شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بابک زنجانی#فروش نفت

یک ادعا درباره علت محکومیت بابک زنجانی از زبان یوسفیان ملا/ مگر می‌توانیم پول فروش نفت را با چمدان وارد کنیم؟

کدخبر: 427481
اقتصاد نیوز : نماینده مردم آمل در مجلس دهم گفت: کسانی که در مجلس حرف از خروج برجام می زنند جایگزینش را بیاورند که یعنی ما فردا بتوانیم دو میلیون بشکه نفت صادر کنیم و پولش را بیاوریم و سوئیفت بانک مرکزی هم باز باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مردم  آمل در مجلس دهم، در رابطه با "تعیین تکلیف نمایندگان مجلس برای دولت رییسی در حوزه سیاست خارجی و بحث خروج از برجام" گفت: اگر با کنار گذاشتن برجام می‌توانند کشور را از سوئیفت و FATF بی نیاز کنند و تا حدی قدرت داشته باشیم که بتوانیم، نفت کشور را به فروش برسانیم و پول آن را دریافت کنیم و با دور زدن تحریم سوئیفت بانک مرکزی باز شود و پول ها به حساب مان انتقال یابد که مشکلی باقی نمی‌ماند، اگر واقعا این معجزه را مجلس می تواند انجام دهد که بدون برجام و تصویب  FATF ارز حاصل از فروش نفت را به کشور بیاورد و کالایی را صادر کردیم قدرت و توانایی اش را داشته باشیم که وجوه کالا را ارزی از آن کشورها بگیریم که در حقیقت یک معجزه است، آن وقت صحبت از خروج از برجام کنند. مگر ما می توانیم پول فروش نفت را با چمدان وارد کنیم؟! در یک حساب سرانگشتی ایران از کره جنوبی، ژاپن، عراق و ترکیه و کشورهایی مثل سریلانکا طلبکار است.

او در ادامه بیان کرد: در همان زمانی که اوباما به قول خودش پول فله ای به ایران می داد، همان اوباما بانک مرکزی و خودش را وادار نمی کرد که در قالب یک بخشنامه درست و حسابی خطاب به بانک های دنیا عنوان کند که پول ایران بلامانع است شما می توانید با ایران کار کنید الان که سوئیفت بسته است و شرایط متفاوت و فروش نفت به علت مشخص نبودن شرایط برجام ممکن نیست، آقایان چگونه می خواهند با خروج از برجام  کشور را اداره کنند. ان شاالله که بتوانند افتخار می کنیم که کشور بدون هیچ تعهدی به آمریکا و دنیا بتواند کارهای روزمره خودش را به انجام برساند. بروید و اقدامات ایران در دور زدن تحریم ها را ببینید، بخشی از محکومیت بابک زنجانی برای این بود که می خواست بدهی ما را به برخی از کشورها پرداخت کند تا بتوانیم با برخی از کشورها معامله داشته باشیم.

نماینده مجلس دهم مطرح کرد: بدون برجام نمی شود کشور را اداره کرد، مگر اینکه آقایان معجزه کنند، ولی وقتی آقایان می گویند برجام نه، باید بگویند که چگونه می توان اقتصاد کشور را به گردش در آورد و پولمان را راحت جا به جا کنیم. با خروج از برجام شرایط دشوار تر می شود مثلا در همین زمینه واکسن کرونا، ایران پول خرید واکسن را دارد کشورهای غربی هم شعار می دهند که برای خرید دارو حتی اگر عضو برجام هم نباشید مشکلی وجود ندارد  اما اکنون با چه سختی ها و دشواری های مواجهیم؟ شما ببینید که قیمت کالا در کشور چقدر سرسام آور است، الان قوت غالب کشور گندم است ۱۱ میلیون تن مصرف کشور ما است و قوت دوم کشور برنج است ببینید که قیمت برنج الان در بازار چقدر است؟ آیا آقایان می توانند قیمت برنج را برگردانند به شرایط قبل، خیر زیرا وقتی که نتوانستند برای واردات برنج ارز تامین کنند قیمت برنج از ۷-۸ هزار تومان به ۳۰ هزارتومان کشیده شد.

یک ادعا درباره علت محکومیت بابک زنجانی/ مگر می‌توانیم پول فروش نفت را با چمدان وارد کنیم؟/ بدون برجام نمی شود کشور را اداره کرد، مگر اینکه معجزه شود

او گفت: اگر مجلس بتواند چنین معجزه ای کند و بدون برجام قیمت‌ها را به شرایط عادی برگرداند و ارز مورد نیاز کشور را تامین کند و بتواند برنج را وارد کند که به کالای لوکس تبدیل نشود آن وقت در برجام  نمانند، اگر بدون اینکه در برجام باشند بتوانند ارز حاصل از فروش نفت را وارد کشور کنند که نعمت است، اداره کشور بدون برجام کار دشوار و سختی است.  بعد خروج از برجام نمی‌توانیم به پول های بلوکه شده خود دسترسی داشتته باشیم. یکی از مشکلات ما پول های بلوکه شده است که کالا و جنس داده ایم و نمی‌توانیم پولش را بیاریم بخاطر اینکه سوئیفت بسته است. 

یوسفیان ملا در خصوص پیش بینی خود از عملکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی و مذاکرات  وین گفت: سوالی که پیش می‌آید این است که آیا آقای رئیسی برجام را اجرا می کند؟ بله، البته اگر ایشان جایگزین پیدا کند که بدون اجرای برجام تمام چرخ اقتصادی کشور بچرخد تصمیم دیگر خواهد گرفت، رئیسی تاکنون کلمه ای را بیان نکرده که معنای خروج از برجام داشته باشد، در خصوص مذاکرات وین هم به همین صورت حتی جلساتی هم که در وین تشکیل می شود، ایشان نتیجه مذاکرات را بصورت روزمره می گرفتند و از مشاورین خودشان نظرخواهی می کردند. اگر ایرادی و اشکالی بود راحت می توانستند در همان مصاحبه در یک ساعت اول بگویند که به محض اینکه رئیس جمهور شوم از برجام خارج می شوم. آقای رئیسی باید بتواند جایگزینی پیدا کند که کشور بتواند معادلات اقتصادی خود را رد و بدل کند آنوقت از برجام خارج شود. کسانی که در مجلس حرف از خروج برجام می زنند جایگزینش را بیاورند که یعنی ما فردا بتوانیم دو میلیون بشکه نفت صادر کنیم و پولش را بیاوریم و سوئیفت بانک مرکزی هم باز باشد.