به گزارش برنا؛ در اولین بخش برنامه محمد مهدی نبی یان فعال محیط زیست به عنوان مهمان اول «شب نشینی» ششم معرفی و به برنامه دعوت شد.

نبی یان درباره فعالیت هایی که برای نجات محیط زیست انجام داده است گفت: کاری که به عنوان یک گروه محیط زیستی در حال انجام آن هستیم و به کمک تعداد زیادی از اهالی شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی و مسئولان محلی پیگیر آن شده ایم طرح حفاظت از بزرگترین پرنده دنیا است که قدرت پرواز داشته و با اسم میش مرغ شناخته می شود. این پرنده در زمره گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. تا چندی پیش جمعیت آن روند نزولی داشت اما با تلاش های انجام شده در یکی دو سال اخیر این روند ثابت شده است یعنی جمعیت این پرنده ها کاهش نیافته است. در تلاشیم روند ثابت جمعیت میش مرغ شکل صعودی به خود بگیرد. در سراسر جهان گونه هایی که ادامه حیاتشان با منافع انسان در تضاد است در معرض خطر انقراض قرار گرفته و جمعیتشان کاهش می یابد.

وی درباره روند نجات این گونه توضیح داد: با تغییر مکانیزم کشاورزی جوجه های میش مرغ کم شده اند چون میش مرغ لانه خود را بین گندم ها درگندمزارها پنهان می کند که هنگام درو کردن مزارع یا جوجه ها به وسیله کمباین از بین می روند و یا به دلیل از بین رفتن مزرعه گندم دیگر گندم ها محافظی برای لانه میش مرغ نیست و جوجه ها از بی پناهی می میرند؛ قبلا یکی از دلایل تلف شدن میش مرغ ها شکار بوده ولی الان به دلیل علاقه جامعه محلی و اطلاع رسانی های صورت گرفته به تازگی دیگر گزارشی از شکار این پرنده دریافت نکرده ایم. البته یکی از مهمترین تهدیدها برای نسل میش مرغ ها سگ های ولگرد بوده اند. در هیچ کجای دنیا جمعیت میش مرغ جوجه آور نداریم و تولید مثل این پرنده فقط در این منطقه ایران وجود دارد. در حال حاضر جمعا 40 فرد میش مرغ در بوکان داریم.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: وزن این گونه حدود 15 کیلوگرم و قد آن 1 متر است اما تا کنون گزارش پرنده 21 کیلویی هم داشته ایم. میش مرغ جزو گونه های بومی کشور است؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای همسایه این گونه را از دست داده ایم. این پرنده به عروس بوکان معروف است؛ وقتی وارد بوکان شدیم دیدیم در و دیوار شهر به نقاشی میش مرغ آراسته است و حتی میدانی با این مجسمه وجود دارد. مردم خیلی میش مرغ را دوست دارند و این فضا را برای کار ما که از سال 99 آغاز شده راحت تر می کند.

نبی یان افزود: کار را از مساجد شروع کردیم، با امام جماعت مساجد موضوع را مطرح کردیم تا با کشاورزان بحث شود که در زمان جوجه آوری میش مرغ دروی گندم ها انجام نشود.جنبشی به نام 100 متر برای میش مرغ را راه اندازی کردیم. در این جنبش قرار بر این شد که هر کشاورز 100 متر از زمینش را برای بچه میش مرغ ها نگه دارد. کشاورزان همکاری خوبی با ما داشتند تا حدی که می گفتند اگر بنا باشد 300 متر را هم درو نکنیم حاضریم. هر قسمتی از مرزعه که درو نمی‌شد را با تابلو مشخص می کردیم و از این طریق به کمباین دار ها اعلام می کردیم که نباید این قسمت را درو کنند.

وی ادامه داد: همکاری مردم با گروه به حدی زیاد بود که حتی راننده کمباین حاضر بود پول دروی گندم را از کشاورزی که برای میش مرغ ها زمین اختصاص می دهد نگیرد. بعد از انجام این اقدامات تا شش جوجه را شناسایی کردیم. در این راستا اداره محیط زیست هم پای کار آمد و با خرید 44 هکتار گندم در قلب زیستگاه کمک شایانی به فرایند نجات این گونه جانوری کرد. در انجمن زیست محیطی ما هم، 5 هکتار زمین در جاهایی که مشخصا جوجه ها مشاهده شدند یا منطقه ای که میش مرغ آب می خورد خریداری شد. برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورز، هر متر تقریبا 8 میلیون تومان خریداری شد.

فعال محیط زیست اظهار داشت: در راستای این فرهنگ سازی ها پوستر های اطلاع رسانی در مدارس، مساجد، بنگاه ها،سوپرمارکت ها و... نصب شد؛ این پوسترها حاوی اطلاعاتی جامع از میش مرغ و خطراتی که ممکن است این گونه را تهدید کند بود. در روستاها نیز این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دادیم و فردی را ندیدیم که در برابر این موضوع مقاومت داشته باشد و یا با ما همکاری نکند.

نبی یان تفاوت سگ بلاصاحب، سگ ولگرد و سگ گله را توضیح داد: اطلاعات غلط درباره سگ بلاصاحب و سگ ولگرد یا سگ گله داریم. توله هایی که هیچ وقت تحت مدیریت انسان نبوده اند ولگرد هستند که مهم ترین تهدید برای حیات وحش محسوب می شوند. در ازای هر 7 فرد یک سگ در دنیا وجود دارد یعنی حدود 1 میلیارد و 200 میلیون سگ در دنیا وجود دارد. در کشور نیاز به بازنگری در قوانین داریم تا شاهد ضرر و زیان ناشی از حضور سگ های ولگرد نباشیم. هر حیوان اهلی باید سرپرست انسانی داشته باشند و سگ ها نباید بدون سرپرست انسانی در طبیعت رها شوند.

در دومین قسمت از برنامه پس از اجرای قطعه ای زنده توسط گروه موسیقی «قصه گوها»، رضا بنفشه خواه بازیگر پر سابقه سینما و تلویزیون کشور به عنوان دومین مهان برنامه معرفی شد.

بنفشه خواه از سابقه فعالیتش در سینما و تلویزیون اینگونه گفت: اولین سریالم مخمصه بود که به واسطه این سریال جلوی دوربین رفتم. ماجراهای آقای خیرخواه در سال 63 پخش شد و در سال 65 از شبکه دو پخش می شد.

وی درباره افراد تاثیر گذار زندگی‌اش بیان کرد: در درجه اول قدر پدر و مادرم را می دانم که هر دو به رحمت خدا رفته اند و بعد از آن هم استادانی که از آن ها آموختم در زندگی‌ام موثر بوده اند. پدرم خیلی به حافظ و مولوی و شاهنامه فردوسی علاقه داشت. در دروازه شمیران به دنیا آمدم، در 4 سالگی در تجریش ساکن شدیم و بعد قلهک؛ بعد دوباره برای مدتی به محله قدیمیمان رفتیم و بعد ساکن ضرابخانه شدیم. هنوز هم سمت سیدخندان مانده ایم؛ به شرق تهران علاقه مندم چون به این منطقه عادت کرده ام اما به واسطه کارم همه جای تهران را می دانم.

بنفشه خواه فرزندانش را معرفی کرد و گفت: هژیر پسر بزرگ من حالا کانادا زندگی می کند دومی لیسانس تئاتر دارد سومی لیسانس نقاشی دارد و بیشتر چهره پردازی می کند. وقتی وارد عرصه بازیگری شدم بیژن ده سالش بود. چون خوشتیپ بودم زود ازدواج کردم 25 سالگی نامزد کردم و 27 سالم بود که هژیر به دنیا آمد. در 40 سالگی خودم را از اداره کار بازنشسته کردم چون علاقه زیادی به بازیگری داشتم.

وی درباره روابط صمیمانه‌اش با دیگران گفت: من روابط عمومی ام خیلی خوب است چون همه را دوست دارم و با همه صمیمی ام و اگر کاری از نظر مادی و معنوی  پیش بیاید برای دیگران انجام می دهم چه زمانی که در اداره بودم و چه حالا. معتقدم وقتی کارمند هستیم و مراجعه کننده ها به ما وابسته هستند روزی هم خودمان به آنطرف میز می‌رویم و کارمان به کارمندی ربط پیدا می کند پس باید نهایت رفتار خوش را با مراجعه کنندگان داشته باشیم؛ ارباب رجوع است نه نوکر رجوع.

بازیگر پیشکسوت ایرانی اظهار داشت: دوست داشته ام در مجامعی که هستم رابطه خوبی ایجاد کنم تا هرچه می روم بگویند خوب شد فلانی آمد نه اینکه بگویند کاش فلانی زودتر برود.

بنفشه خواه روابطش با اعضای خانواده خود را اینگونه تشریح کرد: بعد از سه پسر یک نوه دختر دارم که خیلی رابطه خوبی با هم داریم. آنقدر حرف های حاشیه ای با فرزندانم داریم که فرصت به مباحث کاری نمی رسد. آدم همیشه چیزی را می خواهد که ندارد من دختر داشتن را دوست دارم.

وی ادامه داد: دوست دارم پدر و مادرها با بچه هایشان رفیق باشند. چون اگر فرزند آن ها را صمیمی بداند مشکلات خود را با آن ها در میان می گذارند که خیلی بهتر از درد و دل کردن با دوستان و همسالان است. با پدرم رفیق بودیم و این راهکار را روی بچه های خودم هم پیاده کردم تا بچه ها با من رابطه دوستانه داشته باشند و مشکلات مالی و زندگی خود را به پدر و مادر که با تجربه تر هستند بگویند. بچه های من با برادر خدا بیامرزم هم رابطه صمیمانه و با رفاقت داشتند.

پدر بیژن بنفشه خواه تصریح کرد: در حال حاضر با دو سریال قرارداد بسته ام یکی را دو جلسه رفته ام جلوی دوربین و یکی دیگر را تا مرحله تست گریم رفته ام ولی هنوز جلوی دوربین نرفته ام.

وی افزود: هر دو دز واکسن را از نوع سینوفارم تزریق کرده ام. از خدا می‌خواهیم هرچه زودتر این ویروس منحوس را نابود کند تا همه دنیا یک نفس راحت بکشند.

بازیگر سریال «مخمصه» گفت: پسرم هژیر هرسال سه هفته می آمد ایران اما در دوسال گذشته به خاطر کرونا نیامد؛ سال گذشته من و همسرم به کانادا رفتیم. به لطف فضای مجازی ارتباط ها بین من و آشنایانم در خارج از ایران صمیمانه تر شده است.

بنفشه خواه یک پیام فرهنگی را در برنامه «شب نشینی» به مخاطبان داد: وقتی تریبون آزادی در اختیار من قرار بگیرد دوست دارم پیام فرهنگی بدهم. حوادث رانندگی را که در دنیا می بینیم دوست دارم از هموطنانم خواهش کنم که مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی را برای حفظ جان و مال خودمان رعایت کنند؛ نه تنها این قوانین را بلکه همه قوانین را رعایت کنیم.

وی افزود: کمبود آب، سیل، نبود برق و... مشکل همه دنیا است نه فقط ایران و صرفه جویی وظیفه هر فردی در هر کجای دنیا است. در همین راستا من از خودم شروع کرده ام. همیشه گفته ام افتخار من صرفه جویی است مثلا اگر چهار دفعه بخواهم در آشپزخانه بروم چهاربار چراغ را روشن و خاموش می کنم.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» به تهیه کنندگی کاوه امیری جاوید و با اجرای محمد سلوکی از دوشنبه تا جمعه هر شب ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن زنده شبکه بین المللی جام جم می رود.