شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسجد الاقصی#نخست وزیر#فلسطین#مسلمانان

تشکیلات خودگردان: اظهارات «بنت» به جنگ خطرناک مذهبی می‌انجامد


تشکیلات خودگردان: اظهارات «بنت» به جنگ خطرناک مذهبی می‌انجامد

تشکیلات خودگردان فلسطین به اظهارات نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود «باید حق آزادی عبادت برای یهودیان در مسجد الاقصی همانند مسلمانان محفوظ باشد» واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تشکیلات خودگردان در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات  نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی اوضاع را به سمت یک جنگ دینی خطرناک سوق می‌دهد و مسئولیت هرگونه عواقب و پیامد آن متوجه رژیم صهیونیستی است که بر سر راه تلاش‌ها و تحرکات بین‌المللی مانع‌تراشی می‌کند و در آستانه عید قربان دست به اقدامات تحریک‌آمیز در مسجد الاقصی می‌زند.

تشکیلات خودگردان خواستار حفظ وضعیت تاریخی حاکم بر مسجد الاقصی شد و تاکید کرد که بنت با این اظهارات در واقع جامعه جهانی و حتی دولت آمریکا که خواستار حفظ وضعیت حاکم بر مسجد الاقصی است، را به چالش می‌کشد.

واکنش‌ها به تعرض اشغالگران اسرائیلی به مسجد الاقصی

وزارت خارجه مصر تعرض شهرک‌نشینان اشغالگر به مسجد الاقصی را محکوم کرد.

احمد حافظ سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای تاکید کرد که کشورش بارها نسبت به هرگونه تعرض به مسجد الاقصی که جایگاه ویژه‌ای نزد مسلمانان دارد، هشدار داده است.

حافظ با اشاره به اینکه مسجد الاقصی مکانی برای عبادت مسلمانان است، تصریح کرد که رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر وظیفه دارد امنیت را برای نمازگزاران فلسطینی فراهم کند و مانع از هرگونه تنش و خشونت در داخل آن شود.

از سوی دیگر، وزارت خارجه اردن نیز ضمن محکوم کردن تجاوزات علیه مسجد الاقصی، تاکید کرد که تعرض صهیونیست‌ها به این مسجد نقض وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر آن و زیرپا گذاشتن قوانین بین‌الملل و التزامات رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر است.

ضیف الله فایز سخنگوی وزارت خارجه اردن تاکید کرد که وزارتخانه متبوعش یادداشت اعتراضی در این راستا تحویل رژیم صهیونیستی داده و خواستار توقف اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها در قدس و مسجد الاقصی و احترام به وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر آن و آزادی عبادت مسلمانان در داخل این مسجد شده است.

همچنین وزارت خارجه ترکیه نیز تعرض به مسجد الاقصی و حمله وحشیانه به نمازگزاران و معتکفین در این مسجد را به شدت محکوم و تاکید کرد که اشغالگران اسرائیلی حرمت و قداست این مسجد را زیرپا گذاشته و به داخل آن گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی شلیک کردند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای عنوان کرد که پلیس رژیم صهیونیستی مجددا اجازه تعرض شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی را داد و این در حالی است که تجاوزات اشغالگران به این مسجد در ماه مبارک رمضان هنوز فراموش نشده است.

این بیانیه می‌افزاید که ادامه این تعرضات و اقدامات تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان در مسجد الاقصی بسیار خطرناک است و هرچه سریع‌تر باید متوقف شود.

در همین راستا، سازمان همکاری اسلامی هم در بیانیه‌ای تاکید کرد که ادامه تجاوزات اشغالگران اسرائیلی علیه مسجد الاقصی، در راستای تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر این مسجد و سیطره نهایی بر آن صورت می‌گیرد که این نقض صریح قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ژنو و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

این سازمان مسئولیت این تجاوزات را متوجه دولت رژیم صهیونیستی دانست و جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت را به عمل به مسئولیت‌های خود و ممانعت از ادامه این تجاوزات و تلاش برای ایجاد راه حلی سیاسی با تکیه بر راه حل تشکیل دو کشور و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی فراخواند.

 

اتحادیه عرب نیز تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی را محکوم و بر ضرورت ارائه ضمانت‌های لازم جهت حمایت از مسجد الاقصی و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی فلسطین تاکید کرد.

این اتحادیه خواستار مداخله فوری جامعه بین‌الملل و شورای امنیت و جلوگیری از ادامه تجاوزات اشغالگران علیه مسجد الاقصی فراخواند.

اتحادیه اروپا نسبت به تحولات جاری در قدس و تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی ابراز نگرانی کرد.

دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در اراضی اشغالی فلسطین در بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از هرگونه تنش و خشونت و احترام به وضعیت حاکم بر مسجد الاقصی و تلاش برای آرام‌سازی اوضاع شد.

بیش از 1700 شهرک نشین صهیونیست تحت تدابیر شدید امنیتی و با حمایت نظامیان صهیونیست  به مناسبت سالروز آنچه "تخریب هیکل" نامیده می‌شود، به مسجد الاقصی تعرض کردند.

انتهای پیام/