شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بروز

بحران در آفریقا؛ سد النهضه به طور کامل آبگیری شد

سد

اتیوپی اعلام کرد که مرحله دوم آبگیری سد النهضه را به پایان رسانده است. امری که نگرانی شدید مصر و سودان را از بروز بحران آبی شدید در این کشور را موجب شده است.

به گزارش مشرق، تلویزیون رسمی اتیوپی امروز (دوشنبه) از پایان آبگیری مرحله دوم سد النهضه بر روی رود نیل خبر داد، با این حال اعلام کرد که بخشی از آب پشت سد را رها می‌کند. اتیوپی در تاریخ پنجم جولای گفته بود که دومین مرحله آبگیری سد النهضه را آغاز کرده است.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، تصاویر منتشر شده در تلویزیون اتیوپی نشان می‌دهد که آب با شدت زیاد وارد دریاچه پشت سد می‌شود و آب از خط میانی سد بالا آمده است. همزمان دو دریچه خروجی سد نیز باز شده است. مسئولان آدیس آبابا مدعی شدند که رها سازی آب به دلیل آمادگی برای بارش‌هاست، هرچند برخی می‌گویند که رهاسازی آب از بیم واکنش سخت مصر و سودان صورت گرفته است.

منابع مصری در این باره گفتند که اتیوپی می‌تواند بین دو الی سه میلیارد متر مکعب آب افزون بر مرحله اول آبگیری، آب در پشت سد ذخیره کند تا میزان کل آب ذخیره شده در پشت سد به هفت الی هشت میلیارد متر مکعب برسد. با این حال اتیوپی به صورت روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از دو دریچه سد رهاسازی می‌کند تا به سمت دریاچه سد «الروصیرص» گسیل شود.

احداث و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان  مصری می‌گویند، آبگیری کامل این سد می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سال ۲۰۱۵ به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است».

منبع: فارس