به گزارش برنا؛  در شرایطی که بیماری کرونا به خصوص نوع دلتای آن در کشور، روزهای خوبی را برایمان رقم نزده است و حتی اوضاع آنقدر بد شده که به تعطیلی چند روزه ی شهر ها انجامیده است، چند روزی است که مراسمات عزاداری ایام مسلمیه در هر شهری در حال برگزاری است اما به تازگی تصاویری از برگزاری این مراسم در جوار حرم عبدالعظم حسنی(ع) منتشر شده است که نشان می دهد جمعیت بسیار زیادی بدون رعایت فاصله گذاری و حتی استفاده از ماسک در کنار یکدیگر سینه زنی می کنند و این اقدام عملا مخالف دستور العمل های اعلام شده و توصیه های مکرر مسئولان است.

اصل پیشگیری از کرونا، پیشگیری از تجمعات است

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره برگزاری مراسمات عزاداری ایام مسلمیه گفت: هر تجمعی خطرساز است و تجمع با رعایت پروتکل هم معنا ندارد.

یونسیان افزود: اصل پیشگیری این است که از تجمع پیشگیری کنیم و تجمع هایی جایز است که برای حیات انسانی ضرورت داشته باشد و باید حتما برای آن فاصله ی فیزیکی را رعایت کنیم.

لزوم برخورد قانونی نهاد های نظارتی با متخلفان برگزاری تجمعات

او با بیان اینکه اگر تجمع خلاف مقررات است و ستاد مقابله با کرونا با آن مخالف است باید نهاد های نظارتی رسیدگی کنند و بعد از تشخیص تخلفات با آن برخورد کنند وگرنه شاهد تکرار تجمعات این چنینی  و بدتر شدن اوضاع خواهیم بود، ادامه داد: فکر نمی کنم برگزاری مراسم دلیل موجهی برای به خطر انداختن جان مردم باشد.

او درباره تعطیلی 6 روزه تهران گفت: متاسفانه زمانی که وضعیت خراب می شود تصمیمات جدی ای اتخاذ می شود و زمانی که تصمیمات جدید برای تعطیلی گرفته می شود، اوضاع تا چند روز به شکل خود باقی می ماند و باید قبل از ایجاد وضعیتی خراب اقدامی صورت بگیرد.

وضعیت انتقال بیماری نگران کننده است

یونسیان ادامه داد: تعطیلی 6 روزه تهران و البرز نمی تواند اوضاع را در کوتاه مدت درست کند چراکه بیماری هایی تشخیص داده می شود که در دوران نهفتگی هستند و انتقال آن ها قبلا اتفاق افتاده  بنابراین تا یک هفته بیماری بروز خواهد کرد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: با مشاهده ی نمودارهایی میزان و تعداد  بیماران جدید، پی می بریم که وضعیت بسیار نگران کننده است.

او بیان کرد: بیماری دلتا از هند به ما رسید چرا که دیدیم به صورت زودهنگام پایان کرونا را در کشورشان جشن گرفتند و این فاجعه می تواند در کشورهای دیگری که نمی خواهند درس عبرت بگیرند به وجود آید که بسیار نگران کننده است.

می توانیم منتظر نوع های جهش یافته ی دیگر ویروس باشیم

یونسیان گفت: تا زمانی که واکسیناسیون اتفاق نیوفتند و انتقال بیماری کاهش پیدا نکند، جهش های ویروس را خواهیم داشت. دانشمندان ویروس شناسی معتقد اند مهم ترین علت جهش ویروسی زمانی است که انتقال ویروش بسیار بالاست بنابراین هر چه انتقال ویروس کمتر باشد، ایجاد نوع های جهش یافته آن نیز کمتر می شود.

او افزود: درصورت عدم کنترل بیماری ممکن است نوع های جهش یافته ای ایجاد شود که شرایط بدتری داشته باشند.

انتهای پیام/4