به گزارش برنا؛ عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: سیل اخیر در برخی مناطق کشور اوضاع را برای مردم بدتر کرده است چراکه اغلب درگیر بیماری کرونا هستند و گرفتاری آن ها با پدیده ی سیل باعث شده است نتوانند به خوبی از پروتکل ها را رعایت کنند.

او با بیان اینکه کاری که همچنان می توان به ساکنان مناطق سیل زده پیشنهاد کرد این است که در هر شرایطی شیوه نامه ها رعایت شود و مسئولان نیز این بستر را فراهم کنند که شرایط رعایت موارد بهداشتی بیشتر فراهم باشد و به مردم بیشتر کمک شود، افزود: مشاهده می کنیم که پدیده ی سیل در اروپا نیز اتفاق افتاده است و امری است که در اغلب جاهای دنیا مشاهده می شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: در صورت وجود سیل شیوع بیماری های عفونی و گوارشی بیشتر می شود و از جهت دیگر رعایت پروتکل ها برای عدم شیوع بیشتر بیماری کرونا سخت تر می شود.

عابدینی گفت: نوع ویروس شایع در استان های سیل زده متاسفانه از نوع دلتا است

او درباره مسافرت ایرانیان به کشور ترکیه برای تزریق واکسن کرونا گفت: واقعیت این است که ترکیه اعلام کرده است واکسیناسیون را برای مسافران انجام نمی دهد و اگر مسافران ترکیه به بهانه تزریق واکسن به این کشور سفر می کنند، بدانند که واکسیناسیون از روش های قانونی صورت نمی گیرد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن توصیه به مردم اظهار کرد: به واکسن هایی که در خارج از کشور و خارج از مجوز وزارت بهداشت تزریق می شود اعتماد نکنند چراکه در کشور هند مشاهده شده است یک سری واکسن های تقلبی در مراکز واکسیناسیون تزریق شده است و نمی توان اطمینان کرد که واکسن هایی که در خارج از ایران تزریق می شود از همین نوع نباشد.

او با بیان اینکه اگر مردم کمی صبر کنند به زودی همه واکسینه می شوند، افزود: مردم باید توجه داشته باشند که خود را در معرض مسافرت قرار ندهند چراکه مسافرت های غیر ضروری و تابستانی باعث بیماری می شود و حتی معلوم نیست واکسنی که در سفر تزریق می کنند استاندارد باشد یا خیر.

عابدینی تأکید کرد: روز گذشته 300 هزار نفر در کشور واکسینه شدند که این به همان مقداری است که ارمنستان تاکنون تزریق کرده است اما ما این تعداد را در یک روز انجام دادیم.

او درباره وجود و خرید و فروش واکسن های فایزر و مدرنا در بازار داخلی گفت: هیچ کدام از این نوع واکسن های موجود در بازار مجوز ندارند و به صورت غیر قانونی وارد کشور شدند و من بعید می دانم که میزان سرمای نگهداری آن ها حین حمل و نقل حفظ شده باشد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: مردم به واکسن های خارجی ای که در بازار به فروش می رسد نباید اعتماد کنند چرا که شاید به روش درستی انتقال پیدا نکرده باشد و قطعا قانونی وارد کشور نشده است.

او ادامه داد: ما با ویروسی مواجه هستیم که تا پروتکل های بهداشتی را همراه واکسیناسیون انجام ندهیم، نمی توانیم آن را کنترل کنیم.

عابدینی گفت: مشاهده می شود در کشور هایی که واکسیناسیون انجام شده است باز هم میزان بیماری و بستری زیاد شده است بنابراین رعایت پروتکل های بهداشتی فعلا بهترین روش در کنار انجام واکسیناسیون برای مقابله با بیماری است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به رعایت پروتکل های بهداشتی افرادی که واکسینه شدند، تصریح کرد: این افراد نباید فکر کنند چون واکسینه شدند دیگر لازم نیست پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند چرا که ما اگر بخواهیم تأثیر واکسن ها را نسبت به جهش های مختلف دلتا و دلتا پلاس ببنیم باید موارد بهداشتی را رعایت کنیم.

او افزود: تا زمانی که 70 درصد جامعه واکسینه نشوند هنوز نمی توانیم بگوییم تأثیر واکسن در جامعه رخ داده است یا خیر.

انتهای پیام/5