شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایالات متحده#رئیس جمهور#کاخ سفید

به عنوان اولین رهبر جهان عرب؛

پادشاه اردن با «جو بایدن» دیدار می کند

پادشاه اردن با «جو بایدن» دیدار می کند

پادشاه اردن قرار است امروز (دوشنبه) با رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «عبدالله دوم» پادشاه ۵۹ ساله اردن پس از دست و پنجه نرم کردن با کلکسیونی از بحران‌های داخلی و خارجی نخستین رهبر جهان عرب است که روز دوشنبه در هنگام بازدید خود از کاخ سفید با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده دیدار می‌کند.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که پادشاهی اردن هاشمی به عنوان یکی از متحدان ثابت قدم و وفادار ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» روابط پرتنشی را با واشنگتن تجربه کرد.

روابط امان- واشنگتن پس از آن رو به وخامت گذاشت که در سال ۲۰۱۷، عبدالله دوم به ترامپ گفت که تصمیم وی برای به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رسمی رژیم صهیونیستی «پیامدهای خطرناکی برای ثبات و امنیت منطقه» خواهد داشت.

حتی به رغم برقراری روابط کامل اردن با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴، پادشاه اردن با توافق صلح آبراهام که در سال ۲۰۲۰ با واسطه گری ترامپ و با هدف عادی سازی روابط میان بحرین، امارات متحده عربی، سودان و مغرب با رژیم صهیونیستی امضا شد، مخالفت کرد.

بنا به گفته تحلیلگران، مقامات دولت ترامپ در حقیقت پادشاه اردن را مانعی برای کسب توافق‌های آتی در این حوزه می‌دانستند. اما حال با روی کار آمدن جو بایدن، ملک عبدالله به برقراری روابطی بهتر با واشنگتن امیدوار است.

گفتنی است، دولت بایدن اعلام کرده که سفارت ایالات متحده را به تل آویو بازنخواهد گرداند، اما کنسولگری آمریکا را در قدس اشغالی بازگشایی خواهد کرد و روابطش را با تشکیلات خودگردان فلسطین مجدداً برقرار می‌کند.