شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اروپا
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اوضاع ناگوار رابطه میان ایران و آژانس /خشم اروپا از جاسوسی شرکت اسرائیلی

کدخبر: 427510
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش درباره گزارش وال استریت ژورنال پیرامون تصمیم آمریکا برای بررسی تحریم‌‌های سخت‌گیرانه‌تر بر فروش نفت ایران گفت: «کلیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی خواهند ماند، مگر اینکه در یک روند دیپلماتیک لغو شوند.»

به گزارش اقتصادنیوز، «وضعیت ناگوار در رابطه میان ایران و آژانس»، عدم تمایل همیشگی آمریکا به برجام»، «اتهام سایبری علیه دولت چین»، «انتقاد شدید اروپا علیه شرکت اسرائیلی»، «آزمایش موشک کروز مافوق صوت توسط روسیه»، «نگرانی از شیوع گونه دلتا و کاهش شاخص سهام در بازارهای جهانی»، «انصراف تویوتا از تبلیغات در المپیک» و «انصراف سیاسی از افتتاحیه المپیک» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

وضعیت ناگوار در رابطه میان ایران و آژانس

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شده وقفه در مذاکرات هسته‌ای ایران، آژانس را در وضعیت ناگواری قرار داده است. او گفته: «ما هنوز سوالاتی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران داریم که باید شفاف‌سازی شود و اکنون باید منتظر باشیم و با تیم جدیدی از ایران مذاکرات را از سر بگیریم».

9

گروسی افزوده موکول شدن روند گفتگوها به پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران «ما را در یک وضعیت نسبتاً ناراحت کننده قرار می دهد. در این جا من در مورد آژانس صحبت می کنم و در مورد بقیه نمی‌دانم، اما تصور می‌کنم آن‌ها هم ترجیح می‌دهند مذاکره کنند تا این‌که انتظار بکشند».

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین،  در واکنش به شایعاتی پیرامون  تعویق مذاکرات برجام تا اواسط ماه سپتامبر (شهریور)، گفته اگر چه این خبری جالب است اما ضرورتا اطلاعات قابل اعتمادی نیست. به گفته او «البته دولت جدید ایران نیازمند زمان برای آماده شدن برای از سرگیری گفت‌وگوها وین است. اما چقدر؟ کسی نمی‌داند. ما باید منتظر اعلام رسمی از سوی تهران باشیم. هر چه زودتر اتفاق بیفتد بهتر است‌».

تمایل آمریکا به برجام همیشگی نیست

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست مطبوعاتی خود ادعا کرده اگرچه احیای برجام به برای منافع ملی آمریکا سودمند است، اما تمایل ایالات‌متحده برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای همیشگی نخواهد بود. او در پاسخ به پرسش درباره گزارش وال استریت ژورنال پیرامون تصمیم آمریکا برای بررسی تحریم‌‌های سخت‌گیرانه‌تر بر فروش نفت ایران هم گفت: «کلیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران باقی خواهند ماند، مگر اینکه در یک روند دیپلماتیک لغو شوند.»

10

روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع ناشناس دولت جو بایدن گزارش داده بود که ایالات متحده در حال بررسی تحریم های شدیدتری علیه صادرات نفت ایران به چین با هدف افزایش هزینه خروج احتمالی جمهوری اسلامی از مذاکرات متوقف شده است. مقامات آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته بودند اگر مذاکرات هسته ای وین شکست بخورد، گام های جدید برداشته خواهد شد، از جمله به اجرا گذاشته شدن تحریم های جاری که شامل معاملات با صنعت نفت ایران و حمل و نقل آن می شود.

هم‌چنین پرایس ضمن تاکید بر عزم آمریکا برای ادامه مذاکرات وین گفت که واشینگتن امیدوار است که دولت آینده ابراهیم رییسی در ایران نیز مایل به ادامه مذاکرات باشد. او در مورد مسئله تبادل زندانیان هم خاطرنشان کرد که آمریکا در این مورد هنوز با جمهوری اسلامی به هیچ توافقی نرسیده است. پرایس در عین حال گفت که در مذاکرات غیرمستقیم با ایران در این مورد پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

ترامپ خواست حمله‌کنندگان به کنگره را خواست خود خواند!

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی نیوز، دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا در جمع خبرنگاران اظهار کرده که هر آنچه حمله‌کنندگان به ساختمان کنگره [در روز بیست ژانویه] می‌خواستند، خواسته مستقیم او هم بوده است. چرا که همگی ما خواستار لغو نتیجه انتخابات بودیم. به نظر من اتفاق ورود به ساختمان کنگره آن قدر‌ها هم اهمیت ندارد که اکنون ما ماه‌هاست داریم در مورد آن تحقیق و جلسات دادگاه برگزار می‌کنیم.

8

ترامپ افزوده: «افرادی که در روز اعلام نتایج انتخابات تظاهرات به پا کردند و بعد از آن وارد ساختمان کنگره شدند فقط می‌خواستند حمایتشان را از من نشان بدهند؛ چرا که من هنوز هم معتقدم در انتخابات اخیر تقلبی بی سابقه در تاریخ آمریکا رخ داده است. برای اثبات این ادعای من هم بهتر است نگاهی به آمار‌ها در ایالت‌هایی مانند فلوریدا، اوهایو و آیووا بیاندازید. اگر انتخابات درست انجام می‌شد، امکان نداشت بایدن پیروز شود». ترامپ ادعا کرده: «در روز ورود به ساختمان کنگره حتی نیرو‌های پلیس هم همراه معترضان شدند، آن‌ها هم هواداران من را تا داخل ساختمان کنگره همراهی کردند. پلیس در این حادثه بسیار از اقدام معترضان استقبال کرد».

اتهام سایبری علیه دولت چین

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت آمریکا و مقام‌های کشورهای غربی رسماً چین را به انجام حمله سایبری گسترده به سرور مایکروسافت اکسچنج متهم کرده و ادعا کرده‌‌اند پکن با تبهکاران سایبری در حملات باجگیرانه و سایر حملات به شبکه‌های رایانه‌ای در سراسر جهان همکاری می‌کند. مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کنند که وزارت امنیت چین از هکرهای حرفه‌ای که با هدف باجگیری این حملات را انجام می‌دهند، استفاده کرده است.

4

برخلاف ماه آوریل که دولت آمریکا هم‌زمان با متهم کردن دولت روسیه به حمایت از حملات سایبری تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع کرد این بار دولت جو بایدن موضوع تحریم علیه چین را مطرح نکرده است. با این همه، یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت واشینگتن در این مورد شدیداً به مقامات ارشد چینی اعتراض کرده و محکوم کردن حکومت چین توسط بسیاری از کشورهای غربی به صورت علنی یک پیام جدی برای پکن است.

اتحادیه اروپا و دولت بریتانیا نیز این حملات را به چین نسبت دادند. اتحادیه اروپا گفت سرنخ این حملات سایبری گسترده که نهادهای دولتی، سازمان‌های سیاسی و صنایع مهم در ۲۷ کشور عضو اتحادیه را هدف گرفته به هکرهای چینی وصل می‌شود. مرکز امنیت سایبری بریتانیا نیز گفت هدف این حملات صنایع دریایی و پیمانکاران نیروهای دریایی آمریکا و اتحادیه اروپا و پارلمان فنلاند بوده‌اند.

ادعا شده که بخش اعظم حملات سایبری باجگیرانه که اخیراً اتفاق افتاده کار هکرهای روسیه بوده است. یک مقام آمریکایی هم گفته هر چند در گذشته تماس و همکاری نهادهای امنیتی روسیه با هکرها شناسایی شده ولی شیوه بهره جستن حکومت چین از تبهکاران سایبری با هدف انجام حملات کنترل نشده در سراسر جهان متفاوت است.

انتقاد شدید اروپا علیه شرکت اسرائیلی

به گزارش دویچه‌وله، به‌دنبال انتشار گزارش تحقیقی شماری از رسانه‌های عمده غربی در این زمینه که یک نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی امکان تعقیب و تجسس از حدود ۵۰ هزار فعال مدنی، روزنامه‌نگار و وکیل را برای دولت‌ها فراهم کرده، اورزلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) در واکنش به این گزارش نسبت به استفاده سازمان اطلاعاتی و مراکز پلیس کشورهای مختلف از این جاسوس‌افزار گفته است: «اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، از نظر ما کاملا غیرقابل قبول است». میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در واکنش به این گزارش‌ها ابراز نگرانی کرده است. فون در لاین خواستار تحقیق پیرامون این موضوع شده است. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرده مطبوعات آزاد یکی از ارکان اتحادیه اروپا است. میشل باچله نیز خواستار پیش‌بینی قواعدی شده که مانع از فروش و استفاده از چنین فناوری‌هایی می‌شوند.

6

روز یک‌شنبه، هفده نهاد عمده رسانه‌ای، نتایج تحقیقی را منتشر کردند که نشان می‌دهد نرم‌افزار جاسوسی «پگاسوس»، ساخت شرکت اسرائیلی «ان‌اس‌او» از سوی دولت‌ها برای هک تلفن همراه و رایانه دست‌کم ۵۰ هزار روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشری و وکیل به کار رفته است. رسانه‌هایی مانند واشینگتن پست، نیویورک تایمز، اکونومیست، گاردین، لوموند، سی‌ان‌ان، دی‌تسایت و خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز بانی این تحقیق جامع بوده‌اند. این تحقیقات چند سال طول کشیده‌است. تلفن‌های همراه حدود ۲۰۰ خبرنگار ارشد، شامل سردبیران و مدیران بسیاری از رسانه‌های یادشده هدف هک بوده‌است. هک شامل سامانه اندروید و نیز سیستم اپل بوده‌است. شماره تلفن‌هایی که مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند از جمله متعلق به کشورهای مجارستان، مراکش، جمهوری آذربایجان، بحرین، قزاقستان، مکزیک، رواندا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بوده‌اند.

در این میان، شرکت پیام‌رسان واتس‌آپ با شکایت از شرکت ان‌اس‌او تأکید کرده که این شرکت، با نفوذ در رایانه‌های واتس‌اپ در کالیفرنیا، عامل هک شدن پیام‌های واتس‌اپ میان کاربرانی بوده که عمدتاً از فعالان و روزنامه‌نگاران یا مقامات رقیب در دولت‌ها بوده‌اند.

آزمایش موشک کروز مافوق صوت توسط روسیه

به گزارش یورونیوز، وزارت دفاع روسیه روز گذشته از آزمایش موفق موشک کروز مافوق صوتِ کشتی‌پایه با نام «زیرکُن» خبر داد. این موشک از ناوچه «گروشکوف» که در دریای سفید واقع در شمال این کشور مستقر بوده، شلیک شده و با موفقیت به هدفی در فاصله ۳۵۰ کیلومتری که در ساحل دریای بارنِتز تعیین شده بود، برخورد کرده است.

7

آزمایش پیشین موشک زیرکُن در اکتبر گذشته و به مناسبت تولد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام شده بود. پوتین آن آزمایش را «یک رویداد بزرگ» برای کشورش توصیف کرده و گفته بود:«موشک زیرکُن قادر به پرواز با ۹ برابر سرعت صوت و دارای بُرد هزار کیلومتری است». رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرده بود که تجهیز نیروهای مسلح کشور به جدیدترین تسلیحات برای تضمین توان دفاعی در دراز مدت ضروری است.

نگرانی از شیوع گونه دلتا و کاهش شاخص سهام در بازارهای جهانی

به گزارش بی‌بی‌سی، در پی نگرانی از افزایش موارد ابتلا به کرونا، روز گذشته شاخص بازار سهام در بریتانیا، اروپا، و آمریکا افت قابل توجهی داشته است. شاخص داو جونز در نیویورک بیش از دو درصد افت کرده و اغلب شاخص‌های عمده در فرانسه و آلمان نیز کاهش داشته‌اند. ارزش شاخص فوتسی در لندن نیز با افتی %۲.۶ به زیر ۷۰۰۰ رسیده است.

1

راس مود، مدیر سرمایه‌گذاری ای.جی بل می‌گوید یک نگرانی بزرگ برای بازار این است که آیا گسترش موارد جدید ابتلا به ویروس [در اثر سرعت همه‌گیری به گونه دلتا] به کند شدن روند ترمیم اقتصاد بحران زده بعد از همه‌گیری منجر خواهد شد یا نه.  ارزش سهام آی.تی.وی بنگاه تلویزیونی بریتانیا نیز درپی نگرانی از کاهش سرمایه‌گذاری در تبلیغات ۶% کاهش داشته است.  سوزانا استیتر، تحلیل‌گر ارشد بازار و سرمایه‌گذاری هارگریوز لنزداون می‌گوید خوشبینی که تا همین چند هفته پیش نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی جریان داشته حالا زیر لایه‌ای ضخیم از ابرهای تیره قرار گرفته است، به ویژه بعد از تصمیم ناگهانی فرانسه برای اعمال قرنطینه ده روزه برای مسافرانی که وارد این کشور می‌شوند. به گفته این تحلیل‌گر بازار، در حالی که برخی دانشمندان پیش‌بینی ‌کرده‌اند که موارد ابتلای تازه تا اول ماه سپتامبر به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید احتمال برقراری قرنطینه پاییزی در بریتانیا وجود دارد.

موارد ابتلا به کرونا در ارتباط با سویه‌دلتا رو به افزایش است اما نگرانی سرمایه‌گذاران آمریکایی پس از آن بیشتر شد که لوس‌آنجلس یک بار دیگر پوشیدن ماسک را در محیط‌های بسته اجباری کرد.

انصراف تویوتا از تبلیغات در المپیک

به گزارش رویترز، به دنبال مخالفت گسترده ژاپنی‌ها با برگزاری بازی‌های المپیک توکیو، شرکت تویوتا از پخش آگهی‌های بازرگانی خود در تلویزیون و سایر پلتفرم‌های رسانه‌ای در جریان این رقابت‌ها صرف نظر کرد. بر اساس نظرسنجی‌های محلی، حدود دو‌ سوم ژاپنی‌ها نسبت به توانایی برگزارکنندگان در کنترل ویروس کرونا تردید دارند، و بر این اساس تویوتا تصمیم گرفته است تا برای حفظ وجهه عمومی خود، ارتباطی با بازی‌های توکیو نداشته باشد.

3

تویوتا یکی از اسپانسرها یا حامیان مالی عمده این بازی‌ها بود، و عدم همراهی این شرکت، ضربه سنگینی برای برگزارکنندگان ژاپنی است. به گفته تویوتا، این شرکت نه تنها هیچ آگهی بازرگانی در برنامه‌های مرتبط با المپیک پخش نمی‌کند، بلکه مدیر عامل و سایر اعضای ارشد تویوتا نیز در مراسمی افتتاحیه بازی‌های توکیو شرکت نخواهند کرد.

تاکنون حدود شصت شرکت ژاپنی، بیش از سه میلیارد دلار خرج بازی‌های المپیک توکیو کرده‌اند که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با یک سال تأخیر برگزار می‌شود. این شرکت‌ها با توجه به افزایش مخالفت ژاپنی‌ها با برگزاری المپیک، در شرایط دشواری قرار گرفته‌اند و تردید دارند که آیا رابطه خود را با رویداد المپیک توکیو قطع کنند یا خیر، تعدادی از آنها از همراهی با بازی‌های توکیو انصراف داده‌اند.

انصراف سیاسی از افتتاحیه المپیک

به گزارش بی‌بی‌سی، مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی، برنامه‌های حضور خود در مراسم افتتاحیه المپیک ژاپن را به دلیل آنچه که ادامه خصومت بین دو کشور خوانده شده، لغو کرده است. حملات ژاپن به کره‌ای‌ها در طول جنگ جهانی دوم همچنان بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

02

گفته می‌شود اظهارات تحقیرآمیز یک دیپلمات ژاپنی در سئول در مورد رئیس جمهوری کره جنوبی خشم مقامات این کشور را برانگیخته است. انتظار می‌رفت آقای مون در زمان حضور در المپیک ژاپن با این دیدار با یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن گفتگو کند.