به گزارش برنا، المپیک هلسینکی در سال 1952 نخستین دوره‌ای بود که پای دوومیدانی کاران کشورمان به بازیهای المپیک باز شد. در آن دوره علی باغبانباشی و نجم الدین فارابی دو نماینده ایران در مسابقات المپیک بودند که ماحصل این حضور هیچ مدالی را برای کاروان ایران به همراه داشت. این اتفاق تا المپیک 2004 آتن برای دوومیدانی کاران ایران هر دوره تکرار می‌شد هر چند در دوره‌ای شاهد درخشش ورزشکاران این رشته از جمله تیمور غیاثی در مسابقات بین المللی بودیم ولی با این حال دوومیدانی کاران ایران همواره در رویای مدال المپیک بودند. تا اینکه المپیک 2008 پکن از راه رسید و دوومیدانی ایران با حضور 6 نماینده خود راهی مسابقات شد سجادی مرادی در این دوره از بازیها در دوی 800 متر موفق شد به عنوان نهمی بازیها دست یابد تا بالاخره نام یک دونده ایرانی جزو 10 نفر نخست این بازیها قرار بگیرد. پس از آن می توان المپیک 2012 لندن را دوره طلایی دوومیدانی ایران در بازیهای المپیک برشمرد در این دوره پس از درخشش ورزشکاران ایران در مسابقات گزینشی و بازیهای آسیایی ایران با 10 سهمیه راهی لندن شد و بهترین نتیجه تاریخ این رشته در بازیهای المپیک را با کسب مدال نقره المپیک توسط احسان حدادی در رشته پرتاب دیسک را رقم زد.

68

سال 2016  و بازیهای المپیک ریو، دوومیدانی ایران برای دومین بار در تاریخ این رشته با ده سهمیه در بخش های دوهای سرعت، پرتاب دیسک، پرتاب چکش، پرتاب وزنه، پرش طول، دوی ماراتن و پیاده روی در المپیک سی و یکم حاضر شد اما حتی نتوانست با ستاره ای چون حدادی؛ نه تنها مدال نقره دوره قبل را تکرار کند بلکه نمایندگان ایران هیچ کدام توفیقی در حضور در فینال بازیها نیز به دست نیاوردند.

احسان حدادی: دارنده مدال نقره المپیک لندن در پرتاب دیسک این بار به دلیل مصدومیت نتوانست رکوردی بهتر از ۶۰ متر و ۱۵ سانتی متر را به ثبت برساند و با این پرتاب در عین ناباوری از صعود به فینال المپیک نیز بازماند و در مجموع نیز در رده ۲۴ قرار بگیرد.

محمود صمیمی: دیگر  نماینده پرتاب دیسک کشورمان  با رکورد ۵۶ متر و ۹۴ سانتیمتر در گروه خود چهاردهم و در مجموع کلی مسابقات این ماده ۳۰ ام شد و از رسیدن به فینال بازماند. 

حمید زورآوند: دونده ایران در ماده پیاده روی در رقابت  خود در مسیر ۲۰ کیلومتری با زمان ۱ساعت و ۲۷ دقیقه و ۴۵ ثانیه پنجاهد و چهارم شد.

 

محمد ازرنده: پرنده ایران در پرش طول با ثبت رکورد ۷ متر و ۳۱ سانتی متر از صعود به دور دوم بازیها بازماند.

لیلا رجبی: تنها بانوی دوومیدانی ایران و دارنده مدال آسیا در ماده پرتاب وزنه در حالیکه نتوانست از همراهی مربی اش در این رقابتها بهره ببرد با پرتاب ۱۶ متر و ۳۴ سانتی متر از صعود به مرحله فینال بازماند.

حسن تفتیان: دونده سرعتی ایران و رکورد دار دوهای سرعت کشور در ماده ۱۰۰ متر در دور اول با رکورد ۱۰ ثانیه و ۱۷ صدم ثانیه به عنوان نفر سوم راهی مرحله نیمه نهایی شد تا اولین دونده ایرانی باشد که در تاریخ به این مرحله از رقابتها صعود کرده است. وی در نیمه نهایی در گروه خود هشتم شد وشانس حضور در فینال را از دست داد. تفتیان در مجموع المپیک ۲۰۱۶ هفدهم شد.

رضا قاسمی: دومین دونده سرعتی ایران در ماده ۱۰۰ متر در گروه خود با ثبت زمان ۱۰ ثانیه و ۴۷ صدم ثانیه هفتم شد و از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند. وی در رده بندی کلی این ماده در رده ۵۸ ایستاد.

کاوه موسوی: رکورد دار پرتاب چکش ایران با رکورد ۶۵ متر و ۳ سانتی متر ، ۲۹ ام شد و نتوانست جواز حضور در فینال را کسب کند.

پژمان قلعه نویی: دومین نماینده پرتاب چکش ایران با رکورد ۶۹ متر و ۱۹ سانتی متر در گروه دوم از صعود به مرحله فینال رقابتها بازماند.

محمد جعفر مرادی: دونده دوی ماراتن ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو با زمان ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه و ۵۸ ثانیه در رده ۱۲۹ قرار گرفت.

Fasihi3

 حالا توکیو از مردادماه سال جاری میزبان سی و دومین دوره بازیهای المپیک است و رشته دوومیدانی با چهار سهمیه در بازیهای المپیک توکیو شرکت می کند. البته یک سهمیه در این رشته در بخش بانوان از طریق یونیورسالیتی به نماینده ایران تعلق گرفته است. فرزانه فصیحی دونده سرعتی کشورمان چندی پیش و در فاصله کوتاه تا شروع مسابقات با پیگیری‌‌های صورت گفته از سوی  کمیته ملی المپیک و کادر سرپرستی و همکاری فدراسیون دوومیدانی سهمیه المپیک گرفت و نماینده دوی صد متر ایران در بازی‌های المپیک توکیو شد. گفتنی است که سیمین صفامهر اولین دونده ۱۰۰ متر تاریخ ایران در المپیک ۱۹۶۴ توکیو بود که حدود ۵۷ سال بعد فصیحی هم در این ماده دومین زن المپیکی ایران شد.

احسان حدادی، دارنده مدال نقره بازی های المپیک لندن در ماده پرتاب دیسک که برای چهارمین دوره متوالی توانسته سهمیه المپیک را کسب کند، هرچند این پرتابگر المپیکی کشورمان از چندی پیش با مشکل دیسک کمر مواجه شده است ولی با این حال با تایید فدراسیون راهی توکیو خواهد شد تا شاید بار دیگر موفق شود نتیجه المپیک لندن را برای کاروان ایران در مهمترین تورنمنت ورزشی جهان تکرار کند.

Taftian9

حسن تفتیان رکورددار 100 متر ایران و مهدی پیرجهان دونده 400 متر با مانع دیگر نماینده های دوومیدانی کار ایران در بازیهای توکیو هستند. پیرجهان اولین ورزشکار ایرانی است که در رشته دو 400 متر با مانع، سهمیه المپیک را به خود اختصاص داده است.

 *برنامه نماینده‌های دوومیدانی ایران در توکیو به شرح زیر است:

۸ مرداد

مرحله مقدماتی پرتاب دیسک : احسان حدادی

دور نخست دوی ۴۰۰ متر با مانع مردان: مهدی پیرجهان

دور نخست دوی ۱۰۰ متر زنان: فرزانه فصیحی

۹ مرداد

فینال پرتاب دیسک: احسان حدادی

دور نخست دوی ۱۰۰ متر مردان: حسن تفتیان

۱۰ مرداد

نیمه نهایی و فینال ۱۰۰ متر مردان: حسن تفتیان(در صورت صعود)

نیمه نهایی دوی ۴۰۰ متر با مانع مردان: مهدی پیرجهان(در صورت صعود)