شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#سیستان#سیستان و بلوچستان

"پویش رزق علوی" از اطعام در سیستان و بلوچستان تا برگزاری جشن‌های خیابانی در تهران


"پویش رزق علوی" از اطعام در سیستان و بلوچستان تا برگزاری جشن‌های خیابانی در تهران

پویش رزق علوی تلاش می‌کند که با تشویق و ترغیب سنت حسنه احسان در روز عید غدیر، حلقه اتصال بین سنت‌های گذشته، حال و آینده باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، قدیم‌تر‌ها پدربزرگ‌ها و مادر برزگ‌ها سعی می‌کردند هر وعده غذایی‌شان را با کسی مثل میهمانان و همسایگان تقسیم کنند؛ این کار علاوه بر حس خوبِ با هم بودن، معاشرت‌های اجتماعی زیادی را برای خانواده به‌وجود می‌آورد.

دورهمی‌های خانوادگی و لذت‌بردن از غذاهای ناب ایرانی به آموزه‌های دین اسلام وارد شد و سنت حسنه‌ای در گذشته شکل گرفت. با فرا رسیدن هر مناسبت مذهبی، اهالی محل با کمترین هزینه کنار هم جمع می‌شدند و با تهیه و توزیع غذا که از چند کاسه آش و تا هزاران پرس غذای خوشمزه می‌رسید، فضای معنوی و صمیمی را در محله خود به‌وجود می‌آوردند؛ اما با گسترش زندگی شهرنشینی این دست سنت‌ها نسبت به قبل کمرنگ شده است. برخی از این سنت‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند. یکی از این اعیاد، عید غدیر خم است که امام صادق (ع) در ثواب غذا دادن به مؤمن در این روز، می‌فرماید: "ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و یک میلیون صدیق و یک میلیون شهید و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد."

پویش رزق علوی تلاش می‌کند که با تشویق و ترغیب سنت حسنه احسان در روز عید غدیر، حلقه اتصال بین سنت‌های گذشته، حال و آینده باشد.

مرتضی متشرعی مداح اهل‌بیت (ع) و دبیر پویش مردمی رزق علوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره اقدامات اجرایی در این پویش گفت: 30 طرح گرافیکی و استوری از یک ماه مانده به غدیر در شبکه‌های اجتماعی توزیع شده است.

وی ادامه داد: پویش رزق علوی که در راستای اطعام در روز غدیر بنا نهاده شده است به دلیل اینکه امسال مشکلات زیادی متوجه مردم شریف سیستان و بلوچستان شده است، محوریت اطعام مردم عزتمند این استان با همکاری خیریه ام‌المومنین خدیجه (س) در دستور کار قرار گرفته است. طبخ و توزیع غذا در شهرستان‌ها و روستاهای مرزی دارالولایه سیستان انجام می‌شود.

غدیر خم | عید غدیر خم , هیئت , پویش ,

متشرعی از برگزاری مسابقه نقاشی - عکاسی و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان با محوریت غدیرخم خبرداد و افزود: جشن خیابانی در 10 مسجد منطقه 5 درشب عید غدیر راه‌اندازی خواهد شد. کاروان شادی در روز عید غدیر در مساجد نظام مافی- حضرت حمزه (ع)، مسجد جامع باغ فیض و آستان امامزادگان باغ فیض، مسجد اباعبدالله (ع)، مسجدالرضا (ع)، مسجد جامع امام سجاد (ع)، مسجد صادق آل محمد (ع)، مسجد جامع بعثت، مسجد پیامبر (ص) و مسجد علی‌ابن ابی‌طالب (ع) ‌راه‌اندازی می‌شود.

وی، توزیع پرچم امیرالمؤمنین (ع) در روز عید غدیر برای کسبه محله باغ‌فیض را از دیگر اقدامات این پویش عنوان کرد و افزود: جشن باشکوه عید ولایت در روز سه‌شنبه 5 مرداد ساعت 19 در مقابل مجتمع کوروش در اتوبان ستاری با اجرای گروه سرود نور مشکات برگزار می‌شود.

انتهای پیام/