شهرخبر

ردپای انگلیس در روند صلح افغانستان

ژنرال نیک کارتر

رسانه انگلیسی مدعی شده است که رئیس ستاد نیروهای مسلح این کشور از ارتباطات خود با سران افغانستان و پاکستان برای افزایش نقش انگلیس در روند صلح افغانستان استفاده می‌کند.

به گزارش مشرق،‌ رسانه‌ انگلیسی «گاردین» نوشت که ژنرال «نیک کارتر» رئیس ستاد نیروهای مسلح این کشور از ارتباطات خود با سران افغان و پاکستانی برای افزایش نقش انگلیس در روند صلح افغانستان استفاده می‌کند.

این رسانه به نقل از مقامات افغان اظهار داشت که این ژنرال ارشد انگلیسی تلاش‌های مخفیانه خود را در روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی در قطر قطر آغاز کرده است.

منبع مدعی شد که اقدامات کارتر در هماهنگی با اشرف غنی و عبدالله صورت می‌گیرد و هدف این دیدارها را این دانست که آیا می‌توان پاکستان را متقاعد کرد تا از نفوذش بر طالبان برای هل دادن این گروه بر سر میز مذاکره استفاده کند یا خیر.

گفتنی است که در آستانه آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی نیز رئیس ستاد ارتش انگلیس به همراه همتای پاکستانی خود به کابل آمده بود و دیدار محرمانه‌ای با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان داشت، دیداری که پشت درهای بسته برگزار شد و تنها این ۳ نفر در آن حضور داشتند.

«رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان درباره این سفرها گفته بود که با میانجیگری انگلیس "معاملات شرم‌آوری" بین پاکستان و افغانستان در جریان است.

نبیل همچنین مدعی شد که از جمله معاملات صورت گرفته شامل:

 کاهش کمیت نظامیان افغانستان
- آموزش نظامیان افغانستان توسط مربیان نظامی پاکستان
- انجام عملیات‌های مشترک نظامی و اطلاعاتی در خاک افغانستان
- فراهم‌سازی کمک‌های تسلیحاتی و فنی برای نظامیان و اطلاعات افغانستان از جانب پاکستان
- ترمیم اسلحه و هواپیماهای نظامی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان توسط پاکستان
- سرکوب جنبش تحفظ پشتون‌ها و دیگر موارد است.

نبیل همچنین گفته بود که اشرف غنی تعهد سپرده که ۷۰۰۰ زندانی طالبان را نیز آزاد خواهد کرد و برای کاهش انتقادها در نظر دارد با برگزاری لویه‌جرگه از مسئولیت این اقدام شانه خالی کند.