شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روحانی#ریاست جمهوری

شغل بعدی روحانی پس از اتمام دوره ریاست جمهوری

کدخبر: 427599
اقتصاد نیوز : رهبری درصورت اعلام تمایل وی و توافق ایشان علاوه بر مسؤلیت عضویت او در مجمع تشخیص چه بسا در دوره‌ای که مسؤلیت آقای صادق لاریجانی تمام شود، بنا باحراز صلاحیت و قابلیت‌های منحصر به فرد آقای روحانی در قیاس با اعضای فعلی مجمع، ریاست را به عهده آقای روحانی واگذار خواهند کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتمادآنلاین، کمتر از یک ماه به پایان ریاست‌جمهوری ۸ ساله حسن روحانی باقی مانده است؛ هشت سالی که فراز و فرودهای زیادی داشت و ایران بحران‌هایی به خود دید که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه یا کم‌سابقه بود.

همین مسائل شاید از حسن روحانی مدیری با تجربیاتی متفاوت ساخته است که می‌تواند در آینده و در بزنگاه‌های تاریخی دیگر از آن بهره برد.

اما حسن روحانی دوران پساریاست‌جمهوری خود را چگونه خواهد گذراند؟ حزب سیاسی تشکیل می‌دهد؟ سکوت پیشه می‌کند؟ همچنان در ارکان قدرت کشور باقی می‌ماند یا احتمالی دیگر؟ این موضوعی است روحانی و یارانش تاکنون درباره آن سخنی نگفته‌اند.

در این باره با محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت‌وگو کردیم. او معتقد است روحانی هم مانند سنت پیشین رهبری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود؛ هرچند به گفته او، خاتمی تمایلی به حضور نداشته و احمدی‌نژاد هم به این حکم ناسپاسی کرده است.

عطریانفر حتی احتمال ریاست حسن روحانی بر مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ را مطرح می‌کند در این حال به استفاده ابراهیم رئیسی از تجربیات دولت‌های یازدهم و دوازدهم خوشبین است.

*ما شاهد سنت خوبی از ناحیه رهبری هستیم، اینکه شخصیت‌هایی که در موقعیت‌های برجسته در کشور مسؤلیت داشتند به خصوص رؤسای جمهور، در پایان دوران خدمتشان مورد احترام رهبری قرار می‌گیرند و معمولا به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت می‌شوند و این تجربه‌ای است که در دوران گذشته شاهد آن بودیم و ایشان نسبت به این قضیه با اهتمام ویژه‌ای اقدام می‌کرده‌اند.

*در رابطه با صلاحیت‌ها و قابلیت‌هایی که در آقای روحانی سراغ دارم فکر می‌کنم که رهبری درصورت اعلام تمایل وی و توافق ایشان علاوه بر مسؤلیت عضویت او در مجمع تشخیص چه بسا در دوره‌ای که مسؤلیت آقای صادق لاریجانی تمام شود، بنا باحراز صلاحیت و قابلیت‌های منحصر به فرد آقای روحانی در قیاس با اعضای فعلی مجمع، ریاست را به عهده آقای روحانی واگذار خواهند کرد. این رویکرد منطقی که نشان از اهتمام ویژه رهبری دارد باینکه تجاربی که رؤسای جمهور به دست آورده‌اند در اختیار مدیران جدید قرار گیرد دلالت می‌کند.

*موضوعی که در مورد روسای جمهور اشاره کردم بیشتر بیان یک سنت تاریخی و تجربه طولانی مدت است که از آن سراغ داریم (ما از بعد از سال ۶۸ تا امروز این تجربه را داریم). اما اینکه نسبت به دیگر اعضا چه رویکردی در پیش گرفته خواهد شد بیشتر به صلاحیت‌های ذاتی آن فرد برمی گردد که به صفت شخصیت حقیقی آن فرد منشا اثر و ضمنا مورد تایید رهبری هم قرار داشته باشد؛ اگر چنین اتفاقی افتاد و یک شخصیتی که به صفت فردی و حقیقی بتواند به این موقعیت کمک کند و رهبری هم او را مورد تایید قرار دهند علی‌القاعده آنها هم می‌توانند در مظان عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرند.