شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید#نخست وزیر#وزیر جدید#سه شنبه

نخست وزیر جدید هائیتی انتخاب شد


نخست وزیر جدید هائیتی انتخاب شد

دولت هائیتی سه شنبه رسما نخست وزیر جدید این کشور را انتخاب و معرفی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، دولت هائیتی سه شنبه رسما آریل هنری را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرده است. این در حالی است که حدود دو هفته از ترور و قتل جوونیل مویس رئیس جمهور این کشور گذشته است. به نظر می رسد طراحی و اجرای این ترور در فراتر از مرزهای این کشور برنامه ریزی شده است.

 

بر اساس این گزارش، مراسم تحلیف نخست وزیر جدید هائیتی با یک دقیقه سکوت به احترام رئیس جمهور ترور شده برگزار شده است.

هائیتی با چالش جدی ناشی از بی قانونی و فعالیت های گسترده گروه های تبهکار روبرو است و نخست وزیر جدید وعده داده است تا شرایط را برای مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات آینده که قرار است سپتامبر برگزار شود، فراهم کند.

نخست وزیر جدید هائیتی گفت: اکنون وقت اتحاد و ثبات است.

وی خواستار ادامه حمایت های بین‌المللی از دولت شد. هائیتی از زمان وقوع زلزله سهمگین و مرگبار 2010 میلادی تاکنون کمک های مالی زیادی از جامعه بین‌المللی دریافت کرده است.

رئیس پلیس کلمبیا در اظهاراتی ضمن استناد به تحقیقات اولیه مربوط به ترور جوونیل مویس رئیس جمهور هائیتی گفت: ژوزف فلیکس بادیو مقام سابق وزارت دادگستری هائیتی احتمالا دستور ترور رئیس جمهور این کشور را صادر کرده است.

ژنرال خورخه وارگاس تاکید کرد: تحقیقات انجام شده توسط مقام های کلمبیا و اینترپل درباره ترور مویس نشان داده است که بادیو احتمالا دستور ترور رئیس جمهور را داده است.

وی افزود: تحقیقات نشان می دهد بادیو به دو نظامی سابق کلمبیایی دستور داده است تا مویس را به قتل برسانند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی گفته است که ایالات متحده در شرایط کنونی طرح و برنامه ای برای اعزام نظامیان خود به هائیتی ندارد تا به برقراری ثبات سیاسی در این کشور کمک کند.

تحقیقات درباره ترور رئیس جمهور هائیتی همچنان ادامه دارد. بررسی اطلاعات رسمی نشان می دهد تعداد محدودی از افراد کلمبیایی دستگیر شده، در برنامه های آموزش نظامی آمریکا شرکت داشته اند، آن هم در شرایطی که عضو فعال ارتش کلمبیا بوده‌اند.

اذعان پنتاگون به آموزش نظامی عاملان ترور رئیس جمهور هائیتی در آمریکا در حالی است که خورخه رودریگز رئیس پارلمان ملی ونزوئلا نیز اخیرا تاکید کرده است که شرکت امنیتی "سی تی یو" در آمریکا در ترور رئیس جمهور هائیتی نقش داشته است، این شرکت پیش از این در توطئه ترور نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در سال 2018 نیز دست داشته است.

پلیس هائیتی تاکنون 18 تبعه کلمبیایی و 3 آمریکایی هائیتی تبار را به اتهام دست داشتن در این حادثه تروریستی بازداشت کرده است.

5 مظنون دیگر در ترور جوونیل مویس رئیس جمهور هائیتی شناسایی شده اند که در بین آنها چند مقام دولتی هستند.

پلیس هائیتی در حال تحقیق و تفحص برای بازداشت 5 مظنون دیگر حادثه ترور رئیس جمهور این کشور است، از جمله جان خوئل ژوزف سناتور پیشین و ژوزف فلیکس بادیو مقام دولتی که به علت قانون شکنی چندی پیش اخراج شده است.

پس از ترور رئیس جمهور هائیتی، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که یک تیم متشکل از کارشناسان امنیتی قرار است به هائیتی اعزام شوند تا درباره کمک های احتمالی واشنگتن به این کشور تصمیم گیری کنند.

هائیتی خواستار کمک آمریکا برای تحقیق درباره حادثه ترور رئیس جمهور این کشور شده است.

این در حالی است که یک مقام اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا گفته است که یکی از مردان آمریکایی-هائیتی تبار که به اتهام دست داشتن در ترور رئیس جمهور هائیتی بازداشت شده، مخبر اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بوده است.

مویس 53 ساله چهارشنبه دو هفته پیش در خانه اش هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. مقام های رسمی اعلام کرده‌اند که گروهی از قاتلان خارجی و آموزش دیده در این ترور نقش داشته‌اند.

انتهای پیام/