شهرخبر

اولین تصاویر ثبت شده‌ "هابل" پس از راه‌اندازی مجدد

اولین تصاویر ثبت شده‌ "هابل" پس از راه‌اندازی مجدد

تلسکوپ فضایی "هابل" پس از یک ماه خاموشی فعالیت خود را آغاز کرد و اولین تصاویر کیهانی خود را به زمین فرستاد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، "هابل" در روز ۱۷ ژوئیه(۲۶ تیر)‌ کار خود را از سر گرفت و تصاویری از دو کهکشان ثبت کرد. این تلسکوپ چندین هفته به دلیل بروز مشکلی در یکی از رایانه‌های داخلی در خاموشی به سر می‌برد در حالی که دانشمندان ناسا تلاش می‌کردند آن‌ را احیا کنند.

تصویر سمت چپ، جرم آسمانی ARP-MADORE۲۱۱۵-۲۷۳ نام دارد که در حقیقت دو کهکشان متفاوت را نشان می‌دهد که در فاصله ۲۹۷ میلیون سال نوری از زمین قرار دارند. دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند که این کهکشان‌ها یک "حلقه‌ی برخوردی" ناشی از ادغام دو کهکشان تشکیل داده‌اند اما مشاهدات جدید نشان می‌دهد که ارتباط میان آن‌ها پیچیده‌تر است و این دو کهکشان از خود شبکه‌ای غنی از ستاره‌ها و گرد و غبار برجای می‌گذارند. تصویر سمت راست نیز کهکشان مارپیچی بزرگ ARP-MADORE۰۰۰۲-۵۰۳ را نشان می‌دهد که در فاصله‌ی ۴۹۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. به گفته‌ی ناسا بازوهای این کهکشان عظیم تا شعاع ۱۶۳ هزار سال نوری امتداد دارند و این کهکشان سه برابر از کهکشان راه‌شیری بزرگ‌تر است. در حالی که تعداد بازوهای بیشتر کهکشان‌های دیسکی زوج است این کهکشان سه بازو دارد.

هابل در روز ۱۳ ژوئن(۲۳ خرداد) از کار افتاد. دانشمندان پس از هفته‌ها تلاش موفق به فعال‌سازی رایانه‌ی پشتیبان و احیای آن در روز ۱۶ ژوئیه(۲۵ تیر) شدند.

انتهای پیام