شهرخبر

این قرص خطر مرگ کرونایی را 41 درصد کاهش می دهد!

یک مطالعه جدید نشان می دهد که داروهای کاهش دهنده کلسترول به نام استاتین ممکن است خطر مرگ ناشی از ویروس کووید19 را بسیار کاهش دهد.

این قرص خطر مرگ کرونایی را 41 درصد کاهش می دهد!

به گزارش منیبان و به نقل از دیلی میل،  محققان در دانشگاه سن دیگو سوابق پزشکی ناشناس را از طزریق ثبت ملی آمریکا در طی دوران همه گیری آنالیز کردند.

این نمونه ها شامل افرادی بود که قبل از ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن در بیمارستان قرص های استاتین مصرف کرده بودند و بخشی دیگر از آنها نیز چنین دارویی را نخوردند.

محققان دریافتند که این دارو - که به عنوان قرص مصرف می شود و در برخی مناطق می توان آن را بدون نسخه نیز خریداری کرد - 41 درصد خطر مرگ در بیمارستان را کاهش می دهد.

استاتین ها دسته ای از داروها هستند که سطح کلسترول "بد" لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش می دهند. این عارضهه می تواند منجر به سخت شدن و تنگی عروق شود و در نتیجه حملات قلبی و مغزی به وجود می آید.

کاهش کلسترول LDL با مصرف استاتین ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد ، زیرا LDL خود التهاب را به شدت تقویت می کند و در نتیجه احتمال زنده ماندن بیماران در علائم التهابی کووید وجود دارد.

این مطالعه توسط لوری دانیلز ، استاد و مدیر بخش مراقبت های ویژه قلب و عروق در بیمارستان یوسی سن دیه گو هدایت شده است.

اما با وجود نتایجی که در رابطه با استاتین ها به دست آمده تاثیر آنها بر روی بیماری کرونا هنوز با شک و شبهه مواجه است.

استاتین ها متداول ترین داروی تجویز شده در جهان هستند و تخمین زده می شود که 30 درصد از کل بزرگسالان بالای 40 سال واجد شرایط آنها را مصرف می کنند.

داروهای کاهنده کلسترول به افرادی که احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی یا حمله قلبی یا سکته دارند داده می شود.

ثابت شده است که آنها به افرادی که در گذشته دچار مشکلات قلبی شده اند کمک می کنند ،اما متخصصان می گویند مزایای آن برای بسیاری از افراد با عوارض جانبی همراه است به خصوص اینکه بسیاری افراد آن را بدون تجویز و توصیه پزشک مصرف می کنند.

عوارض جانبی معمولاً گزارش شده شامل سردرد ، درد عضلانی و حالت تهوع است و همچنین استاتین ها می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، هپاتیت ، پانکراتیت و مشکلات بینایی یا از دست دادن حافظه را افزایش دهند.

تحقیقات جدید نشان داد که تحقیقاتی که سال گذشته در مجله دارویی منتشر شد ، نشان داد که مصرف روزانه استاتین به مدت پنج سال پس از حمله قلبی ، زندگی شما را فقط چهار روز افزایش می دهد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد هیچکس با مصرف بیش از اندازه استاتین ها بیشتر عمر نمی کند.

به هر حال تحقیقات در رابطه با تاثیر این قرص بر روی کاهش مرگ ناشی از بیماری کرونا ادامه دارد.