شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس

زنگ هشدار برای اولین بار در انگلیس به صدا در آمد

هم زمان با تشدید تغییرات اقلیمی که آثار آن امسال با بارش سنگین باران و جاری شدن سیل‌های ویران‌گر در بخش‌هایی از اروپا همراه شد، اداره هواشناسی انگلیس نیز برای نخستین بار نسبت به گرمای شدید هوا در این کشور هشدار داد.

زنگ هشدار برای اولین بار در انگلیس به صدا در آمد

به گزارش منیبان؛ براساس هشدار صادر شده، بیشتر مناطق جنوب غرب و نواحی مرکزی انگلیس در وضعیت نارنجی قرار دارند. در این هشدار که تا روز پنجشنبه ادامه دارد درباره تاثیر مرگبار گرمای هوا بر سلامتی شهروندان اخطار داده است.

دمای هوا در انگلیس پس از یک دوره بارندگی، شنبه گذشته به بالاترین حد در طول سال رسید. بر اساس اعلام اداره هواشناسی دمای هوا در پایتخت به ۳۱.۶ درجه سانتی‌گراد رسید. این درحالیست که پیش‌بینی می‌شود گرمای هوا تا روز پنجشنبه به ۳۳ درجه هم برسد.

اداره هواشناسی انگلیس پس از تلفات سنگین سال گذشته ناشی از گرمای هوا، سامانه جدیدی را برای هشدار درباره تغییرات آب‌وهوایی بر سلامتی شهروندان راه‌اندازی کرده است. این سامانه که از ابتدای ماه گذشته میلادی (ژوئن) به راه‌ افتاده در نخستین هشدار به شهروندان اعلام کرده که افراد آسیب‌پذیر ممکن است بر اثر شدت دمای هوا آسیب دیده و مابقی هم گرمازده شوند.

گرمای شدید ممکن است موجب گرمازدگی، سکته قلبی، نارسایی کلیوی، مشکلات تنفسی شده و در افراد سالمند و کودکان منجر به مرگ شود.

پزشکان هشدار می‌دهند در صورت مشاهده سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، تهوع، تعریق زیاد، گرفتگی عضلات، به شماره افتادن تنفس یا تشنگی شدید باید بلافاصله سعی در کاهش دمای بدن نمود. رسیدن دمای بدن انسان به بالای ۴۰ درجه ممکن است فرد را نیازمند به کمک‌های ضرری و فوری پزشکی کند.

گرمای زیاد در اروپا همواره همراه با تلفات بوده است. بر اساس اعلام رسمی دولت سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۵۵۶ نفر در انگلیس جان خود را براثر نارسایی‌های مرتبط با گرما از دست دادند. این بالاترین میزان پس از موج شدید گرمای هوا در سال ۲۰۰۳ است که بر اثر آن ۲ هزار و ۲۳۴ نفر در انگلیس جان باختند.

بیشتر این تلفات را افراد سالمند و تنهایی تشکیل می‌دهند که کسی به آن‌ها سر نمی‌زند. عامل دیگر خطرناک بودن گرما در اروپا کمبود زیرساخت‌های مقابله با آن و نبود فرهنگ زندگی در اقلیم گرم است. در کشوهای گرمسیر، آماده بودن زیرساخت‌ها و عادات مردم به آن‌ها اجازه می‌دهد که حتی با دماهای بالای ۵۰ درجه نیز کنار بیایند.

این درحالیست که دمای زمین تحت تاثیر تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت بشر به نسبت سال های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ (دوران ماقبل صنعتی) حداقل یک درجه افزایش یافته و همچنان در حال افزایش است.

پیش بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی نشان می دهد که به احتمال ۷۰ درصد میزان گرمایش زمین حداقل در یکی از ماه های سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ از ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بیشتر خواهد شد.

به گفته این نهاد متوسط میزان گرمایش در این بازه زمانی ۰.۹۱ تا ۱.۵۹ درجه خواهد بود. این پیش بینی براساس چندین پژوهش با استفاده از مدل‌های کامپیوتری و با مدیریت اداره هواشناسی بریتانیا انجام شده است.