شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتوبوس

بی‌توجهی به اسقاط اتوبوس‌های فرسوده | فرار از نوسازی اتوبوس ها به دلیل هزینه های سنگین

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور با بیان اینکه بحث نوسازی اتوبوس و اسقاط نداریم، گفت: به اسقاط اتوبوس اصلا توجه نمی‌شود و با توجه به هزینه سنگین تولید آنها را بازسازی می کنند و به بحث معاینه فنی آنها هیچ توجهی نمی‌شود. هیچ طرح ویژه‌ای نیز برای این اسقاط وجود ندارد.

اتوبوس فرسوده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی می‌شود که از ۲ حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در حوالی نقده و اتوبوس سربازان در محور یزد - شیراز می‌گذرد. اتوبوس‌هایی که چندین سال پیش باید بازنشسته می‌شدند و جایشان را اتوبوس‌های نو می‌گرفت، حالا نه فقط اتوبوس‌های نو در جاده‌ها دیده نمی‌شود، بلکه اتوبوس‌های قدیمی هم تعمیر نمی‌شوند و  مانند روال گذشته فعالیت می‌کنند.

عتیقه‌های متحرکی که چرخشان لب بوم اسقاط است اما توجهی به آنها نمی‌شود. نکته جالب اینجاست که نفس‌های شهر به شماره می‌افتد زمانی که کنار اتوبوس‌های قدیمی، مینی بوس‌هایی هم حضور دارند که نه تنها باعث افزایش آلودگی می‌شود بلکه باعث به خطر انداختن جان تعداد زیادی افراد می‌شود. اما مطلبی که وجود دارد این است که چرا با وجود اینکه مسئولان ادعا دارند توان ساخت اتوبوس در کشور وجود دارد اما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود؟

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور افزود: چندی پیش شاهد تصادف یک اتوبوس حامل خبرنگاران بودیم که اتفاقات ناخوشایندی در آن رخ داد. این اتفاق در حالی رخ داد که مسئولان هیچ گونه توجهی به اتوبوس‌های فرسوده در سطح شهر نمی‌کنند.  

سید امیر احمدی بیان کرد: در حال حاضر ۸ میلیون خودرو فرسوده در سطح شهر تردد می‌کنند که در سال ۱۴۰۴ سونامی خودرو فرسوده خواهیم داشت و جان مردم در خطر است.  

وی بیان کرد: سازمان راهداری بحث نوسازی کامیون‌ها را انجام می‌دهد و اکنون تنها تعداد اندکی از کامیون‌ها نوسازی شده است. مشکل اساسی که داریم مربوط به ناوگان حمل و نقل کشور است که احتیاج شدید به نوسازی دارد. هزینه نوسازی بسیار زیاد است و اصولا افراد اقدام به نوسازی نمی‌کنند.  

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور اضافه کرد: باید تسهیلات ریشه‌ای به نوسازی کامیون و اتوبوس دهند و بحث معاینه فنی آنها مورد توجه قرار گیرد. اتوبوس نو بسیار کم به بازار عرضه شده است و انتظار داریم که بیش از پیش تولید آنها افزایش یابد.

در سه سال اخیر هیچ ناوگان جدید اتوبوسی نداشته‌ایم!

مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سه سال اخیر هیچ ناوگان جدید اتوبوسی نداشته است، گفت: که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی ایجاد شده، اما باید روند تولید اتوبوس داخلی را در کشور برای سال آینده تقویت کنیم.

داریوش باقر جوان با بیان اینکه باید تولید اتوبوس در این بخش تقویت شود چراکه هم اکنون با جلوگیری از واردات اتوبوس باید کمبود این بخش جبران شود، افزود: در بخش سواری هم قرارداد خوبی با کارخانه‌های تولید کننده در این حوزه منعقد شده و دسترسی به ناوگان سواری افزوده شده و رانندگانی که دارای ناوگان فرسوده هستند می‌توانند با مراجعه به این کارخانه‌ها ظرف مدت دو ماه خودروی سواری خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه در بحث تولید ون و مینی بوس وضعیت ما جالب نیست و باید تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنیم، بیان کرد: البته کار مشترکی با وزارت صمت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته که امیدواریم به مرحله عملیاتی و اجرایی توسط کارخانجات برسد.

نکته جالب توجه اینجاست که این خودروهای فرسوده نه تنها به راحتی در سطح شهر تردد می کنند بلکه برگه معاینه فنی هم دارند و هیچ ارگانی از این تردد جلوگیری نمی‌کند. تعداد زیادی از این وسایل نقلیه در سطح شهر تردد دارند که بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌های جبران ناپذیر فکری به حال آنها شود.