شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوپک پلاس#نفت

با وجود اختلافات قبلی؛

اعضای اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت سرانجام به توافق رسیدند

اعضای اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت سرانجام به توافق رسیدند

اعضای اوپک پلاس سرانجام بر سر میزان افزایش تولید و عرضه نفت طی سال میلادی جاری به یک توافق دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، اعضای ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس روز یکشنبه در مورد افزایش عرضه روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ابتدای اوت ۲۰۲۱ به توافق رسیدند.

بر اساس توافق صورت گرفته، افزایش عرضه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت به طور ماهانه تا دسامبر ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت ولی این افزایش بسته به شرایط بازار و روند قیمت نفت قابل بازبینی خواهد بود.

بدین ترتیب افزایش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی در مجموع به ۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

اعضای اوپک پلاس همچنین توافق کردند که رقم تولید ماه مه ۲۰۲۱ به عنوان خط پایه جدید تولید پنج کشور کویت، عراق، امارات، عربستان و روسیه مدنظر قرار گیرد؛ با اجرای این توافق، تولید نفت این پنج کشور در مجموع یک میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز می‌تواند افزایش یابد.

وزرای تمامی کشورهای عضو به جز امارات عربی متحده در نشست روز جمعه (دوم ژوئن/۱۱ تیر) در مورد بالا بردن عرضه نفت به بازارهای جهانی از ماه اوت و تمدید توافق آوریل ۲۰۲۰ به جای آوریل تا دسامبر سال ۲۰۲۲ به اجماع رسیده بودند. اما امارات با اصرار بر خواسته خود مبنی بر افزایش خط پایه تولیدش از ۳.۱۷ میلیون بشکه کنونی به ۳.۸ میلیون بشکه در روز مانع از حصول اجماع نهایی در میان اعضا شده بود.

امارات عربی متحده تاکید داشت که افزایش معنادار سطح تولید این کشور از سال ۲۰۱۸ تا کنون معطل مانده و با نهایی شدن توافق اولیه اعضا این معطلی به جای آوریل سال ۲۰۲۲ تا دسامبر آن سال به طول خواهد انجامید.

بر پایه توافق روز یکشنبه، افزون بر افزایش خط تولید پایه امارات به ۳.۵ میلیون بشکه در روز، عربستان سعودی و روسیه هر دو شاهد افزایش خطوط پایه تولید خود از ۱۱ میلیون فعلی به ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز بودند. همچنین خطوط پایه عراق و کویت به ترتیب با ۱۵۰ هزار افزایش به ۴.۸ میلیون و ۳ میلیون بشکه در روز رسید.

پیشتر امارات و عربستان بر سر میزان افزایش عرضه نفت در اوپک پلاس دچار اختلاف نظر شده بودند و اختلاف این دو کشور مانع توافق اوپک پلاس برای افزایش تولید از اوت شده بود.

قیمت‌های نفت که به‌دلیل کمبود عرضه در بازار به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسیده بود، با به توافق نرسیدن اوپک پلاس برای افزایش تولید، طی روزهای گذشته باز هم افزایش یافته بود، اما خبر توافق در میان اعضای اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت ممکن است روند افزایشی قیمت طلای سیاه را متوقف کند.