شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتباطات

موزه جمهوریت در بخشی از موزه ملی ارتباطات برپا می شود

ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، موزه جمهوریت در بخشی از موزه ملی ارتباطات برپا می شود.

اسحاق جهانگیری مصوبه مربوط به ایجاد 10 پست سازمانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اختصاص به موزه یادمان روسای جمهوری را ابلاغ کرد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره موزه یادمان روسای جمهوری گفت: این مجموعه زیر نظر نهاد ریاست جمهوری خواهد بود. هرکدام از روسای جمهوری اسلامی ایران از ابتدا انقلاب اسلامی رویکردهای خاص دوران مسئولیت خود را داشتند و آثار و هدایای در دوران تصدی مسئولیت ریاست جمهوری داشته اند و با ابلاغی که صورت گرفته همه روسای جمهوری باید موزه ای با عنوان یادمان های دوران مسئولیت خود ایجاد کنند.

کارگر افزود: موزه یادمان های دوران ریاست جمهوری مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی (1376 -1368) در شهر رفسنجان ایجاد شده است؛ بخشی از آثار و هدایای مربوط به دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (1368-1360) در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد است و بخشی دیگر آثار دوره ایشان در موزه آستان قدس رضوی قرار دارد؛ مجموعه کامل آثار و هدایا دوران ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی (1384-1376) هم در بخشی از همین ساختمان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد شکل گرفته و قرار است شرایطی بوجود بیاید که بازدید عمومی برای مردم هم فراهم شود.

از مجموعه آثار دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد (1392-1384) بخش کوچکی در اختیار است، زیرا وی آثار را با خودش برده و نداده است. موزه ای ایجاد نکرده و آثار در اختیار خودشان است. البته به نظرم تعداد محدودی از آثار را به حرم حضرت امام خمینی (ره) اهدا کرده اند. البته هنوز در مورد یادمان های روسای جمهوری پیشین تصمیم خاصی گرفته نشده است؛ مثلا موزه رفسنجان به همان شکل که هست، باقی خواهد ماند.

نگهداری آثار و هدایای دوران دکتر روحانی در سعدآباد

مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: همه آثار و هدایای دوران ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی (1400-1392) در اختیار نهاد ریاست جمهوری است و فهرست برداری شده و وجود دارد. پیشنهاد شده در یکی از طبقات ساختمانی در مجموعه سعدآباد (طبقه سوم ساختمان شماره 240) که بخشی از آثار رهبر معظم انقلاب و آثار معدودی از شهید رجایی در آنجا وجود دارد، به آنها اضافه و در همان جا نگهداری شود.

کارگر بیان کرد: البته دو موضوع وجود دارد یکی آثار و هدایای روسای جمهوری ادوار است و یکی هم موزه جمهوریت که قرار است دائم در بخشی از ساختمان موزه ملی ارتباطات تشکیل شود و از بخش موزه هدایا جداست و به تاریخ و چگونگی جمهوریت در ایران می پردازد. در مورد دوران جمهوری اسلامی ایران و معرفی روسای جمهوری اسلامی ایران است و به تاریخ و دوران مسئولیت آنها اختصاص دارد. البته رونمایی و افتتاح این موزه بعید است به دولت دوازدهم برسد.

موزه جمهوریت در بخشی از موزه ملی ارتباطات برپا می شود