به گزارش خبرنگار برنا، عصر روز گذشته دوشنبه 28 تیر نشست خبری کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری با حضور مهدی فرجی (ریس هیت مدیره کانون)، فرشاد صادقی ( عضو هیئت مدیره مدیرعامل کانون) ، سعید ابوطالب (عضو هیت مدیره)  ، مریم جلالی (دبیر شورای راهبردی)  نوید محمودی (عضو کانون و عضو کارگروه تولیدات بین الملل و جشنواره کانون ) و تنی چند از اعضا و مدیران کارگروه های  مختلف کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری برگزار شد.

فرشاد صادقی مدیرعامل کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در ابتدای این نشست اظهار داشت: پس از اینکه تهیه‌کنندگان سازمان صداوسیما و تهیه‌کنندگان خارج از سازمان صداوسیما مثل تهیه‌کنندگان پلتفرم‌ها، آی‌پی‌تی‌وی‌ها، فضای مجازی و... جایگاه نداشتند قرار بر این شد که کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری تشکیل شود تا این تهیه‌کنندگان بتوانند تحت حمایت این کانون فعالیت‌های خود را انجام دهند. کانون با این فرضیه شکل گرفت، در ابتدای راه با تعداد اندکی از تهیه‌کنندگان فعالیت خود را آغاز کرد و امروز حدود 350 عضو دارد و مدت‌ها است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

این کانون شاید از کارکرد صرفاً یک تشکل صنفی خارج شده باشد و در واقع فعالیت‌‌هایش را گسترده‌تر کرده باشد. تهیه‌کنندگان سازمان صداوسیما برنامه‌سازان باتجربه‌ای هستند که همه آن‌ها هم بازنشسته نشده‌اند، خیلی‌ها همچنان فعال هستند، بسیاری بیرون از سازمان فعالیت می‌کنند و ما با اهداف صیانت از این حرفه این کانون را تشکیل دادیم.

 

یکی از اقدامات اصلی ما به بحث رفاهی تهیه‌کنندگان برمی‌گردد، ما بیمه برخی از تهیه‌کنندگان را که هنوز بیمه نشده بودند را از طریق رایزنی‌های صورت گرفته و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملیاتی کردیم. بخشی از این ماجرا به بیمه و مالیات بخش برنامه‌سازی مربوط می‌شود که در این زمینه نیز مذاکراتی انجام داده‌ایم. بیشترین تمرکز ما در حال حاضر بر این است که موانع قانونی که برای حل برخی مشکلات وجود دارد را حل کنیم تا به راه‌حل‌های بنیادی در حوزه بیمه و مالیات تهیه‌کنندگان غیر سینمایی برسیم و این مشکل را حل کنیم.

 

فعالیت‌های دیگری نیز انجام شده است؛ ثبت آموزشگاه‌ها و ثبت مجله الکترونیکی از جمله این فعالیت‌ها هستند. دیدارهایی با مسئولان رده بالا از جمله مسئولان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعیت هلال احمر، ناجی هنر، مدیر کل مالیاتی بخش‌های مرتبط داشتیم تا بتوانیم اهداف مدنظر کانون را به صورت کاملاً قانونی به نتیجه برسانیم.

 

در ادامه این نشست مهدی فرجی رئیس هیئت مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری اظهار داشت: ما با معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و موسسه ناجی هنر نشستی داشتیم و در این نشست به تفاهمات خیلی خوبی رسیدیم تا برخی آثار کوتاه و مستندی که همکاران ما تولید می‌کنند با نامه و مجوزی که کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری صادر می‌کند ساخته شوند و کارت‌های اعضای کانون به رسمیت شناخته شوند.

 

من با آقای احسان قاضی‌زاده عضو شورای نظارت بر صداوسیما و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس جلسه‌ای داشتم که اهداف کانون را تبیین کردم و قرار بر این شد که اعضای هیئت مدیره دیداری با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس داشته باشند، در بعضی از مصوبات بتوانند به این کانون کمک کنند و در پیگیری‌هایی مثل مالیات و بیمه با کانون همکاری داشته باشند.

 

دیداری با آقای حسن گروسی معاون حقوقی و پارلمانی صداوسیما داشتیم که اهداف کانون، شرایطی که دارد را تبیین و اعضای هیئت مدیره را معرفی کردیم. کانون را یک بازوی همراه با صداوسیما تشریح کردیم که به هیچ‌وجه نقطه مقابل آن به حساب نمی‌آید و از ایشان نیز کمک خواستیم که شرایط دیدارهای بعدی ما را در سازمان صداوسیما فراهم کنند و با توجه به سمتی که دارند برای دستیابی به برخی اهداف ما در مجلس شورای اسلامی ما را همراهی کنند.

 

دیدار دیگری با رئیس سازمان ملی جوانان هلال احمر داشتیم و به تفاهمات خیلی خوبی با هلال احمر رسیدیم که در زمان برخی از بحران‌ها بتوانیم در هلال احمر اتاق داشته باشیم تا بتوانیم اخبار مربوطه را دنبال کنیم و در تولید برنامه نیز فعال باشیم و شرایط بحران را به تصویر بکشیم. همچنین در حوزه بین‌الملل نیز به تفاهماتی رسیدیم که قرار شد برنامه‌های مستند مربوط به موضوعات هلال احمر را تهیه‌کننده‌های ما تولید کنند.

 

دیدارهای دیگری با مدیر کل امور مالیاتی تهران داشتیم که در بحث‌های مالیاتی به تفاهمات بسیار خوبی رسیدیم و لازم است دیدارهای دیگری با مقامات بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به نتایج بهتری برسیم. همچنین با وزارت ارشاد نیز مسائلی را دنبال کردیم و طی دیدارهایی که داشتیم این وزارتخانه پذیرفت افرادی که کانون معرفی می‌کند با سوابقی که در سازمان صداوسیما داشته‌اند و بیمه نیستند بتوانند از اعتبارات صندوق بیمه هنرمندان استفاده کنند و از اعضای آن صندوق باشند.

 

مسائلی که مطرح شد تنها بخشی از فعالیت‌های انجام شده کانون بود و در عین حال در تلاش هستیم تا با مجوزی که کانون ارائه می‌دهد امکان تولید آثار نمایشی برای تهیه‌کنندگان وجود داشته باشد.

 

سعید ابوطالب تهیه‌کننده تلویزیون و شبکه نمایش خانگی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: ایده اینکه برای تهیه‌کنندگان غیر سینمایی کانونی تشکیل شود قبلاً هم مطرح بوده و حتی برخی از دوستان تهیه‌کننده فعالیت‌هایی داشته‌اند و مجامعی به ثبت رسانده بودند اما موضوع مورد نظر این دوستان در حد موضوعات خردی مثل بیمه و مالیات محدود میشده اما این بار با تأسیس کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری قرار بر این شد با توجه به اهمیت سمت تهیه‌کنندگی در این عرصه و پر رنگ‌تر شدن تولیدات خارج از مدیوم سینما که در همه جای دنیا رخ داده و سینما کم‌کم جای خود را به پلتفرم‌ها می‌دهد تصمیم به تشکیل کانونی با اهدافی بزرگ‌تر گرفتیم.

 

امروز آثار بسیاری در شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند که نه می‌توان آن‌ها را آثار سینمایی دانست نه آثاری مربوط به تلویزیون، پس ما با یک پدیده جدید روبرو هستیم و باید صنفی داشته باشیم که نگاهی به آینده دارد و می‌تواند از تجربه طولانی مدت افراد فعال در صداوسیما و بیرون از سازمان صداوسیما استفاده کند. بسیاری از تهیه‌کنندگان دیگر نمی‌توانند با تلویزیون کار کنند چرا که تلویزیون محدود است یا از این سازمان بازنشسته شده‌اند و می‌خواهند در بستر بزرگی که فراهم شده‌ است فعال باشند.

ما اگر بخواهیم فیلمسازی را صنعتی کنیم که یک نیاز فرهنگی و اقتصادی است باید صنفی داشته باشیم که بتواند نگاهی جدی به آینده داشته و بتواند تولید داشته باشد و برای این موضوع برنامه‌ریزی کند. طبیعتاً برنامه‌ریزی‌های ما نباید تنها محدود به تولیدات داخلی شود و باید نگاهی به همکاری با کشورهای همسایه داشته باشیم و این بازار را گسترش دهیم.

هیئت مدیره علاوه بر این افق‌هایی که در نظر گرفته کارگروه‌هایی برای رسیدگی به مسائل مالیاتی و بیمه اعضا تشکیل داده است که لازمه فعالیت‌های صنفی است.

در ادامه انتخابات اولین مجمع عمومی عادی سالیانه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری با حضور مریم جلالی، نوید محمودی، رضا حیدری و مجید قناد برگزار شد

محدود است یا از این سازمان بازنشسته شده‌اند و می‌خواهند در بستر بزرگی که فراهم شده‌ است فعال باشند.

ما اگر بخواهیم فیلمسازی را صنعتی کنیم که یک نیاز فرهنگی و اقتصادی است باید صنفی داشته باشیم که بتواند نگاهی جدی به آینده داشته و بتواند تولید داشته باشد و برای این موضوع برنامه‌ریزی کند. طبیعتاً برنامه‌ریزی‌های ما نباید تنها محدود به تولیدات داخلی شود و باید نگاهی به همکاری با کشورهای همسایه داشته باشیم و این بازار را گسترش دهیم.

هیئت مدیره علاوه بر این افق‌هایی که در نظر گرفته کارگروه‌هایی برای رسیدگی به مسائل مالیاتی و بیمه اعضا تشکیل داده است که لازمه فعالیت‌های صنفی است.

در پایان و در گپ و گفت با اعضای کانون و دیگر مدیران کارگروه ها مشخص شد که در افق پیش روی کانون سر فصل هایی چون ؛

1/ گستردگی شبکه ی همکاری رسانه ای تهیه کنندگان رسانه های دیداری در سراسر ایران در موضوعات محتوایی و لجستیک و تجهیزات فنی مد نظر است.

2/ به دست آوردن بازار های فعالیت هنری و فرهنگی برای تهیه کنندگان رسانه های دیداری در حال رایزنی است.

3/ همکاری نزدیک تر با تهیه کنندگان حوزه فرهنگ و معارف اسلامی در منطقه و فرا منطقه

4 /ایجاد جشنواره های دوسالانه در موضوعات مستند و سریال های نمایشی و آثاری که در شبکه های vod پخش می شود از اهداف پیش روی این رسانه است .

5/ ایجاد آموزشگاهی در حوزه تخصصی تولیدات رسانه ای و تربیت نیرو های تخصصی حوزه فرهنگی، هنری و فنی (این آموزشگاه، آموزشگاه آنلاینی است که به سراسر ایران کمک خواهد کرد تا جوانان نخبه را پیدا و به آن ها کمک کند تا به این عرصه وارد شوند )

6/ کمک به جوانان نخبه هنری و تلویزیونی که در سراسر ایران حضور دارند و تولید محتوا انجام می دهند .  اگرچه در این راستا هیچ ساماندهی ان جی اویی صورت نمی گیرد این ان جی او ، کانون و تشکل های مردمی و مردم نهاد درحال تلاش است تا این جوانان را پیدا کند و به آن ها آموزش دهد تا  نسل آینده فعالیت رسانه ای نسلی با سواد، شجاع و در توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی کاربلد و حاذق وارد بازار رسانه شوند.

7/ ایجاد مجله الکترونیک  با هدف  انعکاس  تخصصی مقالات علمی در حوزه رسانه و خبر

(اینکه ما رسانه را در کنار هنر بودن یک علم می دانیم نیاز به فعالیت های علمی و مقالات و فعالیت های فرا رسانه ای  دارد)

8 / توجه و همگرایی بین یک جمعیت بیش از 2 تا 3 هزار نفر و بین تهیه کنندگانی که در حوزه تولیدات رسانه ای چه در رسانه ملی و چه در رسانه های دیگر از جمله  شبکه های اجتماعی در موضوعات آزاد فعال هستند .

این موضوعات متولی دولتی ندارد و توجهی به این نسل و بازار کار نمی شود درصورتی که این  قشر سربازان حوزه رسانه و فرهنگ هستند و این کانون مدعی و امیدوار است که بتواند سردمدار و پرچم دار وفاق و گرد هم آمدن این جمعیت کثیر فرهنگی در حوزه تولیدات رسانه ای باشد اما

این مهم نیاز به زیر ساخت ها و حمایت هایی از طرف مدیران فرهنگی دارد که کانون تهیه کنندگان دیداری پیگیر این اتفاقات مبارک است.