شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دوشنبه#آلمان#منابع

آمریکا و آلمان به زودی توافق بر سر خط لوله نورد استریم را اعلام می‌کنند


آمریکا و آلمان به زودی توافق بر سر خط لوله نورد استریم را اعلام می‌کنند

منابع آگاه روز دوشنبه فاش کردند که آمریکا و آلمان قصد دارند طی روزهای آینده توافق برای حل و فصل اختلافات بر سر خط لوله نورد استریم ۲ را اعلام کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند: ایالات متحده و آلمان در نظر دارند طی روزهای آینده توافق نهایی برای حل و فصل اختلافات مربوط به خط لوله 11 میلیارد دلاری نورد استریم 2 را اعلام کنند.

 

بر اساس این گزارش، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در نشست هفته گذشته خود نتوانستند اختلافات بر سر خط لوله نورد استریم 2 را حل و فصل کنند ولی درباره این موضوع به توافق رسیدند که مسکو نباید از انرژی به عنوان سلاحی علیه همسایگانش استفاده کند.

پس از مذاکرات مقام های ارشد دو کشور اکنون به نظر می رسد واشنگتن و برلین طی روزهای آینده یک توافق نهایی را درباره خط لوله نورد استریم که 98 درصد آن تکمیل شده، اعلام خواهند کرد.

هنوز جزئیات این توافق فاش نشده است ولی منابع آگاه گفتند که این توافق شامل تعهد دو طرف برای افزایش سرمایه گذاری در بخش انرژی اوکراین خواهد بود تا هر گونه تاثیر منفی ناشی از بهره برداری از این خط لوله را خنثی کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه اعلام کرد: درک شولت مشاور ارشد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا قرار است سه شنبه و چهارشنبه به کی یف سفر کند تا بر اهمیت راهبردی روابط آمریکا و اوکراین تاکید نماید.

پروژه گازی نورد استریم 2 قرار است در آینده 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به آلمان منتقل کند.

آمریکا به بهانه وابستگی اروپا به گاز روسیه شدیدا با این پروژه گازی مخالف است.

اجرای پروژه خط لوله گازی «نورد استریم 2» به ارزش بیش از 9 میلیارد یورو و با طول بیش از 1200 کیلومتر که از یک سال پیش و در پی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه متوقف شده بود، در اوایل ماه دسامبر 2020 از سر گرفته شده است.

آلمان اخیرا در اظهار نظرهای مختلف اعلام کرده که با وجود تشدید مناقشات با روسیه به ویژه در پرونده مربوط به آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین همچنان می‌خواهد به این پروژه گازی پایبند باقی بماند.

ایالات متحده نیز بارها تمام شرکت‌هایی که به نوعی در ساخت خط لوله 1220 کیلومتری نورد استریم 2 همکاری دارند را تهدید به اعمال تحریم های سنگین کرده است.

ایالات متحده صادر کننده گاز طبیعی به صورت LNG به اروپا است، اما گاز روسیه ارزان تر است. واشنگتن می ترسد که روسیه با افزایش وابستگی به مسکو بتواند از نورد استریم 2 به عنوان اهرمی برای تضعیف کشورهای اتحادیه اروپا استفاده کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا البته اخیرا اعلام کرده که برای بهبود مناسبات با آلمان می خواهد از تحریم ها علیه این پروژه گازی عقب نشینی کند.

این رویکرد بایدن با اعتراضات شدید نمایندگان کنگره آمریکا مواجه شده است.

انتهای پیام/