شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ورزشکاران#المپیک

از سرو ۷۰۰ نوع غذا تا هزینه ۲۲ میلیون دلاری برای یک میدان!/ المپیک توکیو؛ دهکده ورزشکاران را بهتر بشناسیم

از سرو ۷۰۰ نوع غذا تا هزینه ۲۲ میلیون دلاری برای یک میدان!/ المپیک توکیو؛ دهکده ورزشکاران را بهتر بشناسیم

دهکده ورزشکاران المپیک توکیو که میزبان ۱۱ هزار ورزشکار خواهد بود فقط ۳ روز پس از مراسم اختتامیه فعالیت خواهد کرد.

در فاصله ۱۰ روز تا آغاز بازی‌های المپیک توکیو، دهکده ورزشکاران افتتاح شد تا از ۱۱ هزار ورزشکار میزبانی کند. این دهکده ۴۴ هکتاری که دارای ۲۱ ساختمان مسکونی و سالن غذاخوری است، فقط تا سه روز پس از مراسم اختتامیه مصادف با ۲۰ مرداد ماه فعالیت خواهد کرد و واحد‌های مسکونی مورد استفاده ورزشکاران در طول بازی‌های توکیو ۲۰۲۰، پس از بازی‌ها برای استفاده به عنوان آپارتمان‌های مسکونی عمومی بازسازی می‌شوند.

 

دهکده المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در منطقه ساحلی هارومی احداث شده که سه طرف آن با دریا احاطه شده است و ورزشکاران می‌توانند پل معروف رنگین کمان را تماشا کنند. برای رشته‌هایی مثل قایقرانی و دوچرخه‌سواری که ورزشکاران آن‌ها خارج از دهکده سکونت دارند، دو دهکده ماهواره‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده است؛ دهکده قایقرانی در شهر اینوشیما و برای دوچرخه سواری در شهر ایزوسیتی است.

 

این دهکده ۴۴ هکتار وسعت دارد و شامل یک سالن غذاخوری ۲۴ ساعته، مرکز تناسب اندام، مجموعه‌ای چند منظوره برای استراحت ورزشکاران و موارد دیگر است. ساختمان‌های مسکونی دهکده المپیک شامل ۳۸۰۰ واحد است که در هر واحد می‌توان ۲ تا ۸ ورزشکار را اسکان داد.

-

 

در ساختمان‌های مسکونی ۱۸ هزار تخت برای ورزشکاران المپیک و ۸ هزار تخت برای ورزشکاران پارالمپیک وجود دارد. همه اتاق‌های خواب مجهز به پنجره یا در هستند تا تهویه دو طرفه را امکان‌پذیر کنند.

طراحی کمد و ارتفاع، نیاز‌های استفاده کنندگان از ویلچر را در نظر می‌گیرد. راهرو‌های بیرونی دارای پهنایی هستند که به دو فرد دارای صندلی چرخدار اجازه می‌دهد از کنار یکدیگر عبور کنند. هر اتاق تک نفره حدود ۹ متر یا بیشتر است در حالی که اتاق دو‌نفره ۱۲ متر یا بیشتر است. در کل ۲۱ ساختمان در دهکده وجود دارد که هر کدام دارای ۱۴ تا ۱۸ طبقه هستند.


در داخل اتاق‌ها اطراف تخت فریم‌های تخت از مقوا ساخته شده و ۱۰۰درصد قابل بازیافت هستند و همچنین در اتاق‌ها پرده‌هایی نصب شده است که به این پرده‌ها به اصطلاح پرده‌های خاموشی می‌گویند و هر زمان از روز ورزشکاران بخواهند می‌توانند استراحت کنند.

 

در سرتاسر دهکده و در پارک بندر هارامی صندلی‌های ماساژ قرار داده شده و یک مکانی به عنوان خانه آرامش وجود دارد که ورزشکاران می‌توانند در آن استراحت داشته باشند. همچنین یک مرکز تفریحی چند منظوره وجود دارد و در آن میز‌های تنیس روی میز گذاشته شده است که ورزشکاران می‌توانند برای تفریح با هم رقابت کنند.

 

 

*از غذای حلال تا زمان ۳۰ دقیقه‌ای برای هر وعده غذایی

یکی از مکان‌های شلوغ در دهکده بازی‌ها سالن غذاخوری است که در ابتدا قرار بود ۴۳۰۰ نفر ظرفیت داشته باشد، اما برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ظرفیت آن به ۳۰۰۰ نفر تقلیل یافت. سیستم تهویه این سالن به گونه‌ای است که هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاملاً هوای داخل سالن را جایگزین می‌کند. تقریبا ۷۰۰ نوع غذا در بازی‌های المپیک توکیو ارائه می‌شود و انواع غذا‌ها برای گیاهخواران و غذای حلال موجود است.

سالن اصلی غذاخوری به مدت ۲۴ ساعت باز است و روزانه حدود ۴۵۰۰۰ وعده غذایی ارائه می‌دهد. حدود ۲۱۰۰ صندلی برای ورزشکاران المپیک و ۱۷۰۰ صندلی برای ورزشکاران پارالمپیک تعبیه شده است. به ورزشکاران ۳۰ دقیقه فرصت داده می‌شود تا وعده‌های غذایی خود را به تنهایی در صندلی‌های‌شان بخورند. برگزارکنندگان انتظار دارند سالن در هنگام صبحانه شلوغ باشد و روز نهم بازی‌ها به بالاترین ظرفیت خود برسد.

 

اطراف سالن غذاخوری یکی از مکان‌های جالب است که از چوب‌های اهدایی ۶۳ شهرداری سراسر ژاپن ساخته شده است. البته پس از بازی‌ها این چوب‌ها بازگردانده خواهد شد.

 

*حمل و نقل

گردش در دهکده المپیک و پارالمپیک توسط شرکت موتور تویوتا با استفاده از خودرو‌های مستقل e-Palette انجام می‌شود. این خودرو‌ها هر ۵ تا ۲۰ دقیقه یک بار کار و ورزشکاران را جابجا می‌کنند، البته ورزشکاران نمی‌توانند دهکده را فراتر از مسابقات خود ترک کنند.

 

*میدان ۲۲ میلیون دلاری

میدان چوبی که از زیبایی‌شناسی مینیمالیستی ژاپنی بهره می‌برد در دهکده ساخته شده است. این منطقه ۲.۴ میلیارد ین (۲۲ میلیون دلار) هزینه داشته و از ۴۰ هزار قطعه الوار ساخته شده است. هر قطعه اهدایی با نام منطقه‌ای که چوب را تهیه کرده است علامت‌گذاری شده است. در پایان بازی‌های المپیک این میدان جمع می‌شود و الوار‌ها برای استفاده مجدد در تأسیسات محلی به شهر‌های اهدا کننده بازگردانده می‌شوند.

ورزشکاران می‌توانند در این محل گشت بزنند. این محل خدمات متعددی برای تأمین نیاز‌های روزمره ورزشکاران از جمله آرایشگاه، خشکشویی، بانک، آتلیه عکس و موارد دیگر خواهد بود. پس از پایان بازی‌ها این مجموعه قرار است به عنوان یک مرکز تجاری بازسازی شود.

 

 

*محدودیت‌های کرونایی برای خبرنگاران

کمیته بین‌المللی المپیک سهمیه ۶ هزار کارت مطبوعاتی را برای بازی‌های توکیو صادر کرده است. اعضای رسانه‌ای که این رویداد را پوشش می‌دهند باید از قوانین پیروی کنند، از جمله آزمایش، استفاده از ماسک و محدود کردن تعاملات فیزیکی.

 

*امکانات پزشکی دهکده

دهکده دارای یک کلینیک نیز بوده و آزمایش روزانه ویروس کرونا و استفاده از ماسک از جمله اقدامات احتیاط آمیز است که برای حدود ۱۸ هزار ورزشکار و مقامات ساکن در دهکده برای جلوگیری از شیوع ویروس، اعمال می‌شود.

بخش فیزیوتراپی همراه با تهویه مناسب هوا در مرکز تناسب‌اندام خدمات ارائه می‌دهد. علاوه بر این، ۹ حمام یخی مجهز به سیستم مدیریت کیفیت آب و دما قرار دارد. دو دستگاه MRI و دستگاه اشعه ایکس نیز ارائه شده است. سایر خدمات نیز شامل مراقبت‌های اورژانسی، داخلی، دندانپزشکی، ارتوپدی، چشم پزشکی و معاینات بالینی خواهد بود.

 

 

همچنین امکانات پزشکی موقت مربوط به کرونا در یک ساختمان جداگانه در داخل دهکده قرار دارد. بیمارانی که مشکوک به موارد ویروسی هستند، توسط پزشکی ویزیت می‌شوند و آزمایشات PCR پشت دیواره‌های شیشه‌ای گرفته می‌شود.

 

ورزشکارانی که به ویروس مبتلا هستند، به یک هتل برای قرنطینه در خارج از دهکده منتقل می‌شوند و در صورت نیاز به درمان در بیمارستان بستری می‌شوند. هر ورزشکار ملزم به انجام تست‌های روزانه خواهد بود، به این معنی که برگزارکنندگان باید روزانه حداکثر ۸۰ هزار تست را انجام دهند.