شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#زائران

شرح حدیثِ "تجلی خدا بر زوار اباعبدالله در روز عرفه"


شرح حدیثِ "تجلی خدا بر زوار اباعبدالله در روز عرفه"

امام صادق (ع) در روایتی فرمود خداوند قبل از اینکه به زائران خودش در عرفات نگاه کند، به زائران قبر حسین نظر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از آداب مربوط به  روز عرفه، زیارت امام حسین علیه‌السلام از دور و نزدیک است که درباره آن گفته‌اند برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است و روایات در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است [یعنی از افراد بسیاری نقل شده است] و اگر کسی در این روز توفیق یابد که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست.

حجت‌الاسلام شریعت‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم درباره فلسفۀ این زیارت شریف در روز عرفه گفت: روایات ما گویای آن است که زیارت سید الشهدا و معرفت به مقام عترت، موجب پاکی انسان از گناهان می‌شود. انسان مؤمن وقتی به دنبال این باشد که به زیارت برود، مقدمه‌ای را برای اتصال به مقام ولایت ایجاد می‌کند.

وی افزود: وقتی قبل از هر دعایی تأکید بر زیارت می‌شود، یعنی ابتدا باید پاک شده و بعد لایق مقام مناجات با خداوند و قرب به مقام او شویم؛ از این جهت اگر مضمون دعای عرفه امام حسین، امام سجاد و سایر عترت را ببینید، ابتدای دعا با حمد خدا و توبه آغاز می‌شود. در صورت کلی مقدمه مسیر معرفت و سلوک الهی، پاکی و زلالیت روح از هر گونه رجسی است که با معرفت عترت و زیارت حاصل می‌شود.

شریعت‌زاده با اشاره به اینکه مسیر معرفت از مسیر اباعبدالله می‌گذرد گفت: اهل‌بیت (ع) باب معرفت خداوند و سیدالشهدا مسیری میانبر برای قرب الهی است؛ ایشان باب و مجرای محبت‌های خداوند است و در کشتی نجات اوست که تمام پاک‌طینتان عالم مسیر الهی را طی کرده و به سرزمین ظهور می‌رسند. از این جهت امام صادق در روایتی فرمود خداوند قبل از اینکه به زائران خودش در عرفات نگاه کند، به زائران قبر حسین  نظر می‌اندازد. إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَتَجَلَّى لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ یَقْضِی حَوَائِجَهُمْ وَ یَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ یُشَفِّعُهُمْ فِی مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ یَثْنِی بِأَهْلِ عَرَفَاتٍ فَیَفْعَلُ بِهِمْ ذَلِکَ؛ یعنی خداوند تبارک و تعالى براى زوّار قبر حضرت امام حسین قبل از اهل عرفات تجلّى کرده و حوائج آنها را برآورده و گناهانشان را آمرزیده و در مسائل و خواسته‏‌هایشان شفاعتشان را کرده و سپس توجّه به اهل عرفات نموده و آنچه در حق زوّار حسین منظور کرد، براى ایشان نیز ملحوظ مى‏‌دارد.

انتهای‌پیام/