شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عید قربان#تهران#استان تهران

هشدار دامپزشکی درباره ۳ بیماری مشترک دام و انسان | لیست مراکز ذبح بهداشتی در آستانه عید قربان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان نسبت به شیوع بیماری‌های تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه زخم درخصوص ذبح دام‌های آلوده و در شرایط غیر بهداشتی هشدار داد.

گوسفند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، دامپزشکی استان تهران توصیه‌های بهداشتی برای مراسم عید سعید قربان برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و دام ارائه کرد.

 با توجه به شرایط حاکم بر کشور از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور به منظور جلوگیری از ازدیاد و تجمع افراد ضمن هماهنگی با ستاد مقابله با کرونای کشور اقدامات صورت گرفته به شرح ذیل اعلام می‌شود.

۱-در هماهنگی با انجمن صنفی کشتارگاه های دام استان، تمامی کشتارگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی در روز سعید قربان فعال و آماده خدمت رسانی هستند.

۲- طی هماهنگی با انجمن صنفی واحدهای بسته بندی مقرر شد ضمن عرضه گوشت بسته بندی شده با لیبل گوشت مخصوص عید سعید قربان در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سفارش‌ها به صورت اینترنتی و با لیبل مخصوص عید قربان عرضه شود.

۳-طی هماهنگی با انجمن صنفی قصابی‌های استان تهران مقرر شد با نصب بنر و اطلاع رسانی قصابی‌های مورد نظر ضمن ارایه گوشت قربانی با لیبل مربوطه تذکرات لازم در خصوص رعایت اصول بهداشتی داده شود.

۴-طی هماهنگی با سازمان میادین شهرداری مقرر شد مراکز سه گانه برای عرضه بهداشتی دام ایجاد شود.

نشانی جایگاه‌ها

۱_ تهرانپارس- حکیمیه- خیابان تابا- جنب کارخانه آزمایش

۲_ بزرگراه امام رضا- بعد از گردنه تنباکویی- نرسیده به بازار گل و گیاه امام رضا

۳_ بزرگراه آزادگان- پایین تر از احمدآباد مستوفی- جنب پارک آزادشهر

تلفن مشترک سه مرکز شهرداری ۰۲۱۵۵۰۵۰۰۰

اداره کل دامپزشکی استان تهران در روز عید سعید قربان با ۷۰ اکیپ سیار، ۲۸ اکیپ ثابت، ۷۹ نفر دامپزشک، ۶۹ نفر بازرس بهداشتی گوشت و ۱۷ ناظر شرعی آماده خدمت رسانی به هم استانی‌ها دارد.

ذبح دام در منازل و معابر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که این اقدام می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شود و بهترین پیشنهاد این است که شهروندان نذورات خود را به صورت  اینترنتی و از مراکز بسته بندی تهیه کنند تا کمترین مخاطرات بهداشتی  را داشته باشند.

گوشت قربانی قبل از مصرف برای اطمینان کامل از سلامت آن حتما به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود ضمنا  شهروندان برای پاسخ گویی در شهرستان‌ها می‌توانند با شماره تلفن ادارت شهرستانی در تماس باشند و در شهر تهران با شماره  ۴۴۷۸۷۵۴۲-۴ در ارتباط باشند.