیان اینکه اسانس این گیاه حاوی مقدار قابل توجه ای پلی استیلن است، افزود: پلی استیلن ها دارای اثرات ضد قارچ، ضد باکتری و دارای خواص ضد آلرژی و ضد التهابی هستند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام، مومنی تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد، شقاقل آبی دارای ترکیبات سمی است و از این گیاه به صورت خوراکی استفاده نمی شود.