شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تب کریمه کنگو#عید قربان#تعداد

هشدارهای دامپزشکی برای عید قربان | تعداد مبتلایان‌ تب کریمه کنگو به ۸ نفر رسید

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در عید قربان هشدار داد و گفت: با توجه به فرارسیدن عید قربان احتمال شیوع تب کریمه کنگو به واسطه نذورات مردم افزایش می‌یابد، بنابراین از افراد تقاضا داریم که برای کشتار دام به کشتارگاه مراجعه کنند.

عیدقربان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا اکبرشاهی افزود: با توجه به آنکه تمامی کشتارگاه‌ها در روز عید قربان باز هستند، متقاضیان می‌توانند دام را از مراکز معتبر خریداری کنند.

وی درباره آخرین وضعیت تب کریمه کنگو اظهار کرد: بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون ۸ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شدند که یک نفر جان خود را از دست داده است.

اکبرشاهی بیان کرد: با توجه به آنکه تمامی کشتارگاه‌ها در روز عید قربان باز هستند، از این رو متقاضیان می‌توانند دام را از مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی خریداری و به کشتارگاه منتقل کنند و پس از ۲۴ ساعت گوشت را تحویل بگیرند که با این وجود دیگر نگرانی مبنی بر شیوع تب کریمه کنگو وجود ندارد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در توصیه‌ای به دامداران بیان کرد: با توجه به فعالیت کنه در فصل گرما، دامداران نسبت به سم‌پاشی اصطبل‌ها برای مبارزه با کنه اقدام کنند، همچنین مردم از کشتار غیر مجاز اجتناب کنند تا با گذراندن فصل گرما، خطر شیوع ویروس کاهش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به عید قربان به حجاجی که تصمیم دارند امسال قربانی کنند، توصیه اکید می‌شود که دام را از محل مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند که سم پاشی و مبارزه با کنه انجام شده است.

اکبرشاهی با تاکید بر اجتناب از کشتار دام در معابر و منازل در روز عید قربان بیان کرد: در کشتارگاه‌ها، دامپزشکان حضور دارند و ضمن معاینه دام با تجهیزات و امکانات، لاشه دام ۲۴ ساعت به طور کامل در دمای سردخانه و یخچال نگهداری می‌شود و ویروس در این فرآیند به راحتی از بین می‌رود.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی در توصیه‌ای به مردم برای ذبح دام در روز عید قربان گفت:  اگر افراد اصرار دارند که در خانه کشتار را انجام دهند، با همکاران دامپزشکی که به صورت اکیپ‌های ثابت و سیار حضور دارند، تماس بگیرند تا قبل و بعد از کشتار، دام را به لحاظ بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها بررسی کنند و سپس اقدام به ضد عفونی محل کشتار کنند.

اکبرشاهی تصریح کرد: افراد پس از ذبح لاشه را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری و سپس اقدام به خرد کردن و استفاده از گوشت کنند، همچنین توصیه می‌شود که با توجه به فصل گرما، لاشه را به کشتارگاه منتقل کنند.