شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بشار اسد#سوریه#مراسم تحلیف

۶ نکته اساسی سخنرانی بشار اسد در مراسم تحلیف


6 نکته اساسی سخنرانی بشار اسد در مراسم تحلیف

یک کارشناس مسایل بین‌المللی در تشریح شش نکته اساسی سخنرانی بشار اسد گفت که سوریه با قدرت و سربلندی بیشتر از زیر خاکستر توطئه بزرگ جهانی خارج خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در روزنامه الکترونیکی رای الیوم به بررسی سخنرانی بشار اسد رئیس جمهور سوریه به مناسبت مراسم تحلیف وی بعد از چهارمین پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اشاره کرده و نوشت که این سخنرانی در شرایطی صورت گرفت که انتخاباتی که اسد در آن پیروز شد شاهد حضور قابل توجه مردم بوده و نقشه راه خیزش سوریه برای رسیدن به آینده‌ای بهتر در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و اعلام شکست پروژه آمریکایی برای تجزیه این کشور را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، بشار اسد طی 10 سال گذشته در شرایطی کشور را مدیریت کرد که ائتلافی متشکل از 65 کشور به رهبری آمریکا برای تجزیه سوریه و سرنگون کردن نظام حاکم این کشور وارد عمل شده بودند، اما امروز مطمئن‌تر و خوشحال‌تر از هر زمان دیگری در سخنرانی خود از ایمان به آینده صحبت کرد. بازگشت قدرتمند وی به حاکمیت تاکیدی بر ارزش‌های عربی سوریه است که امروز یک کالای نایاب به شمار می‌رود، چرا که ما در دوره عادی‌سازی و تسلیم در برابر دشمن اسرائیلی در بدترین اشکال خود به سر می‌بریم و سیاست دوری کردن از مشکلات منطقه نیز این مبانی را زیر سوال برده و این ایده را در میان برخی از به ظاهر عرب‌ها زنده کرده که عربیت دیگر با مطالبات دوران معاصر سازگار نیست.

عطوان در مقاله خود تاکید کرد که سخنرانی بشار اسد در این مراسم متمایز از تمامی سخنرانی‌های گذشته وی بود، لذا ما باید تمرکز ویژه‌ای روی این سخنرانی داشته باشیم و تلاش کنیم معانی و محتوای موجود در آن را که می‌توان در موارد زیر مطرح کرد، ارزیابی نماییم:

اول: تاکید بر این نکته که دولت سوریه از تمامی انواع مقاومت‌های مسالمت آمیز یا مسلحانه مردمی ضد اشغالگران آمریکایی و مزدوران آنها تا آزاد سازی تمامی مناطق سوریه و اخراج تمامی عوامل تروریسم حمایت خواهد کرد. شاید بتوان گفت حملات مکرر موشکی به پایگاه‌های آمریکایی در شرق دیرالزور و میدان نفتی و گازی العمر طی دو هفته گذشته اولین سیگنال‌های تاکید بشار اسد در این عرصه است.

دوم: بازسازی دولت سوریه و ویرانی‌های این کشور طی ده سال سیاه مبتنی بر برخی ارزش‌ها از جمله اینکه نیروی دولت تنها از داخل کشور تامین می‌شود و ثبات در کشور نیز تنها از طریق امنیت محقق خواهد شد و ایجاد اصلاحات در سوریه نیز از طریق توسعه آن انجام می‌شود نه تخریب آن.

سوم: مبارزه با فساد در انواع مختلف خود و محاکمه عوامل فاسد. به این ترتیب بسیاری امیدوار هستند که ریشه‌های پارتی بازی در این کشور که گسترش قابل توجهی داشته از بین برود و تمامی عوامل فساد بدون استثنا در برابر دادگاه های عادلانه و دستگاه قضایی مستقل و شفاف محاکمه شوند.

چهارم: بحران اقتصادی شدید که بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد باعث شده 80 درصد از ملت سوریه زیر خط فقر قرار بگیرند، قطعاً در اولویت قرار خواهد گرفت. اسد تاکید کرد که این بحران به دو عامل اصلی باز می‌گردد که علاوه بر فساد و سوء مدیریت در برخی موارد باعث توسعه آن شده است. این دو عامل شامل محاصره گسترده اقتصادی و بلوک شدن حدود 40 تا 60 میلیارد دلار از اموال سوریه در بانک‌های لبنان است.

پنجم: با وجود اشتباه برخی گروه‌های فلسطینی و ارزیابی نادرست آنها از روند اوضاع در ابتدای بحران سوریه، بشار اسد بر این نکته تأکید کرد که هیچ جدایی میان آرمان فلسطین و موضوع سوریه وجود ندارد و فلسطین نزدیک ترین پرونده‌ها به ما است و تعهد ما نسبت به موضوع فلسطین ثابت است و شرایط باعث تغییر آن نخواهد شد. وی تاکید کرد که سوریه در اوج بحران خود بر این مواضع پایدار مانده و هنگامی که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان از رئیس جمهور سوریه خواست تا نوار غزه و گروه‌های مقاومت را با موشک‌های ضد تانک کورنت تجهیز کند و مانع از حملات اسرائیل به غزه شود، اسد با این درخواست موافقت کرد.

ششم: تاکید مجدد بر روحیه تسامح و عفو و آشتی و باز کردن درهای سوریه به روی تمام مردم این کشور که فریب خورده بودند و از آنها ضد دولت بهره برداری شده بود تا از پشت به دولت خنجر بزنند. وی تاکید کرد که سوریه در صورتی که صداقت در انگیزه‌های مخالفان را ببیند برای همه آنها جا دارد.

عطوان در ادامه مقاله خود تاکید کرد که سوریه عضوی اصیل و موسس از محور مقاومت در منطقه است که امروز قدرت بیشتری دارد، محوری که ویژگی اساسی و اولیه آن تجهیز داخلی و تاثیر گذار بر اساس موشک‌هایی است که متحدان قدرتمند آن شامل چین، روسیه و ایران تامین می‌کند و این شرایط، آمریکا و سلطه نظامی و اقتصادی آن در جهان را طی 5 تا 15 سال آینده در آستانه سقوط قرار داده است. شاید بتوان گفت سفری که وزیر خارجه چین برای اولین بار طی سال‌های گذشته به دمشق انجام می دهد، نتیجه فراکسیون جهانی جدیدی است که قدرت خود را روز به روز افزایش داده و باعث تغییر موازنه های قدرت در سطح جهان شده و تمامی معادلات موجود طی 100 سال گذشته را تغییر خواهد داد.

اشغالگری آمریکا در اراضی سوریه از طریق مسالمت‌آمیز یا شرایط جنگی به پایان خود نزدیک شده است. همانطور که اشغالگری آمریکا در افغانستان با شکست ذلیلانه مواجه شد، همین روند در سوریه و عراق نیز سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود، انتظار آمریکایی‌ها را می کشد. سوریه جدید از میان خاکستر توطئه‌های بزرگی که برای این کشور طراحی شده بود، پیروز و سربلند بیرون خواهد آمد و ما در روزهای آینده این پیروزی را خواهیم دید.

 

انتهای پیام/