شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#تجهیزات#نیروی زمینی

تصاویر | تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه | از موشک‌های الماس تا تیربار سه‌لوله چرخان

از جمله تجهیزاتی که اخیراً به نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شد، موشک‌های بالستیک با پرتابگرهای جدید بود.

موشک

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، ۱۶ تیر ۱۴۰۰ در مراسمی با حضور سرلشکر سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انبوهی از تجهیزات جدید به نیروی زمینی سپاه تحویل داده شد که شامل انواع تجهیزات پروازی، پهپاد، زرهی، خودرویی و موشکی بود. 

نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نزسا) در سال‌های اخیر همواره در مناطق شمال غرب و جنوب شرق درگیر مبارزه با گروه‌های تروریستی بوده و در راستای انجام این مأموریت، شهدای متعددی را نیز تقدیم کرده است. 

در این گزارش به مرور نکاتی درباره برخی از تجهیزات اخیر خواهیم پرداخت؛ هرچند برای معرفی تعدادی از این دستاوردها به گزارش‌های مستقل و مفصلی نیاز است. 

  نزسا هم موشکی شد

یکی از تسلیحاتی که به‌طور سابقه‌دار در نیروی زمینی سپاه حتی از زمان جنگ تحمیلی ۸ساله مورد استفاده قرار داشت، راکت‌های توپخانه‌ای بود. 

بعد از جنگ، انواع متنوعی از راکت‌های فجر ۳ و ۵ و انواع راکت‌های زلزال به سازمان رزم این نیرو افزوده شد و با شروع نهضت نقطه‌زنی موشک‌های بالستیک و هدایت‌شونده کردن راکت‌ها در نیروی هوافضای سپاه، به‌مرور این توانمندی در سایر نیروهای به‌کارگیرنده این تسلیحات نیز گسترش یافت. 

امروزه هم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب طرح‌های لبیک ۱ و ۲ و تجهیز به موشک بالستیک برد ۳۰۰کیلومتری و هم نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌سمت استفاده از تسلیحات هدایت‌شونده و نقطه‌زن رفته‌اند. 

راکت هدایت‌شونده فجر۵سی در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۱ در اسفند ۱۳۹۵ در نیروی زمینی سپاه مشاهده شد. احتمالاتی هم از به‌کارگیری موشک زلزال (نمونه دارای هدایت از راکت زلزال) در نزسا در سال‌های بعد داده می‌شد. توسعه راکت هدایت‌شونده ۱۲۲میلی‌متری با خطای کمتر از ۷ متر در جهاد خودکفایی این نیرو هم در مرداد ۱۳۹۹ رسانه‌ای شد. 

اما در مراسم تحویل انبوه تجهیزات جدید یکی از آخرین دستاوردهای حوزه موشکی کشور به‌نام موشک فتح با چند نوع پرتابگر در اختیار نزسا قرار گرفت. 

برای اولین بار موشکی با شباهت ظاهری بسیار بالا به فاتح‌۱۱۰ اما ابعاد کوچکتر در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴ در تابستان سال گذشته مشاهده شد، کمی بعد در حاشیه مراسم روز صنعت دفاعی در ۳۱ مرداد، موشکی به‌نام فتح کنار راکت زلزال و موشک فاتح‌۱۱۰ مشاهده شد که ضمن تأیید شباهت حداکثری، به‌وضوح ابعاد کوچکتر آن نسبت به خانواده موفق فاتح‌۱۱۰ و راکت زلزال که مبنای طراحی پیشرانه و بدنه فاتح‌۱۱۰ بود قابل اثبات بود. 

موشک فتح با تعدادی پرتابگر دوفروندی ریلی

هرچند هنوز هیچ اطلاعات رسمی از موشک فتح منتشر نشده اما حداقل به دو نیروی دریایی (ندسا) و زمینی سپاه تحویل داده شده است. 

در اسفند ۱۳۹۹ این موشک در داخل پرتابگر استوانه‌ای یا کنیستر که به‌تعداد دو عدد روی حامل کامیونی نصب شده بود و البته تعداد زیادی از این کنیسترها هم در شهرهای موشکی نیروی دریایی سپاه به این نیرو تحویل داده شد، این خود یک تحول بزرگ در سازمان رزم ندسا بود زیرا این نیرو را از سطح راکتهای توپخانه‌ای به سطح موشک‌های بالستیک ارتقاء می‌داد. 

اما در تحویل به نیروی زمینی سپاه سه نوع پرتابگر برای موشک فتح مشاهده شد؛ پرتابگر دارای ۶ کنیستر و پرتابگر ریلی دو و نیز چهار فروندی استتار شده در کامیون. با به کارگیری پرتابگرهای چهار و ۶ فروندی، امکان دستیابی به حجم آتش انبوه اما بسیار دقیق برای نزسا فراهم شده و این نیرو را در مأموریت‌های تاکتیکی از نیاز به سامانه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه تا حدودی مستقل می‌کند. در مأموریت‌های نیازمند به سرجنگی سنگین یا برد بلندتر همچنان همکاری بین نیروی هوافضا و نزسا راهگشای اجرای مأموریت‌های آتی خواهد بود. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
پرتابگرهای کنیستری ۶تایی موشک فتح

در زمینه تفاوت دو نوع پرتابگر ریلی چهار تایی و کنیستری ۶ تایی باید دقت داشت که کنیسترها به علت محفوظ نگه‌داشتن موشک از اثرات محیطی، امکان مخفی شدن در اماکنی با پشتیبانی کم را دارند و در نتیجه به صورت نزدیک به حالت عملیاتی در آماده‌ترین سطح ممکن برای یک پاسخ موشکی فوری قابل ذخیره هستند. اما پرتابگرهای ریلی ساده که موشک بدون پوشش محافظ خاصی در آن قرار دارد مناسب برای ذخیره در شهرهای زیرزمینی و انبارهای دپویی بوده و در نتیجه برای به کارگیری در شرایط ادامه یک نبرد و درگیری نظامی مناسبت‌تر هستند. استقرار هر دو نوع پرتابگر روی کامیونهای معمولی هم امکان تردد آن‌ها در جاده‌ها بدون شناسایی شدن را می‌دهد. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
پرتابگر کنیستری ۶تایی
تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
پرتابگر چهارتایی ریلی بین اقلام تحویلی به نزسا

در مراسم تحویل انبوه تجهیزات به نزسا در فضای داخل سوله راکت ۱۲۲ میلیمتری دقت افزوده شده ساخت سازمان صنایع دفاع (ساصد) وزارت دفاع در کنار سایر دستاوردهای این سازمان مانند موشک آذرخش و موشک پدافند هوایی دوش پرتاب میثاق-۳ و گلوله توپ هدایت شونده و نقطه زن ۱۵۵ میلیمتری نیز قابل مشاهده بود. به جز چند تفاوت ظاهری، تفاوت اصلی راکت ۱۲۲ میلیمتری هدایت شونده مذکور با نمونه کار شده در جهاد خودکفایی نزسا در میزان دقت آن است. 

نمونه ساخت ساصد برای رسیدن به خطای حدود ۲۰ متر توسعه یافته که این کار با تجهیزات با قیمت پایین صورت گرفته تا با کمترین بودجه ممکن امکان کاهش خطا و افزایش دقت به میزان زیادی ممکن شود. نمونه ساخت نزسا با دقت ۷ متر بوده و برای مأموریت‌های دقیقتر قابل به کارگیری است. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
راکت ۱۲۲میلی‌متری هدایت‌شونده، موشک آذرخش (با دماغه مشکی) و موشک دوش‌پرتاب میثاق۳

فعلاً محدودیت هر دو نوع راکت ۱۲۲ میلیمتری هدایت شونده مذکور، عدم امکان شلیک آن‌ها از پرتابگرهای چند لوله‌ای موجود است. امید می‌رود در آینده با تغییرات در اجزای اضافه شونده به راکت‌ها برای هدایت‌پذیر شدن، امکان شلیک تعداد بالای این تسلیحات ارزشمند از پرتابگرهای ۸ و ۴۰ تایی فعلی فراهم شود. 

  ضدزره‌های جدید

یکی دیگر از جنبه‌های مهم تحویل تجهیزات و تسلیحات جدید به نزسا مشاهده چند موشک ضد زره جدید بود. علاوه بر تحویل تعدادی پرتابگر موشک دهلاویه و نمونه مستقر روی خودروی تاکتیکی سفیر، گونه جدید موشک دهلاویه نیز به نزسا تحویل داده شد. این گونه که قبلاً در نمایشگاه‌های سال‌های اخیر وزارت دفاع دیده شده بود بر اساس مقایسه ظاهری با نمونه‌های مشابه روسی دارای برد ۸ کیلومتر به جای ۵.۵ کیلومتر قبلی ارزیابی می‌شود اما هنوز منابع رسمی اطلاعاتی از این موشک منتشر نکرده اند. 

این موشک در بخش میانی بدنه خود قطر بیشتری نسبت به نمونه پایه دهلاویه داشته که می‌تواند فضای بزرگتری برای پیشران باشد. همچنین بالک‌های انتهایی بدنه نیز به جای حالت ذوزنقه‌ای در نمونه قبلی به شکل نیم بیضی ساخته شده است که پسای القایی کمتری در سرعت فروصوت ایجاد می‌کند. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
پرتابگرهای موشک دهلاویه و دو نوع آن در تحویل به نزسا

دستاورد دیگری که در مراسم اخیر به نزسا تحویل داده شد، نمونه زمین پایه موشک جدید الماس بود. برای اولین بار تصویری از یک موشک جدید شبیه به موشک اسرائیلی اسپایک در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از دستاوردهای دفاعی در دی ماه ۱۳۹۵ مشاهده شد. سپس تصویری از یک پرتابگر جدید موشک ضد زره در سیر تحول موشک‌های ضد زره ایرانی در نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب اسلامی در مصلی تهران در بهمن ۱۳۹۷ دیده شد. 

این پرتابگر هم که بسیار شبیه نمونه مورد استفاده در موشک اسپایک ساخت رژیم صهیونیستی بود این گمانه را به واقعیت نزدیکتر کرد که متخصصان کشور به گونه‌ای از این موشک دست یافته و محصول جدیدی را بر اساس آن به تولید رسانده اند. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
موشک الماس و پرتابگر زمین‌پایه آن

موشک مذکور در فیلم‌های منتشر شده در حاشیه تحویل انبوه پهپاد به نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در فروردین ۱۳۹۹ نیز در حال پرتاب از پهپاد سبک ابابیل-۳ مشاهده شد و در رزمایش مشترک پهپادی ارتش در دی ۱۳۹۹ به نام موشک الماس معرفی شد. 

این سلاح یک موشک هواپرتاب دارای موتور راکتی سوخت جامد و بالهای بازشونده از داخل بدنه بوده و از جستجوگر تصویری حرارتی به عنوان سامانه هدایت خود بهره می‌برد. برد این موشک در پرتاب از پهپادها ۸ کیلومتر عنوان شده است. 

خانواده موشک‌های اسپایک ساخت رژیم صهیونیستی دارای انواع مختلفی هستند که قابلیت نفوذ در زره تا بیش از ۱۰۰۰ میلیمتر، هدایت به کمک فیبر نوری، امکان حمله از بالا، قابلیت «شلیک کن-فراموش کن» و گستره وسیعی از برد بسته به نمونه‌های مختلف آن‌ها وجود دارد. 

در مجموع، موشک‌های اسپایک به عنوان یکی از موشک‌های پیشرفته ضد زره در جهان معرفی شده اند. به نظر می‌رسد ایران نمونه Spike-LR یا نمونه LR-۲ آن را مبنای ساخت موشک مشابه داخلی جدید خود قرار داده است. برد نهایی نمونه LR در شلیک از سطح زمین بین ۴ تا ۵ کیلومتر، جرم ۱۴ کیلوگرم و میزان نفوذ ۷۰۰ میلیمتر عنوان شده است. نمونه LR-۲ این موشک دارای برد ۵.۵ کیلومتر با شلیک از زمین و تا ۱۰ کیلومتر با پرتاب از بالگرد بوده و جرم آن به ۱۲.۷ کیلوگرم کاهش یافته است. 

از آنجا که رده وزنی موشک مذکور کاملاً با میزان محموله قابل حمل پهپاد ابابیل-۳ تطابق دارد این احتمال که نمونه ساخت ایران همرده با آن‌ها باشد تقویت می‌شود. در نتیجه برد نمونه زمین پایه الماس که در اختیار نزسا قرار گرفت بین ۴ تا ۵.۵ کیلومتر قابل تخمین است. در حالی این برد بیشتر از نمونه‌های پایه موشک طوفان و قابل مقایسه با نمونه‌های جدید طوفان-۵، توسن و دهلاویه است که موشک الماس از همه این موارد بسیار سبکتر بوده و به راحتی توسط نفر قابل حمل و به کارگیری است. 

نکته مهم در زمینه موشک الماس، علاوه بر قابلیت شلیک کن-فراموش کن آن (برخلاف موشک‌های طوفان و توسن و دهلاویه) قابلیت حمله به هدف از بالا است. با توجه به اینکه در تجهیزات زرهی معمولاً قسمت فوقانی ضعیف‌ترین سطح حفاظت را دارد، یک موشک با قابلیت حمله از بالا یا تاپ اتک، می‌تواند اثرگذاری مخرب بسیار بالایی بر هدف داشته باشد. 

  مشت جدید برای طوفان‌های هوانیروز سپاه

موشکی که امروزه به نام‌های قائم۱۱۴ و قاصم شناخته می‌شود و به هلفایر ایرانی مشهور است برای اولین بار در زمان رونمایی از پهپاد راهبردی فطرس در اواخر آبان ۱۳۹۲ مشاهده شد. هر چند در آن زمان هیچ اطلاعاتی از عملکرد و وضعیت عملیاتی موشک مذکور منتشر نشد اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که موشک مذکور احتمالاً از نمونه هدایت لیزری موشک هلفایر الگوبرداری شده است. چند سال بعد نمونه عملیاتی این موشک نصب شده روی بالگرد ۲۱۴ ارتقاء یافته هوانیروز سپاه به تعداد ۲ فروند در هر سمت در بهمن ۱۳۹۸ مشاهده شد که به طور اختصاصی توسط خبرگزاری تسنیم معرفی شد. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
موشک‌های قائم۱۱۴ و قاصم زیر بال طوفان۲

سپس در آذر ۱۳۹۹ در نمایشگاه دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش (نداجا) موشک قائم۱۱۴ به همراه نمونه دیگر خود یعنی قاصم که از جستجوگرهای مختلفی بهره می‌برند مشاهده شد. 

لازم به ذکر است موشک هلفایر در آمریکا علاوه بر پرتاب از انواع بالگردهای کبرا، آپاچی و بلک هاوک، به صورت نمونه کشتی پرتاب برای پشتیبانی نزدیک و ضد قایق‌های مهاجم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. امید می‌رود که نداجا نیز روی توسعه نمونه کشتی‌پرتاب آن برای دستیابی به یک سلاح مؤثر علیه اهداف ساحلی و پشتیبانی از تهاجم‌های آبی-خاکی سفارش‌گذاری کند. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
موشک‌های قائم۱۱۴ و قاصم از جست‌وجوگرهای مختلف لیزری و تصویرساز حرارتی بهره می‌برند

اما پس از عملیاتی شدن قائم۱۱۴ روی بل۲۱۴‌های ارتقاء یافته سپاه، در مراسم تحویل انبوه تجهیزات به نیروی زمینی سپاه، پرتابگر چهار تایی نصب شده از این موشک روی بالگرد طوفان-۲ هوانیروز سپاه نیز مشاهده شد. 

در اطلاعات منتشر شده اخیر از این موشک، برد آن ۱۰ کیلومتر و جرم کلی آن ۵۰ کیلوگرم عنوان شد که ۱۵ کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی است. این موارد نشان می‌دهد که قائم۱۱۴ و قاصم در دسته ضد زره‌های سنگین که قابلیت اجرای مأموریت‌های تاکتیکی ضد استحکامات و اهداف مختلف را دارند و برای بهره‌برداری از توان حمل محموله‌های سنگین‌تر که در بالگردهای تهاجمی نسبت به پهپادهای سبک و نیمه سنگین وجود دارد توسعه داده شده‌اند. 

  بالگردها و جایروپلین‌ها

در بین ادوات پروازی مورد استفاده در نیروی زمینی سپاه، علاوه بر بالگردهای میل۱۷۱ که به تسلیحات سنگین ماننده راکت ۲۴۰ میلیمتری اس۲۴ مجهز شده‌اند، جایروپلین‌های بهبود یافته نیز در مراسم مذکور حضور داشتند. 

این پرنده‌های سبک برای استفاده توسط تیم‌های تکاوری توسعه یافته و قابلیت نشست و برخاست تقریباً عمودی دارند. روی یکی از این پرنده‌ها سکوی شناسایی الکترواپتیک نصب شده و روی دیگری یک تخت برای حمل مجروح قرار داده شده بود. همچنین کامیون حمل و نقل زمینی این وسیله پروازی که می‌تواند آن را به سرعت قابل انتقال نماید نیز در تصاویر مشاهده شد. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
بالگردهای حاضر در مراسم تحویل تجهیزات جدید به نزسا

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
جایروپلین‌های نزسا که توسط تکاوران و نیروهای آموزش‌دیده بسیج استفاده می‌شود

  پهپادهای جدید نزسا

در سال گذشته تصاویری از به کارگیری یک پهپاد جدید با طراحی پیشرفته به نام معراج۱ در نیروی زمینی سپاه منتشر شد. این پهپاد با وجود وزن کم از مداومت پروازی بالایی برخوردار بوده و طراحی آن بسیار شبیه به یک پهپاد پیشرفته آمریکایی است. 

معراج۱ با جرم برخاست ۳۳ کیلوگرم قابلیت رسیدن به مداومت پروازی ده و نیم ساعت را داشته و می‌تواند تا ۵ کیلوگرم محموله را حمل کند. این پهپاد به سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز ۳۶۵۰ متر (حدود ۱۲۰۰۰ پا) می‌رسد. نمونه عمودپرواز شده از معراج۱ نیز در سال گذشته به نیروی دریایی سپاه تحویل داده شد. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
پهپادهای معراج۱ و معراج۱۱۳

در مراسم تحویل تجهیزات جدید به نزسا در کنار پهپاد معراج یک پهپاد آموزشی جدید و ارزان قیمت به نام معراج۱۱۳ مشاهده شد که در نیروی زمینی سپاه برای امور آموزشی خلبانان و خدمه یگان پهپاد توسعه یافته است. 

این پهپاد با رعایت اصل سادگی حداکثری در سازه و بدنه و دم (برخلاف پهپاد اصلی معراج) برای رسیدن به کمترین زمان و هزینه ساخت و تولید تنها طی ۴ ماه طراحی شده است. معراج۱۱۳ دارای ۳ ساعت مداومت پروازی بوده و می‌تواند تا ارتفاع حدود ۵۴۰۰ متر (۱۸۰۰۰ پا) پرواز کرده و با جرم برخاست ۵۰ کیلوگرمی، تا ۳۰ کیلوگرم محموله و سوخت حمل نماید. به گزارش تسنیم، در طراحی معراج۱۱۳ سعی شده است تا تمامی قطعات الکترونیکی و حتی بخش‌هایی از بدنه به صورت ماژولار طراحی شوند تا در صورت بروز سانحه در حین آموزش، در زمان و هزینه‌های تعمیراتی صرفه جویی شود. 

یکی دیگر از پهپادهای حاضر در مراسم تحویل انبوه تجهیزات به نیروی زمینی سپاه، پهپاد مشهور مهاجر-۶ بود. این پهپاد که امروزه در خارج از ایران نیز در عراق و ونزوئلا مورد استفاده قرار دارد در ایران نیز به مشتریان متعددی تحویل داده شده است. ۷ فروند مهاجر-۶ علاوه بر تعدادی که در سالهای قبل به نزسا تحویل داده شده بود در تیر ماه ۱۴۰۰ به این نیرو اضافه شد. مهاجر-۶ انواع تسلیحات هواپرتاب نقطه زن ساخت داخل مانند بمب‌های قائم را حمل می‌کند. یک جایگاه حمل سلاح زیر هر بال مهاجر-۶ وجود دارد که قابلیت نصب یک یا دو بمب و موشک بسته به نوع آن را دارد. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
پهپادهای مهاجر۶ تحویل‌داده‌شده به نزسا

پهپاد دست پرتاب مجهز به سکوی شناسایی الکترواپتیکی و با قابلیت حمل و نقل ساده و سریع یکی دیگر از تجهیزات تحویل داده شده به نیروی زمینی سپاه بود. این نوع پهپادها با توجه به امکان حمل شدن در یک محفظه صندوقی کم حجم، امکان مونتاژ سریع در محیط عملیاتی و برد و مداومت پروازی مناسب برای شناسایی‌های سریع مناسب هستند. یک نمونه عمودپرواز از این پهپاد نیز در محوطه باز در کنار سایر دستاوردهای تحویلی به نزسا قابل مشاهده بود. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
پهپاد دست‌پرتاب و نمونه عمودپرواز آن

این نمونه که همانند معراج۱ عمودپرواز تحویلی به نیروی دریایی سپاه با استفاده از چهار موتور الکتریکی قابلیت پرواز عمودی را پیدا کرده، در ازای کمی کاهش برد و مداومت پروازی محدودیت سایر پهپادهای پرواز کننده به صورت دست پرتاب یا پرتاب شونده از خودرو را نداشته و می‌تواند از هر نقطه‌ای اقدام به شروع مأموریت خود کند که این قابلیت خصوصاً برای تیم‌های تکاوری و نیروی صابرین سپاه بسیار مفید خواهد بود. 

بر اساس تصاویر به نظر می‌رسد که این پهپاد از موتور الکتریکی استفاده می‌کند که در اینصورت از صدای تولیدی بسیار کمی برخوردار بوده و برای شروع مأموریت آن از نواحی نزدیک به استقرار دشمن نیز قابلیت مهمی محسوب می‌شود. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
پهپاد مولتی‌روتور تهاجمی

چند نوع پهپاد مولتی روتور نیز در مراسم تحویل دستاوردها به نزسا قابل مشاهده بودند که نمونه تهاجمی دارای محفظه پرتاب نارنجک یا پرتابه حاوی خرج گود (سرجنگی نفوذگر در زره) از جمله آن‌ها بود. پهپادی با قابلیت مشابه در رزمایش مشترک پهپادی ارتش در دی ۱۳۹۹ مشاهده شده بود که نشان از توجه واحدهای عملیاتی هر دو مجموعه به قابلیت‌های پهپادهای مولتی روتور در عملیات تهاجمی دارد. 

 امرپ طوفان

پس از سال‌ها انتظار افتتاح خط تولید خودروی ضد مین و ضد کمین (امرپ) طوفان، اتفاق بسیار مثبتی در عرصه حفاظت از جان پرسنل زمینی در مناطق مورد تهدید توسط گروهک‌های تروریستی بود. هم سپاه و هم نیروی انتظامی (ناجا) در مواجهه با تحرکات این گروه‌ها که از مبدأ خاک کشورهای همسایه شروع می‌شود دچار خساراتی شدند که از همه آن‌ها مهمتر، شهادت سربازان و پرسنل بود. در نتیجه چند نوع خودروی محافظت شده در کشور در سالهای گذشته توسعه پیدا کرد که در سطوح مختلف محافظتی قرار دارند. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
امرپ طوفان در تحویل اخیر به نزسا

نفربرهای چرخدار کیا و طوفان و رعد که دو مورد آخر به علت مقاومت در برابر مین و تله‌های انفجاری و بمب‌های کنار جاده‌ای، در رده امرپ (EMRAP) قرار می‌گیرند و نیز نفربرهای شنی‌دار رخش از جمله خودروهای مورد اشاره هستند. در سال ۱۳۹۹ تحویل تعدادی نفربر کیا و رخش به مرزبانی ناجا صورت گرفت و امسال هم الحاق امرپ طوفان به نزسا به تعداد حداقل ۶ دستگاه پس از تحویل‌های موردی سالهای قبل صورت پذیرفت. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
امرپ‌های طوفان تحویل‌داده‌شده به نزسا

طبق اطلاعات اعلام شده توسط وزارت دفاع، بدنه امرپ طوفان در برابر گلوله‌های کالیبر ۷.۶۲ میلیمتری با هسته فولادی مقاوم بوده و کف آن نیز در سطح مقاومت Stanag ۴۵۶۹ L۲ قرار دارد. 

از نظر مقاومت در برابر انفجار، امرپ طوفان در برابر تا ۶ کیلوگرم تی ان تی مقاوم است. این خودرو توان حمل ۸ نفر به جز راننده و کمک راننده را دارد. این امرپ ۱۴ تنی با طول ۷ متر، عرض کمتر از ۲.۵ و ارتفاع کمتر از ۴ متر با یک موتور ۲۶۰ اسب بخار به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و توان شیب‌روی طولی ۶۰ درصد و عرضی ۳۰ درصدی را دارد. 

سقف این خودرو دارای یک جایگاه نصب سلاح است که به صورت استاندارد یک تیربار ۱۴.۵ میلیمتری برای آن در نظر گرفته شده. هر چند روی همه نفربرهای کیا و رخش تحویل داده شده به ناجا سکوی کنترل از راه دور مجهز به دوربین حرارتی و تیربار ۱۲.۷ میلیمتری وجود داشت اما در نمونه تحویلی به سپاه از سکوی کنترل از راه دور استفاده نشده که امید می‌رود در آینده این تغییر صورت پذیرد. 

 تجهیزات خودرویی

وانت تاکتیکی ارس۲ و کامیون نظامی کاماز نیز در مراسم ۱۶ تیر ۱۴۰۰ به نزسا تحویل داده شد. روی تعدادی از وانت‌های ارس تیربار چرخان سه لوله با کالیبر اعلام شده ۱۲.۷ میلیمتر نصب شده بود. همچنین خمپاره‌انداز خودکار ۸۱ میلیمتری نیز از دیگر تجهیزات نصب شده روی ارس بود که به نزسا تحویل داده شد. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
وانت‌های ارس و کامیون‌های کاماز

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
ارس مجهز به تیربار سه‌لوله چرخان

در مجموع بیش از ۲۵ دستگاه از خودروهای ارس در مراسم مذکور به نزسا الحاق شد. کامیون‌های کاماز در نقش حمل و نقل بار و نیز کشنده توپ‌های صحرایی به تعداد نزدیک به ۳۰ دستگاه در مراسم قابل مشاهده بودند. 

تعداد کمی از خودروهای تاکتیکی سفیر و کویران مجهز به پرتابگر راکتهای برد کوتاه از جمله فلق-۲ خودروهای رفع آلودگی شیمیایی-میکروبی نیز در بین تجهیزات خودرویی تحویل شده به نزسا حضور داشتند. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
خودروهای ارس (تصویر ۱) و کامیون‌های کاماز تحویل‌شده به نزسا (تصاویر ۲ و ۳) 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
خمپاره‌انداز ۸۱میلی‌متری نصب‌شده روی خودروی ارس

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
خودروهای تاکتیکی مجهز به تجهیزات مختلف در تحویل تیرماه ۱۴۰۰ به نزسا

  سایر تجهیزات

علاوه بر تجهیزات فوق، انواع بیسیم‌های پیشرفته جهش فرکانسی، تفنگ‌های تک تیرانداز و حداقل ۳۰ قبضه تیربار قابل حمل توسط نفر با نام ثعبان که توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه از بازسازی یک سلاح قدیمی ساخته شده است به یگان‌های عملیاتی این نیرو تحویل داده شد. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
تفنگ‌های تک‌تیرانداز مجهز به دوربین‌های جدید

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
ده‌ها قبضه تیربار بازسازی و بهسازی شده ثعبان در تحویل به نزسا

نمونه‌های ربات‌های شناسایی و تهاجمی، انواع دوربین‌های دید در شب نصب شونده روی سلاح، دوربین‌های نظامی چند منظوره و تجهیزات مختص عملیات ویژه نیز در بین اقلام تحویلی به نیروی زمینی سپاه و یگان صابرین این نیرو قابل مشاهده بود. 

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
ربات شناسایی و رزمی

تصاویر |  تحویل انبوه تجهیزات جدید نظامی به نیروی زمینی سپاه |  از موشک‌های الماس تا  تیربار سه‌لوله چرخان
انواع سامانه‌های شناسایی و نظارت الکترواپتیکی

امید می‌رود تا با بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور، روند تجهیز نیروهای مسلح در ارتش و سپاه به تسلیحات جدید و تجهیزات و ادوات خودرویی و پروازی پیشرفته‌تر بیش از پیش شتاب گرفته و چهره نیروهای مسلح از نظر تجهیزاتی خصوصاً در زمینه حفاظت فردی و تسلیحات انفرادی نسبت به گذشته بسیار بهبود پیدا کند.