شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کارکنان#ایالات متحده

سردرگمی مقامات درباره شیوع مجدد سندروم مرموز هاوانا بین کارکنان اطلاعاتی آمریکا


سردرگمی مقامات درباره شیوع مجدد سندروم مرموز هاوانا بین کارکنان اطلاعاتی آمریکا

بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره شیوع سندروم مرموز هاوانا در بین کارکنان سازمان اطلاعات آمریکا در وین مقامات ایالات متحده سردرگم به دنبال دلایل این اتفاق هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، حدود پنج سال پس از ابتلای شماری از دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا به یک بیماری "مرموز" اکنون گزارش مشابهی از ابتلای شماری از ماموران سازمان سیا در وین به بیماری مشابه‌ی منتشر شده است.

گفته می‌شود که نشانه‌های ابتلا به این بیماری مرموز در بین ماموران سازمان سیا در وین از اوایل سال جاری مشاهده شده بود.

با این حال مقامات امنیتی آمریکا از درز این خبر به بیرون خودداری کرده و بر آن بودند تا از این طریق مانع از بروز اختلال در تحقیقات خود پیرامون این موضوع شوند.

روزنامه "نیویورک‌تایمز" اخیرا با انتشار گزارشی این خبر را رسانه‌ای کرده است. موضوع بر سر تکرار مشاهده "سندروم هاوانا" در بین ماموران سازمان اطلاعات آمریکا در وین است.

بر این اساس افراد مبتلا به این بیماری مرموز در اثر ایجاد یک موج فشار در سر دچار سردرد، سرگیجه، اختلال در خواب و تینیتوس (وزوز گوش) می‌گردند.

در ارتباط با آنچه به "سندروم هاوانا" شهرت یافته، ایالات متحده آمریکا بخش قابل ملاحظه‌ای از دیپلمات‌ها و شاغلان خود در کوبا را در پایان سال 2016 از آن کشور خارج کرده بود.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشته است که بیش از 20 نفر از ماموران اطلاعاتی، دیپلمات‌ها و دیگر شاغلان دولت آمریکا در وین دچار این سندروم شده‌اند.

تا کنون تحقیقات و معاینه افراد مبتلا به "سندروم هاوانا" نتیجه روشنی به همراه نداشته است. نیویورک تایمز به نقل از ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا نوشته است که آنچه در هاوانا و وین شاهد آن هستیم یک "حمله" است تا یک "بیماری.

به گزارش رسانه های غربی دولت آمریکا، سازمان اطلاعات و همچنین وزارت امور خارجه این کشور تحقیقات گسترده‌ای پیرامون این سندروم مرموز را آغاز کرده‌اند.

اکنون روشن شده است که برخی از دیپلمات‌ها و شاغلان دولت آمریکا در کشورهای چین، بریتانیا، کلمبیا و ازبکستان نیز پیش از این مبتلا به این "بیماری مرموز" شده بودند.

حتی علائم مشابهی در بین شاغلان کاخ سفید در سال جاری نیز گزارش شده است. نیویورک تایمز نوشته است که تا کنون 130 مورد از ابتلای نیروهای وابسته به دولت آمریکا به این بیماری گزارش شده است.

سازمان اطلاعات آمریکا چه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و چه در دولت بایدن بر این باور است که سازمان اطلاعات روسیه در این حملات نقش دارد.

گفته‌اند که سازمان اطلاعات ارتش روسیه با ارسال تشعشعات ریزموجی بر آن بوده تا اطلاعات رایانه‌ها و همچنین تلفن‌های هوشمند دیپلمات‌ها و ماموران اطلاعاتی آمریکا را سرقت کند.

نظریه دیگری نیز وجود دارد که مطابق آن انتقال نوع خاصی از آفت‌کش به مواد خوراکی این افراد در ابتلای آ‌ن‌ها به این بیماری نقش داشته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز این موضوع را از جمله اولویت‌های خود اعلام کرده است. وزارت امور خارجه اتریش نیز در واکنش به انتشار خبر ابتلای ماموران سازمان اطلاعات آمریکا به سندروم یاد شده اعلام کرده است که این کشور به‌مثابه کشور میزبان با مقامات آمریکایی در زمینه تحقیق پیرامون این موضوع همکاری گسترده‌ای خواهد کرد.

وزارت امور خارجه اتریش حراست از امنیت دیپلمات‌های خارجی و خانواده‌های آنان را در شمار اولویت‌های اصلی این کشور اعلام کرده است.

به نوشته "ان تی وی" آلمان آمریکا در حال بررسی گزارش های مربوط به شکایات درباره ابتلا به این سندروم مرموز از طرف دیپلمات های آمریکایی در وین است.

"ند پرایس"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: ما با شدت در حال بررسی گزارشات مربوط به اتفاقات سلامتی در جامعه محلی سفارت آمریکا با همکاری شرکای خود هستیم. این مسئله همچنین درباره مناطق دیگری که چنین شکایت هایی از آنجا شده است صدق می کند.

دلیل واقعی این سندروم و بیماری مرموز هنوز مشخص نیست. سخنگوی کاخ سفید هم اعلام کرده است: هنوز مشخص نیست که آیا این حادثه نوعی حمله است یا اینکه چیز دیگری در پس آن نهفته است.

نهادهای امنیتی آمریکا البته هنوز سند و مدرک مشخصی درباره دلایل این اتفاق حدود 5 سال بعد از اعلام شکایت ها درباره این سندروم مرموز که به هاوانا مشهور شده است نیافته‌اند.

انتهای پیام/