شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید#تشکیل دولت

مداخلات غیرقانونی دیپلمات‌های غربی در امور داخلی لبنان/ ادامه معرفی گزینه‌های جدید برای مامور تشکیل دولت


مداخلات غیرقانونی دیپلمات‌های غربی در امور داخلی لبنان/ ادامه معرفی گزینه‌های جدید برای مامور تشکیل دولت

با وجود مطرح شدن گزینه‌های جدید برای کاندیدای نخست‌وزیری آینده لبنان اما هنوز هیچ اجماعی جهت انتخاب مامور تشکیل دولت میان احزاب مربوطه صورت نگرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در حالی دوشنبه هفته بعد را برای آغاز انجام رایزنی‌های الزام آور پارلمانی جهت انتخاب نام مامور تشکیل دولت تعیین کرده که با وجود معرفی گزینه‌های مختلف هنوز هیچ گونه بحث جدی درباره هیچ فردی انجام نشده است.

جدید در این میان مطرح شدن نام «سمیر الخطیب» از تاجران سرشناس و مدیر کل شرکت مهندسی و ساختمانی «خطیب و علمی» و از نزدیکان «سعد حریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان است که سال گذشته نیز یک بار نامزد نخست وزیری آینده لبنان شده و در این ماموریت ناکام مانده بود، است.

عدم جدیت مسئولان لبنانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت در حالی است که به نظر می‌رسد هیچ گونه محدودیتی برای مداخلات خارجی در این زمینه وجود ندارد و شمار زیادی از دیپلمات‌ها و مقامات آمریکایی و فرانسوی و آلمانی و سایر کشورها با توجه به مواضع مورد نظر خود درباره مدیریت امور لبنان و آینده این کشور اظهار نظر می‌کنند.

به عنوان نمونه «آندریاس کندال» سفیر آلمان در لبنان از طریق توییتر اقدام به انجام یک نظرسنجی در میان مردم لبنان کرد تا ارزیابی کند که شهروندان در انتخابات پارلمانی آینده به چه گروهی رای میدهند. بدتر از همه آن است که هیچ یک از مسئولان لبنانی پاسخ سفیر آلمان را نداده و یا حتی او را برای توضیح خواستن درباره مداخلات در امور داخلی لبنان احضار نکردند. هم چنین هیچ کس از «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان برای مداخلات غیر قانونی در امور کشور توضیح نخواسته است.

تاکنون هیچگونه رایزنی رسمی و غیررسمی میان فراکسیون‌های پارلمانی برای بحث درباره هیچ گزینه‌ای آغاز نشده و برخی از اسامی همچنان در محافل لبنانی در گردش هستند همانند: «نواف سلام» سفیر سابق لبنان در سازمان ملل، « نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین و «فیصل کرمی» نماینده پارلمان.

برخی احتمال انتخاب نجیب میقاتی به عنوان مامور تشکیل دولت لبنان را مطرح کرده و معتقدند با وجود اینکه او تا این لحظه از پذیرش این منصب خودداری کرده اما ممکن است سقف شرایط خود را برای امتیازگیری بیشتر بالا ببرد؛ به ویژه اینکه او قوی‌ترین و تنها کاندیدای مورد نظر سعد حریری و نبیه بری، رئیس پارلمان است.

نجیب میقاتی همچنین یک چهره بین المللی به شمار می‌رود؛ به این معنا که تحت حمایت فرانسه بوده و روابط پایداری با آمریکایی‌ها و کشورهای عربی دارد؛ اما در صورتیکه صلاحیت خود را در خصوص انجام اصلاحات مالی نشان ندهد شانس او برای نخست وزیری آینده لبنان کاهش می‌یابد.

در همین حال برخی منابع لبنانی فاش کردند که نجیب میقاتی از نبیه بری خواسته تا حزب الله را در خصوص انتخاب وی به عنوان نخست وزیر آینده لبنان قانع کند تا بدین ترتیب حزب‌الله میان وی با رئیس جمهور و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی واسطه شود؛ چرا که میشل عون و جبران باسیل میقاتی را به شدت رد می‌کنند.

نام فیصل کرمی نیز با وجود مشخص نبودن موضع سعد حریری درباره او به عنوان یک کاندیدای توافقی جهت نخست وزیری آینده لبنان مطرح است. اما نام سمیر الخطیب در مقیاس کوچک‌تری مطرح می‌شود؛ بر این اساس که ممکن است او از حمایت عربستان سعودی برای قرار گرفتن در ریاست دولتی که برنامه آن محدود به دو چیز است یعنی برگزاری انتخابات پارلمانی آینده و فراهم کردن زمینه مذاکره با صندوق بین‌المللی پول، برخوردار باشد. اما این برنامه به معنای ادامه بحران لبنان بدون برنامه نجات است.

منابع سیاسی لبنان در پایان اعلام کردند که اساس روند انتخاب مامور جدید برای تشکیل دولت آینده لبنان توجه به مواضع مولف سنی و به ویژه سعد حریری است؛ چراکه او مورد تایید و حمایت جامعه اهل سنت لبنان می‌باشد و رهبری بزرگترین فراکسیون سنی را برعهده دارد. بنابراین شخصیتی که برای کاندیدای نخست وزیر آینده لبنان معرفی می شود باید مورد تایید حریری باشد.

این منابع تصریح کردند که نبیه بری و حزب الله از این روند حمایت می‌کنند و تلاش دارند که انتخاب مامور تشکیل دولت مبتنی بر توافق همه جانبه باشد تا امور بار دیگر به نقطه صفر برنگردد.

انتهای پیام/