شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید#میشل عون#تشکیل دولت

عطوان بررسی کرد؛

«حریری» توپ را به زمین «عون» انداخت/ نقش ایادی خارجی در لبنان

«حریری» توپ را به زمین «عون» انداخت/ نقش ایادی خارجی در لبنان

تحلیلگر برجسته جهان عرب با بیان اینکه سعد الحریری تلاش می کند تا میشل عون را مسئول عدم تشکیل دولت جدید لبنان معرفی کند، نوشت: ایادی خارجی مانع از تشکیل کابینه لبنان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رأی الیوم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب مطلبی را در خصوص تحولات لبنان منتشر کرد. وی در این مطلب نوشته است: متأسفانه با گذشت بیش از ۹ ماه از انتخاب سعد الحریری به عنوان نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه، وی در نهایی ساختن مأموریت خود ناکام ماند.

عطوان در ادامه آورده است: شاید بتوان گفت اتفاقاتی که اکنون در لبنان رخ می‌دهد پیشتر در هیچ نقطه‌ای از جهان مشاهده نشده است. کسی که به مدت ۹ ماه مأمور تشکیل کابینه بود و در طول این مدت بارها و بارها به آمریکا و فرانسه سفر کرد، در نهایت نیز نتوانست کابینه جدید لبنان را تشکیل دهد. اکنون نیز سعد الحریری توپ را در زمین میشل عون انداخته است و او را به شکست در تشکیل کابینه متهم می‌کند.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب در ادامه نوشت: حریری اکنون از پست خود استعفا داده است اما تلاش می‌کند تا میشل عون را به عنوان فرد مقصر در عدم تشکیل کابینه معرفی کند. اکنون سؤالی که وجود دارد این است که چرا سفیران فرانسه و آمریکا باید به عربستان بروند و با این کشور درباره تحولات لبنان و مسأله تشکیل دولت جدید این کشور گفتگو کنند؟ کشوری که اموراتش به تصمیمات خارجی وابسته است، چگونه باید باشد؟

عطوان همچنین می‌افزاید: واقعیت این است که سفرای آمریکا و فرانسه در بیروت به حاکمان لبنان تبدیل شده‌اند. نباید از نقش بازیگران خارجی در ایجاد حال و روز کنونی لبنان غافل شد. امروز ما در لبنان با یک بن بست سیاسی مواجه شده‌ایم.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب تصریح می‌کند: باتلاقی که لبنان اکنون در آن در حال غرق شدن است، ساخته و پرداخته دست آمریکا، فرانسه و رژیم صهیونیستی با مهره‌های داخلی آنها است. تمامی این طرف‌ها اصرار دارند که حزب الله خلع سلاح شود و ترسیم مرزهای دریایی با تل آویو به نفع رژیم اسرائیل رقم بخورد.‌ تمامی طرف‌های غربی اصرار دارند که حزب الله خلع سلاح شود و ترسیم مرزهای دریایی با تل آویو به نفع رژیم اسرائیل رقم بخورد در واقع، طرف‌های خارجی به دنبال آن هستند تا صهیونیست‌ها سهم زیادی از ثروت‌های نفتی و گازی لبنان ببرند.

عطوان در ادامه گفته است: مسأله دیگری که وجود دارد، این است که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها طی سالهای گذشته تلاش کردند تا دولت سوریه را از قدرت ساقط سازند. آنها در جنگ ویرانگر سوریه مبلغی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه کردند. هدف اصلی و اساسی آنها سرنگونی دولت اسد بود. در حال حاضر، آمریکا و رژیم صهیونیستی همین سیاست را در لبنان پیاده می‌کنند اما برای تحقق آن تاکنون حتی یک گلوله نیز شلیک نکرده‌اند. آنها دلار لبنان را هدف قرار دادند تا یک بحران سیاسی وحشتناک ایجاد شود.

وی در ادامه یادآور شده است: باید صراحتاً بگوییم تا زمانی که پروژه‌های غربی در لبنان ادامه دارد و اسرائیلی‌ها همچنان نگران قدرت موشکی حزب الله هستند، ایادی خارجی اجازه خروج لبنان از بن بست را نخواهند داد. تا زمانی که رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا در حال توطئه چینی علیه لبنان است، حتی اگر دولت جدید روی کار آید، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟