شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلار
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 28 تیر

خروج 10 میلیارد دلار ارز ازسوی مسافران

کدخبر: 427130
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات28 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

28 تیر 1351؛ برقراری رابطه مستقیم تلفنی تهران - اهواز

ارتباط تلفنی مستقیم بین تهران و اهواز اوایل هفته آینده با سیستم شماره‌گیری از راه دور (مایکروویو) برقرار خواهد شد.

این ششمین شهر ایران است که با نصب دستگاه (مایکروویو) با سایر شهرهای ایران ارتباط خودکار برقرار خواهد کرد.

در حال حاضر اهالی شهرهای کرج، اصفهان، شیراز، خرمشهر و همدان می‌توانند بدون مراجعه به «کاریر» از تلفن داخل منزل یا محل کار خود با تهران تماس تلفنی برقرار کنند.

یک مقام وزارت پست و تلگراف ضمن اعلام خبر فوق گفت: طرح ارتباط بین شهری برای 58 در سطح کشور، برنامه‌ریزی شده است.

این مقام افزود: برای تامین، تمام مدارهای موردنیاز سیستم تلفنی خودکار بین شهری طی دو قرارداد که با چهار شرکت معتبر جهانی امضا شد، حدود 16 هزار کیلومتر خط (مایکروویو) به ظرفیت زیاد و متوسط تا اواخر سال جاری در مملکت دائر خواهد شد.

افرادی که می‌خواهند از تهران با اهواز تماس بگیرند، باید ابتدا شماره (061) را بگیرند و اگر بوق اشغال شنیده نشد، شماره موردنظر را گرفته و با اهواز صحبت کنند.

برای تماس از اهوار و به‌طور کلی از سایر شهرهایی که دارای سیستم (مایکروویو) هستند با تهران باید ابتدا شماره (021) را گرفته و سپس با شماره موردنظر خود در تهران صحبت کنند.

28 تیر 1361؛ ایران 200 فروند قایل موتوری از ژاپن می‌خرد

در سال‌جاری متجاوز از 3 میلیارد ریال اعتبار برای خرید وسایل و ادوات صید و صیادی، وام معیشت و خرید ماهی در  اختیار شیلات شمال و جنوب کشور گذاشته شد.

اسدالله حضرت‌زاد، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شیلات ایران اظهار کرد: از اعتبارات یادشده مبلغ 190 میلیون تومان آن به شیلات شمال و مابقی نیز به شیلات جنوب اختصاص یافته است که از هزینه شیلات شمال 400 میلیون ریال برای پرداخت وام معیشت به صیادان، 700 میلیون ریال برای خرید وسایل و ادوات صید و صیادی و 800 میلیون ریال نیز جهت خرید ماهی از صیادان صرف خواهد شد.

وی افزود: میزان صید ماهی «کیلکا» در سال گذشته دو برابر سال 59 بود و برای افزایش این میزان در نظر است تعدادی از کشتی‌های 30 تنی شیلات که از رده خارج شده است، تعمیر و مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در آینده کشتی‌هایی خریداری خواهد شد تا حداقل صید این ماهی به 15 هزار تن و حداکثر 30 هزار تن افزایش یابد.

حضرت‌نژاد گفت: در طول سال گذشته همچنین مبلغ 20 میلیون دلار ارز از بابت فروش خاویار به خزانه دولت واریز شده است. در این زمینه شیلات در نظر دارد به‌منظور بالا بردن کیفیت خاویار و صید ماهی خاویاری 200 فروند قایق موتوری از ژاپن خریداری کند.

28 تیر 1371؛ استقبال بی‌سابقه کشورها از شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تهران

روابط عمومی مرکز توسعه صادرات ایران اعلام کرد: با وجود اینکه بیش از دو ماه تا برپایی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی تهران فرصت باقی است، تاکنون 40 کشور مشارکت خود را در این نمایشگاه به اتمام رسانده و اقدامات اولیه برپایی غرفه‌ها را آغاز کرده‌اند.

روابط عمومی مرکز توسعه صدرات ایران ضمن اعلام این خبر می‌افزاید: با وجود اینکه 95 درصد فضای باز و سالن‌های نمایشگاه به این کشورها و شرکت‌کنندگان داخلی اختصاص یافته است.

درخواست مشارکت بعضی کشورهای دیگر نیز وجود دارد که احتمالا تعداد آنها به 50 کشور خواهد رسید.

گفتنی است؛ در میان این کشورها به ترتیب آلمان، انگلیستان و ایتالیا بیشترین متراژ غرفه را برای ارائه کالاهای خود اختصاص داده‌اند.

کشورهای کویت و قطر برای نخستین بار است که در نمایشگاه بین‌المللی تهران مشارکت موثر خواهند کرد.

28 تیر 1391؛ خروج 10 میلیارد دلار ارز ازسوی مسافران

پس از آنکه طرح پیشنهادی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای سه نرخی کردن ارز با مخالفت دولت، بخش خصوصی و شماری از کارشناسان اقتصادی روبه‌رو شد، ارسلان فتحی‌پور از یک طرح تازه ارزی رونمایی کرد: حذف ارز مسافرتی.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می‌شود؛ درحالی‌که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد. از تدوین طرحی برای حذف ارز مسافرتی خبر داد.

فتحی‌پور ادامه داد: باید ارائه ارز مسافرتی با نرخ دولتی در کشور متوقف شود و مسافران برای رفتن به مسافرت ارز با نرخ آزاد تهیه کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در پاسخ به اینکه آیا این طرح شامل مسافران زیارتی هم می‌شود؟ گفت: بله، این طرح همه مسافران اعم از مسافرانی را که برای تفریح یا برای تجارت یا برای زیارت به کشورهای دیگر می‌روند شامل می‌شود.

به گفته فتحی‌پور، توقف فروش ارز مسافرتی هم در قالب طرحی کلی تدوین می‌شود که هنوز کار تهیه آن در کمیسیون اقتصادی مجلس به پایان نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید برای واردات کالاهای غیرضروری ارز با نرخ مرجع در اختیار واردکنندگان گذاشت، ‌گفت: به عنوان مثال چه لزومی داشت که طی یک سال گذشته برخی از واردکنندگان با استفاده از ارز دولتی حدود 70 میلیون دلار اسباب بازی از چین خریداری و به ایران وارد کنند؟

فهرست کالاهای مشمول ارز دولتی

فهرست کالاهای مشمول نرخ ارز اعلام شد. براساس آخرین توافق‌های بانک مکرزی و وزارت  صنعت، معدن و تجارت، تمام تعرفه‌های واردات به 10 گروه کالایی تقسیم شده‌اند که از این تعداد برخی کالاها با اولویت، از دلار دولتی با نرخ 1226 تومان بهره‌مند خواهند شد به این ترتیب که از میان 10 ردیف کالایی پنج گروه کالایی نخست ارز مرجع دریافت می‌کنند و پنج گروه دیگر نیز ارز خود را از طریق ارز حاصل از صادرات با منشا خارجی تامین خواهند کرد.

 

اولویت

نوع کالا

1

کالاهای اساسی: گوشت قرمز، مرغ، شکر، دانه سویا، ذرت دامی، برنج، شیر خشک، گوسفند زنده

2

دارو، مواد اولیه ساخت دارو، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی

3

حیوانات زنده و دامی، انواع بذور، گاو شیری، کودهای پتاسه و قارچ‌کش‌ها

4

لاستیک کامیون و اتوبوس، قطعات منفعله برای ساخت ماشین‌آلات، نورد انواع کائوچو

5

روغن‌های خوراکی، ماشین‌آلات چاپ، سولفات‌ها، فلزات گرانبها، آمونیاک، وسایل نقلیه هوایی

6

موز، نشاسته‌ها، چای، نخ، روغن صنعتی، پروفیل، لاکتوز

7

شیره، مالت، انواع دوربین عکاسی

8

انواع عصاره‌ها، اسانس، لوازم خانگی، لاستیک‌سواری

9

انواع تخم پرنده، ادویه، آب‌میوه، لوازم آرایشی و بهداشتی، سیگار، کاغذ

10

حیوانات زنده، خودروهای با حجم موتور بیش از 1500 سی‌سی، شیرینی، آدامس و شکلات