به گزارش برنا، فیلم سینمایی «سینما پارادیزو» در ۶۲امین مراسم اهدای جایزه اسکار موفق به کسب اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان شد. موضوع این فیلم سانسور و همچنین عشق می‌باشد. موسیقی فیلم ساختهٔ انیو موریکونه است. این فیلم با تغییراتی از سیمای جمهوری اسلامی نیز پخش شده‌است.

این فیلم در سیسیل ، زادگاه جوزپه تورناتوره فیلمبرداری شده است. این کارگردان عمدتاً تجربیات دوران کودکی خود را در آنجا که الهام بخش فیلم نیز شده است، کسب کرد.

«سینما پارادیزو» در میان "1001 فیلم شما باید قبل از مرگ" ببینید که توسط استیون اشنایدر ویرایش شده‌است، قرار دارد. همچنین در رتبه بندی 100 فیلم غیر انگلیسی زبان در نظرسنجی منتقدین که توسط بی بی سی در سال 2018 انجام شد، در رتبه 26 قرار گرفت.

راجر ایبرت منتقد مطرح آمریکایی سکانس پایانی فیلم «سینما پارادیزو» را یکی از بهترین لحظات ماندگار تاریخ سینما می‌داند. او در نقدی بر «سینما پارادیزو» تأکید می‌کند هر کس که عاشق سینما باشد قطعاً می‌تواند عاشق «سینما پارادیزو» شود.

 فیلیپ نوآره، انزو کنوله، انتونلا آتیلی، ایزا دنیلی و لئو گولوتا از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

خلاصه داستان:

«سالواتوره/توتو» کودکی عاشق فیلم و سینماست. تنها تفریح او رفتن به سینما و بازی با نگاتیوهاست. این موضوع باعث شکل گیری رابطه ای عمیق بین او و آپاراتچی تنهای سینما پارادیزو، «آلفردو» می شود... .