شهر خبر

چرا عرضه اولیه سپید ۱۵درصد منفی است؟

سپید

عرضه اولیه سپید به یک عرضه اولیه پر ماجرا تبدیل شده است. عرضه اولیه که نیامده به مجمع رفت و به یک باره سهامداران این نماد در سبد خود زیان ۱۵ درصدی سپید را مشاهده کردند. دلیل این زیان چیست؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، عرضه اولیه شرکت سپید ماکیان با نماد سپید روز چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ انجام شد و در آن ۱۵۰ میلیون و ۷۵۰ هزار سهم معادل ۱۵ درصد از سهام در بورس تهران عرضه شد. طبق اطلاعیه منتشر شده قرار بود در این عرضه اولیه جدید به هر کد معاملاتی حداکثر ۱۵۰ سهم با حداکثر قیمت ۲۱۰۰ تومان تخصیص یابد، اما با میزان مشارکت ۲ میلیون و ۸۳۵ هزار ۶۹۵ کد معاملاتی به هر کد حدود ۴۴ سهم رسید.

این نماد در روز یکشنبه ۲۷ تیرماه سال جاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار کرد و به همین دلیل نیامده به مجمع رفت.  

عرضه اولیه سپید که از مجمع بازگشته بود قرار بود امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود، اما به دلیل رشد ۱۰۰ درصدی قیمت در مرحله مچ ناظر بازار اجازه بازگشایی به این نماد را نداد تا برای بار دوم به مرحله بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان برود.  

به هر صورت این نماد در روز دوشنبه هفته آینده بازگشایی خواهد شد، اما نکته‌ای که سهامداران را نگران کرده و از طریق صدای سهامدار نبض بورس این نگرانی را پیگیری کرده اند این است که چرا سپید نیامده ۱۵ درصد منفی خورده است؟

نکته اینجاست که سپید در مجمع خود به ازای هر سهم حدود ۳۰۰ تومان سود تقسیم کرد و در نتیجه این سود از قیمت سهام کم می‌شود. اما جای نگرانی نیست چرا که بازگشایی قطعا بالاتر از قیمت عرضه اولیه شده خواهد بود و این زیان جبران خواهد شد.  

گفتنی است که طبق اطلاعیه منتشر شده سهامدارانی که در سجام ثبت نام کرده اند می‌توانند از مرداد ماه سال جاری سود خود را از طریق این سامانه دریافت کنند و سهامدارانی که در سجام ثبت نام نکرده اند می‌توانند در مرداد ماه با مراجعه به شعب بانک تجارت اقدام به دریافت این سود کنند.  

منبع:نبض بورس