شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا#واردات
رییس اتحادیه واردکنندگان دارو اعلام کرد:

موانع واردات واکسن کرونا به کشور

کدخبر: 427313
اقتصادنیوز : کندی در روند واکسیناسیون در کشور این سوال را به وجود می آورد که چه عواملی دست به دست هم داده اند تا روند واکسینه کردن در کشور با چالش مواجه شود؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در این خصوص با اشاره به اینکه مسئله پایداری واکسن و انقضای آن در کنار فرایند کند واکسیناسیون در کشورهایی که واکسن سفارش داده بودند، دست به دست هم داد تا فرصتی برای دیگر کشورها فراهم شود، اما ما از این فرصت استفاده نکردیم.  به گفته ریاحی، باتوجه به اینکه بحث تولید واکسن داخلی را هم داریم، مقررات در کشور ما پایدار نیست و این ریسک کار را افزایش داده است.

روند کند واردات واکسن به کشور موجب شد تا بخش خصوص نیز در این خصوص پا به میدان گذارد تا به این طریق بخشی از نیاز واکسن کشور برطرف شود، به همین منظور نیز واردات واکسن از هند و چین در دستور کار قرار گرفت اما دست اندازهای که در این خصوص وجود داشت موجب شد تا واردات از سوی بخش خصوصی به بن بست بخورد. دراین خصوص رییس اتحادیه واردکنندگان دارو به اتاق تهران می گوید: برای واردات 3 میلیون دوز واکسن آسترازنکا از هند اقدام کردیم. گشایش اعتبار انجام شده و همه مراحل طی شده  اما به دلیل موج شدید بیماری در این کشور، واردات  واکسن از هند دچار مشکل شده است. در شرایط کنونی دولت این کشور صادرات واکسن را ممنوع اعلام کرده و هر محموله ای باید با مجوز دولت از این کشور خارج شود. واکسن های سفارشی ایران متعلق به هند نیست و از شرکت دیگری خریداری شده با این حال باید فرایندهای اداری آن طی شود. دو هفته ای است که فعلا مجوزهای لازم در هند صادر نشده است. در خصوص چنین نیز برای واردات واکسن از چین از مسیر کشور ثالث اقدام کردیم.

ریاحی در خصوص اینکه چرا واردات واکسن کرونا طولانی شده است نیز عنوان کرد: همه کشورها می خواهند واکسن بخرند و واریانت های تازه کرونا باعث شد بسیاری از کشورهای تولیدکننده قید صادرات را بزنند و شرکت ها را مجبور کنند واکسن ها را برای خودشان  نگه دارند. متاسفانه کشور ما هم در این زمینه چابک عمل نمی کند. واکسن هایی که وارد شده، غیر از  مواردی مثل 130 هزار دوز واکسن باهارات و اسپاتنیک، اهدایی صلیب سرخ به هلال احمر بوده است. درواقع از مسیر تعامل دو سازمان بشردوستانه تامین شده است.

به گفته رییس اتحادیه واردکنندگان دارو، در دوماه نخست امسال به دلیل شرایط جهانی، فرصت خوبی برای خرید واکسن توسط بخش خصوصی فراهم شد اما به دلیل بورکراسی داخلی این فرصت از دست رفت. در آن زمان مسئله پایداری واکسن و انقضای آن در کنار فرایند کند واکسیناسیون در کشورهایی که واکسن سفارش داده بودند، دست به دست هم داد تا فرصتی برای  دیگر کشورها فراهم شود. اما ما از این فرصت استفاده نکردیم. باتوجه به اینکه بحث تولید واکسن داخلی را هم داریم، مقررات در کشور ما پایدار نیست و این ریسک  کار را افزایش داده است.

وی در ادامه افزود: در یک دوره دولت به هر شرکتی مجوز واردات واکسن داد. شرکت هایی که در حوزه واردات دارو فعالیت نمی کردند هم مجوز گرفتند و قیمت هایی اعلام کردند که حاشیه ساز شد.  این درحالی است که سازمان استاندارد نسبت به واردات دارو حساسیت زیادی دارد. اگر شرایط محیطی داروی تزریقی 10 دقیقه تغییر کند، استاندارد دارو را قبول نمی کند و دستور امحا می دهد.

ریاحی در خصوص اینکه آیا اعبتار واردات از سوی برای این شرکت ها همچنان وجود دارد نیز عنوان کرد: اخیرا اعلام کردند شرکت هایی که از مجوز آن ها 60 روز گذشته دیگر نمی توانند دارو وارد کنند و باید دوباره برای مجوز اقدام کنند که به طور حتم، شرکت های نامرتبط مجوز دریافت نمی کنند.