شهرخبر

نماینده مردم آبادان از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع شد

نماینده مردم آبادان از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع شد

تهران- ایرنا- نماینده مردم آبادان از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تبلیغ ناهنجاری در شبکه نمایش خانگی قانع شد.

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛i در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سؤال ‌سیدمجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان حضور یافته بود به سوال وی پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال محفوظی که عدم کنترل، نظارت و رعایت شئونات اسلامی وتبلیغ ناهنجاری های اجتماعی در شبکه نمایش خانگی چیست؟ اظهار کرد: در سال‌های اخیر در آمریکا میانگین درآمد سالیانه سریال‌های خانگی ۱۰۰ میلیارد دلار است. در حوزه کشورهای همسایه ما ترکیه بعد از آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده سریال‌های خانگی و تلویزیونی است، بطوری که که ۱۵۰ سریال ترکیه‌ای به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر شده است.

 صالحی افزود: شاید یک شهر کوچکی که نامی از آن شنیده نمی‌شد مانند سوگوت که ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد به دلیل حضور این شهر در سریال ارطغرل که ۱۵۰ قسمت دارد و هر قسمت هم بین دو ساعت تا دو ساعت و نیم است، این شهر به یک شهر آشنا در فضای جهانی تبدیل شده است، بنابراین بحث سریال‌های تولیدی خانگی هم از منظر اقتصادی و هم از منظر فرهنگی جایگاه مهمی در جهان پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: کشور ما نمی‌تواند نسبت به این روند و فرایند بی‌توجه باشد که هم از منظر اقتصادی و هم از منظر فرهنگی آثاری را دارد و اگر ما نتوانیم تولید داخلی را در فضایی قرار دهیم، طبیعتا مصرف‌کننده روزافزون این تولیدات غربی و یا منطقه‌ای خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر شرایط کرونایی  زمینه ای را فراهم کرده است که سریال‌های خانگی  مورد توجه قرار گیرند و در این راستا  باید توجه به نگاه مخاطبان هم مورد نظر باشد  استفاده از فرصت‌ها و توجه به مخاطره مورد توجه فرهنگ و ارشاد قرار گرفته است، مخاطرات محتوایی و ناهنجاری‌ها و عدول از قوانین سیاسی و دینی و توجه به حقوق مصرف کننده  در این زمینه مورد توجه است.

صالحی اظهار داشت:سریال‌هایی که محتوا و مضمون مناسب را نداشته باشد و برای درآمدزایی ادامه پیدا  می‌کنند تضییع حقوق مصرف کننده است که فرهنگ و ارشاد اقدامات متعددی را در این زمینه انجام داده است.

وی با بیان اینکه هر سریال خانگی برای تولید نیاز به پروانه ساخت و نمایش  دارد، ‌گفت: اعضای شورای پروانه ساخت، فیلم نامه را می‌بینند و مشاورینی به کمک فیلم نامه نویس ها می‌آیند و تمرکز اولیه برای تولید یک فیلمنامه خوب  در دستور کار فرهنگ و ارشاد قرار دارد.

بعد از توضیحات محفوظی و پاسخ های عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نکاتی که درباره مسائل فرهنگی و آسیب های سریال های شبکه خانگی مطرح شد، به حق و به جا بود. آقای محفوظی اعلام کرد که سوال را به رای نمی گذارد چون در این باره مسوولیت از وزارت فرهنگ گرفته شده و به صدا و سیما داده شده، انتظار می رود صدا وسیما توجه جدی داشته باشد.