در همایش برخط معاونان روسای کل دادگستری استان‌ها در امور وکلا که امروز دوشنبه (۲۸ تیرماه) در محل معاونت برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادی با اشاره به تصویب آیین‌نامه مذکور توسط ریاست وقت قوه قضاییه و لازم الاجرا شدن آن از تاریخ ۱۴۰۰/۴/۲ خاطرنشان کرد: بالغ بر ۸۰ درصد آیین‌نامه اجرایی اخیر پیشنهاد کانون‌های وکلا و همچنین انعکاس دهنده آیین‌نامه اجرایی مصوب ۱۳۳۴ است.

وی با بیان اینکه بنا به تصریح آیین‌نامه اخیرالتصویب آیین‌نامه‌های اجرایی مصوب ۱۳۳۴ و مصوب ۱۳۸۸، نسخ شده است، افزود: قوه قضاییه مصمم به اجرای آیین‌نامه اجرایی استقلال کانون وکلا مصوب ۱۴۰۰ است و تخطی از اجرای آن پذیرفتنی نیست.     

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در ادامه به برخی مطالب که بعضا توسط کانون‌های وکلا در پی تصویب و ابلاغ آیین‌نامه مصوب ۱۴۰۰ مطرح شده است اشاره و خاطرنشان کرد: هر چند دستگاه قضایی همواره بر ایجاد فضای تعاملی با کانون‌های وکلا استقبال می‌کند، اما در اجرای دقیق این آیین‌نامه از تاریخ تصویب و ابلاغ نیز تردیدی به خود راه نخواهد داد.   

هادی با بیان اینکه آیین‌نامه اخیر از ظرفیت‌های لازم و مطلوب به خصوص در ابعاد نظارتی برخوردار است، گفت: اختیارات لازم در خصوص نظارت بر اجرای آیین‌نامه به روسای کل دادگستری‌ها تفویض شده است و معاونان مربوط نیز بر حسن اجرای آیین‌نامه باید اهتمام حداکثری داشته باشند.  

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در عین حال که بر اجرای دقیق آیین‌نامه تأکید دارد از ایجاد فضای تعاملی در خصوص رفع ابهامات کانون‌های وکلا در این خصوص و اهتمام در راستای بررسی سوالات مطرح شده و ارائه پاسخ مناسب و راهگشا استقبال می‌کند.

در این همایش که به صورت مجازی و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، معاونان روسای کل دادگستری استان‌ها در امور وکلا ضمن تأکید بر اجرای دقیق آیین‌نامه و ضرورت ایجاد تعامل سازنده با کانون‌های وکلا در این راستا، به طرح مطالب و پرسش‌های مربوط پرداختند که از سوی مدیران حاضر در جلسه از جمله قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس، مشاور معاون اول قوه قضاییه، مشاور معاون حقوقی و امور مجلس و مدیر نظارت بر وکلا، مشاوران، کارشناسان و مترجمین رسمی قوه قضاییه پاسخ‌هایی به صورت مشروح ارائه شد.