شهرخبر

ویژه‌های مشرق

مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد/ عبدی: وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست

ویژه ها

جریان اصلاح طلب پس از شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر 1400 همچنان در شوک است و به طرق مختلف در پی آن است تا اثرات این شکست سنگین را کاهش دهد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** عبدی: وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «حذف خطوط قرمز اضافی» نوشت:«جناب آقای رییسی و اژه‌ای؛ در این یادداشت می‌خواهم به یک نکته بسیار ساده در امر حکومت‌داری اشاره کنم که در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این نکته مربوط است به فلسفه و وظیفه حکومت. اشتباه فاحش این است که حکومت و ابزار قدرت آن را در خدمت ذهنیتی هدایتگرانه قرار دهیم. به عبارت دیگر وظیفه حکومت‌ها هدایت مردم نیست. نه اینکه هدایت کردن کار بدی است، قطعا خوب است، ولی این کار در توان حکومت‌ها نیست».

عبدی در ادامه نوشت:«در چارچوب حکومت‌داری فقط باید به رفتارهایی پرداخت که نظم اجتماعی را مختل می‌کند، نظمی که برآمده از خواست عمومی است و نه نظمی که محصول اراده عده معدودی در حکومت است. در چنین نظمی تعداد خطوط قرمزی که به عنوان محدوده رفتار شهروندان تعیین می‌شود به نسبت محدود است. در هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند تعداد خطوط قرمز آنقدر زیاد باشد، چنانکه دیگر خط قرمزی دیده نشود، همه جا صفحه قرمز باشد. هر چه تعداد خطوط قرمز را بیشتر کنیم، به‌طور اجتناب‌ناپذیری خط قرمز را بی‌اعتبار می‌کنیم».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این یادداشت تصریح کرد:«ماهواره، بخش فیلتر فضای مجازی، دو نمونه روشن آن است. لطفا در اولین گام این‌گونه خطوط قرمزی که زاید است را حذف کنید، تا خطوط قرمز واقعی، دیده و رعایت شود».

مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد/ عبدی: وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست

عباس عبدی در این یادداشت به خطوط قرمز اشاره کرده است. وی پیش از این پیشنهاد آزادی خرید و فروش مواد مخدر و همچنین آزادی مشروب خواری را مطرح کرده بود. این فعال اصلاح طلب همچنین مدعی شده بود که «حجاب اجباری» باعث ریاکاری و دورویی در زنان می شود!

عبدی پیش از این تاکید کرده بود که «برای حفظ جان مصرف کنندگان مشروبات الکلی، بهتر است با راه‌اندازی مراکز تست، جنس باکیفیت به دست مصرف‌کنندگان برسانیم تا دیگر شاهد مرگ و میر آنها بر اثر مصرف جنس نامرغوب نباشیم»!

عباس عبدی مدعی است، چون انجام منکراتی همچون مشروب خواری در ایران رایج شده و انجام آن مصداق قبح شکنی نیست، پس بنابراین دیگر نظم اجتماعی را بر هم نمی زند. به همین دلیل باید با تفکیک قائل شدن میان جرم و گناه، مشروب خواری را صرفا یک گناه بدانیم و با امتناع از برخورد قضایی با مشروب خواری، با بسط آموزه‌های اخلاقی و دینی، به مشروب خواران توضیح دهیم که انجام این عمل گناه است و کارِ زشتی است.

این فعال اصلاح طلب همزمان با ارائه این پیشنهادهای تأمل برانگیز، مدعی شد که «الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده، خیالی است»!

در حقیقت عبدی و همفکران وی هر آنچه موجب عقبگرد در کشور می‌شود را تمجید و هر آنچه موجب پیشرفت در کشور می‌شود را تحقیر می‌کند.

«سید امیر خرم» که تا پاییز ۹۷ عضو ارشد نهضت آزادی بوده و به دلیل اختلافات داخلی از این حزب جداشده، چندی پیش در مصاحبه با روزنامه همدلی گفته بود:«یکی از مؤلفه‌های گفتمان اصلاح طلبی، "اعتقاد به جدایی نهاد دین از نهاد حکومت" است».

چندی پیش «فائزه هاشمی» گفته بود: «من معتقدم که حکومت‌ها به دلیل اینکه خطاهایی که دارند را به‌پای دین می‌نویسند به دین آسیب می‌زنند و به خاطر همین‌که دین آسیب نبیند و مردم حالت دین زدگی پیدا نکنند حکومت اگر دینی نباشد بهتر است. من خیلی با حکومت دینی به این دلیل موافق نیستم».

«اکبر گنجی» از اصلاح طلبان فراری نیز- فروردین ۷۹- در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپیگل آلمان گفته بود: «حرکت اصلاح طلبان ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید. در یک جامعه مدرن جدایی دین از سیاست یک امر بدیهی است. وقتی شما جامعه را مدرنیزه کنید این جدایی بالاخره پیش خواهد آمد. ایران در حال حاضر از فاز قبل از مدرن به فاز مدرن پیش می‌رود».

اصلاح طلبان از جدایی دین از سیاست می گویند و آرمانشهر آنان، جایی است که در آن شراب خواری و استعمال موادمخدر آزاد است. این طیف علاوه بر این مدعی است که همانطور که در صنعت هسته‌ای بتن ریخته شد، باید در صنعت موشکی و صنعت فضایی نیز بتن ریخته شود و برجام منطقه‌ای و حقوق بشری نیز کلید بخورد!

به عبارت دیگر، جریان سیاسی خاص که پیشنهاد جدایی دین از سیاست را مطرح می‌کند، همان جماعتی است که ایستادگی در مقابل باج‌خواهی دشمنان بیرونی و مخصوصاً آمریکا را «تنش‌آفرینی»! و دفاع از منافع ملی و عزت مردم را «تندروی»! و «افراطی‌گری»! می‌داند.

طیف اصلاحات قلمرو دین را از مناسبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جدا می‌دانند و حیطه آن را حداقلی و صرفاً به عبادت فردی محدود می‌کنند. از این رو نظام سیاسی برآمده از رأی مردم و بر پایه احکام دین، نه تنها در مخیله آنان نیست بلکه همواره حمله به نهادها و ساختارهای نظام اسلامی مانند نهاد انتخابات، سپاه، شورای نگهبان و که متضمن پاسداری از جمهوریت و اسلامیت آن است، در دستور کار آنهاست.

** مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«در این سال‌ها همه دولت‌هایی که روی کار آمده‌اند، با سلام و صلوات آمده‌اند؛ چون در آغاز هیچ فاصله‌ای از خودشان نشان ندادند، اما به‌ مرور که در ساحت قدرت بودند و بازیگری داشتند، همه با آه و ناله و به ‌صورت «دیگری رادیکال» از فضا خارج شدند. این درباره بنی‌صدر صادق است...درمورد میرحسین موسوی به شکلی صادق است...درباره آقای رفسنجانی صادق است...این درباره دو دوره آقای خاتمی نیز حاکم است».

تاجیک در ادامه گفت:«درمورد دو دوره آقای احمدی‌نژادی که با سلام و صلوات می‌آید و با ارواح طیبه رابطه دارد، انتهایش به کجا رسید. درمورد آقای روحانی هم همین اتفاق می‌افتد. تردید نداشته باشید برای دولت آینده هم همین اتفاق خواهد افتاد. امروز من می‌گویم و شما ضبط می‌کنید. دولت بعدی از این قاعده مستثنا نخواهد بود. امروز که نامه‌ها برایش می‌نویسند، حتی مجلسی که قرار است به وزرای دولت‌ها رأی دهد، ابتدا از دولت استقبال می‌کند اما فردا در مقابلش موضع می‌گیرد. این وضعیت دولت‌ها در جامعه ماست؛ دولت‌های کم‌حوصله و زودگذری که پایان خوشی ندارند».

مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد/ عبدی: وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست

جریان اصلاح طلب پس از شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر 1400 همچنان در شوک است و به طرق مختلف در پی آن است تا اثرات این شکست سنگین را کاهش دهد.

یکی از اقداماتی که این طیف در هفته های اخیر بارها تکرار کرده است، یأس آفرینی در جامعه و بن بست نمایی وضعیت کشور بوده است. فعالین اصلاح طلب در هفته های اخیر در قامت «پیشگو» ظاهر شده و مدعی هستند که دولت رئیسی پایان خوشی ندارد.

جماعتی که این پیشگویی را مطرح کرده همان طیفی است که در سال 96 تاکید داشت که «ما تضمینِ دولت روحانی هستیم». روزنامه ای که امروز مدعی شده که دولت رئیسی پایان خوشی ندارد همان روزنامه ای است که در سال 94 در تیتر اصلی صفحه اول نوشت «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام».

از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون طیف اصلاح طلب حدود 34 سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته است. در همین 8 سال، نزدیکان خاتمی و اعضای ارشد ستادهای موسوی و کروبی، دولت روحانی را قبضه کرده و قوه مجریه را دربست در اختیار گرفتند.

جالب اینجاست که بانیان وضع موجود بجای عذرخواهی از مردم و تلاش برای جبران خسارت ها و هم افزایی جهت رفع مشکلات، همچنان به دهن کجی به مردم مشغول است.

** واعظی: مصداق «زمین سوخته» را بگویند تا توضیح دهیم

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:«رئیس دفتر رئیس جمهوری، ادعاهای هفته‌های اخیر نسبت به دولت، مبنی بر اینکه مسئولان دولت به‌دنبال خروج از کشور هستند یا اینکه دولت زمین سوخته تحویل می‌دهد را اتهاماتی ناروا و نادرست توصیف و تأکید کرد که هریک از مسئولان این دولت تاریخچه‌ای در نظام دارند و اگر در دولت نباشند، قطعاً در آینده هم در خدمت نظام خواهند بود».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت:«محمود واعظی ضمن دعوت از مدعیان برای نشان دادن آنچه زمین سوخته می‌خوانند، اضافه کرد که هرچند سفره مردم کوچک شده است، اما در آینده روشن خواهد شد که این دولت در چه شرایطی کار را تحویل گرفت، طی چه دشواری‌ها و سختی‌هایی کار کرد و چه چیزهایی برای دولت بعد گذاشت».

مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد/ عبدی: وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست

آقای واعظی تاکید کرده که مصداق زمین سوخته را بگویند تا توضیح بدهیم. رسانه ها و کارشناسان در هفته های اخیر بارها به مصادیق زمین سوخته اشاره کرده اند، اما متاسفانه دولتمردان هیچ پاسخ منطقی و قانع کننده و کارشناسی ارائه نکرده اند.

یک نمونه، تورم 43 درصدی است. در چهل سال اخیر هیچ دولتی این میزان تورم را به دولت بعدی تحویل نداده و این یک رکورد در دولت روحانی است. دولت روحانی دلار را با قیمت 3 هزارتومان تحویل گرفت و حالا با قیمت حدود 25 هزارتومان تحویل می دهد.

در سال 92 میانگین رشد اقتصادی 2،75 بوده و امروز رشد اقتصادی تقریبا صفر است. ضریب جینی از 0،36 درصد در سال 92 امروز به 0،41 درصد رسیده است.

نقدینگی سرسام آور  ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی ۳۹۶.۲ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها نیز دو نمونه دیگر از مصادیق تحویل دادن زمین سوخته از دولت روحانی به دوت رئیسی است. دولت روحانی در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی برای دولت آینده به جای گذاشته است.

در دولت روحانی، کشور از خودکفایی در تولید گندم و گوشت قرمز و گوشت مرغ به واردات این اقلام ضروری و معیشتی مردم رسید. همچنین تصمیم غلط و غیرکارشناسی دولت در تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی منجر به ازدست‌رفتن ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۷۰ تا ۸۰ تن طلا شد.

چندی پیش «سید احسان خاندوزی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «براساس آمارهای بانک مرکزی، «متوسط» نرخ تورم سالیانه در فروردین ماه ۱۴۰۰ به حدود ۵۰ درصد رسیده است که بالاترین نرخ تورم سالیانه در ۷۵ سال اخیر (بعد از پایان جنگ جهانی دوم) محسوب می‌شود».

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در نیمه‌ سال ۹۲  حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بود. اما در حال حاضر متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از مرز ۳۰ میلیون تومان عبور کرده است.

قیمت پراید در سال 92 حدود 17 میلیون تومان بود ولی اکنون قیمت این خودرو حدود 138 میلیون تومان است. قیمت هر کیلو مرغ در سال 92 حدود 4500 تومان بود و اکنون قیمت مرغ بیش از 36 هزارتومان است و...