به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت در جریان سی و هشتمین آیین پویش ره سلامت در خرم آباد لرستان گفت: ایام سختی بر کشور حاکم است و در طول وزارت بهداشت قبل و بعداز انقلاب سخت ترین روزها را گذراندیم. چهار موج سنگین کرونا با لطف خدا و عزت سپری شد.

او افزود: اوج تحریم های ظالمانه زمانی که همه راه ها را بسته بودند و برای گرفتن محموله تحت فشار بودیم، فعالیت کردیم و همدلی و وفاق بسیاری میان اقشار مختلف وجود داشت. می توانیم با افتخار بگوییم حتی یک بیمار پشت در بیمارستان نماند.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از وزرای بهداشت کشورهای درگیر کرونا نامه ای به اینجانب نوشت با این مضمون که «بگویید چه کردید تا این وضعیت را گذراندید و همچنین از تجهیزات پزشکی که ساخته اید خواهش می کنم برای ما هم ارسال کنید» این کشور نه در تحریم است و نه در فشار اما از ما طلب کمک کردند.

نمکی تصریح کرد: نباید با سیاست زدگی افتخار ملی را لگد مال کرد بلکه با سیاست باید غرور ملی را ارتقا بدهیم. اینکه مرگ ها را در پیک چهارم به نصف پیک قبلی علی رغم کشندگی بیشترش رساندیم، نتیجه تلاش های شبانه روزی همکارانم است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وارد موج پنجم شده ایم، گفت: برخی عرصه ها تنها هستیم و عده ای به تاب آوری همه اقشار نگاه می کنند اما به تاب آوری مدافع سلامت دقت نمی کنند.

به گفته نمکی متوسط رعایت پروتکل های بهداشتی در کل کشور حدود 48 درصد است.

او ادامه داد: مسئولیت آوردن واکسن کرونا با وزیر بهداشت نیست. کجای دنیا وزیر بهداشت مسئول آوردن واکسن کرونا است؟ کسانی که می گویند وزارت بهداشت در آوردن واکسن قصور کرد بدانند مسئولیت آن در هیچ کجای دنیا با وزارت بهداشت نیست.

نمکی با بیان اینکه روز گذشته رکورد تازه ای در تزریق واکسن زدیم، گفت: رکورد تازه ای زده شد و از مرز 400 هزار تزریق در روز عبور کردیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 85 درصد افراد در خطر مرگ و میر کووید 19 تا امروز واکسینه شده اند، افزود: تا پایان دولت همه افراد بالای 60 سال به بالا و برخی استان ها 50 سال به بالا و در جزایر خلیج فارس به جز قشم و کیش همه 18 سال به بالا واکسینه می شوند. از اوایل مرداد همه عشایر کوچ رو 18 سال به بالا را واکسینه می کنیم. برای مقدمه بازگشایی مدارس تمام معلمان و اساتید را واکسینه می کنیم. طی مردادماه مشاغل پر ریسک اعم از افراد مشغول در سیستم های حمل و نقلی واکسینه می شوند.

او تصریح کرد: پیوستن به حلقه پر اقتدار واکسن ساز دنیا کار هر کسی نیست. جمهوری اسلامی ایران همه تکنولوژی های مدرن دنیا را دارد. فراموش نکنید که نقطه امید خیلی از کشورهایی هستیم که قلدران دنیا به آن ها چیزی نمی دهند. امروز به واکسن سازهای بزرگ دنیا پیوستیم. این افتخار بزرگی است.

وزیر بهداشت گفت: تقاضا دارم تا ستاد استانی لرستان چند توصیه را در نظر بگیرند. مقامات استانی در رعایت پروتکل ها سخت بکوشند. فعلا این ویروس از سر ما دست بر نمی دارد. به عنوان متخصص ایمنی شناسی می گویم که هیچ کس این ویروس را نمی شناسد.

نمکی ادامه داد: انگلیس با پوشش واکسیناسیون ماسک را برداشت و حالا پشیمان شده است. واکسیناسیون می تواند از گرفتاری در  فرم سخت جلوگیری کند ولی نمی تواند مانع ابتلا شود. عزیزان باید واکسیناسیون را سرعت بدهند.

او تاکید کرد: نگران کمبود واکسن نباشید. همه باید کمک کنند تا بتوانیم واکسیناسیون را سرعت ببخشیم. هر چه سرعت بدهیم از گرفتاری سخت و ابتلا بیمار می کاهیم.

نمکی ضمن تاکید بر اجرای طرح شهید سلیمانی افزود: این طرح سرمایه ملی برای روزهای سخت و بحرانی است. کمیته های ترخیص، تنفسی و.. را باید به شدت مراقبت کنیم تا مرگ و میر کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت بیان کرد: تا پایان دولت آنچه افراد نیاز دارند را تدارک می دهیم و سعی می کنیم همه نیاز استان لرستان را تامین کنیم و پروژه های 85 تا 90 درصد را تمام می کنیم. واحدهای اورژانسی که نیاز به راه اندازی دارد که آن ها را هم پیگیری می کنیم.