شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین الملی ایران:

ایران فعالان صنعت نمایشگاهی جهان را متعجب کرد!

زمانی گفت: برای اولین بار در تاریخ اکسپوها برنامه های پاویون ایران به صورت صد در صد تخصصی برنامه ریزی می شود.

نمایشگاه ایران فعالان صنعت نمایشگاهی جهان را متعجب کرد!

صنعت نمایشگاهی کشور بی سابقه ترین دوران خود را سپری می کند و با گذشت حدود ۱۸ ماه از شیوع ویروس کرونا، کماکان با سختی ها و چالش های متعددی روبرو است. از طرفی کمتر از ۳ ماه دیگر تا برگزاری بزرگترین رویداد نمایشگاهی جهان که اکسپو ۲۰۲۰ دوبی است باقی مانده و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران به عنوان متولی درصدد است که حضوری درخشان در این رویداد مهم بین المللی داشته باشد.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در زمینه آخرین وضعیت پاوویون ایران در این اکسپو و همچنین برخی از مهمترین مباحث صنعت نمایشگاهی کشور گفتگویی را با حسن زمانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

حسن زمانی در خصوص آخرین جزییات حضور پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که به عنوان افتخار جمهوری اسلامی ایران در حوزه پروژه‌های ملی کشور ثبت خواهد شد،‌ پروژه پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی است. شروع ساخت این پاویون از نیمه آذر ماه سال ۹۹ آغاز شد و با لطف خدا و پشتکار همکاران ما در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در مرداد سال جاری به اتمام خواهد رسید.

شاهکار ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی

وی با بیان اینکه این پروژه ۲۰۱۴ متر مربع مساحت دارد گفت: ساخت پاویون ایران با این مساحت در ۸ ماه یک رکورد بی‌نظیر در صنعت ساختمان است. خوشبختانه این پاویون در بین ۱۹۸ کشور جهان از حیث معماری، زیبایی و برخی ریزه‌کاری‌های خاص ایرانی در میان ۸ پاویون برتر شناخته شده است. این اتفاق مهم در زمانی رخ داده است که ما ۹ میلیون دلار اعتبار و به عبارتی پایین ترین اعتبار برای ساخت پاویون در میان ۱۹۸ کشور شرکت کننده در این رویداد را داشتیم. لازم به ذکر است که کشور قبل از ما ۲۵ میلیون دلار اعتبار برای ساخت پاویون خود اختصاص داده و این در صورتی است که مساحت پاویون این کشور از مساحت پاویون ایران کمتر است.

حسن-زمانی

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین الملی ایران در ادامه گفت: ما با به دلیل مشکلات فراوانی از نظر انتقال وجه و ارتباطات بانکی با کشورهای خارجی روبرو هستیم. به همین دلیل تا کنون موفق شده ایم که تنها ۱۴ درصد از ۹ میلیون دلار اعتبار تخصیص داده شده به ساخت پاویون ایران را دریافت کنیم. نباید فراموش کنیم که با همین ۱۴ درصد پیشرفت کار پروژه به ۹۰ درصد رسیده است. این موضوع موجب تعجب بسیاری از فعالان صنعت نمایشگاهی در سطح جهانی شده است. امیدواریم با برنامه ریزی های که برای محتوای پاویون ایران انجام شده است بتوانیم در زمینه محتوا نیز مقام های بسیار خوبی را در اکسپو ۲۰۲۰ به دست بیاوریم.

زمانی همچنین گفت: برای اولین بار در تاریخ اکسپوها برنامه های پاویون ایران به صورت صد در صد تخصصی برنامه ریزی می شود. ما اولویت های پاویون ایران را مزیت های کشورمان عنوان کرده ایم تا از این طریق به دنیا نشان بدهیم که ایران چه مزیت هایی را در حوزه های مختلف مانند، فرهنگی، گردشگری، صنعت، معدن، پتروشیمی، نفت، گاز، آب، برق و صنایع های‌تک نسبت به دیگر کشورها در منطقه دارد. خوشبختانه تا امروز اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و امید بالایی به سرانجام رسیدن این مهم وجود دارد.

میزبانی ایران از اکسپو

کمیسر ژنرال اکسپو ۲۰۲۰ دوبی افزود: به طور قطع ما در آینده ای نه چندان دور میزبان اکسپو خواهیم بود. ما در جلسه ای که تمام کمیسر ژنرال های کشورها در آن حضور داشتند آمادگی ایران برای میزبانی از اکسپو را اعلام کردیم. مدیر UFI در این جلسه از این پیشنهاد ایران استقبال کرد و قرار بر این شد که ما درخواست کتبی خود را به UFI اعلام کنیم که ما نیز بلافاصله بعد از بازگشت به ایران این اقدام را انجام دادیم. UFI نیز در حال بررسی درخواست ما است و ما امیدواریم که میزبانی یکی از اکسپوها را داشته باشیم. گفتنی است که زیرساخت های نمایشگاهی کشور با ضعف هایی روبرو است اما بدون شک تا زمان میزبانی از اکسپو تمام زیرساخت ها فراهم خواهد شد.

فقدان نقشه راه معین در صنعت نمایشگاهی

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین الملی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به نبود نقشه راه معین در صنعت نمایشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان سیاست گذار و نهادی که حرف اول در قانون گذاری را میزند سال ها پیش در رابطه با صنعت نمایشگاهی تصمیمی را اتخاذ کرد اما متاسفانه این تصمیم به درستی اجرا نشد. این کار ظلم بزرگی بود که در حق صنعت نمایشگاهی کشور شد. به عبارتی صنعت نمایشگاهی کشور از ریل گذاری صحیحی که برای آن در نظر گرفته شده بود خارج شد. در حال حاضر یکی از برنامه های مهم شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران بازگرداندن صنعت نمایشگاهی کشور به ریل گذاری انجام شده است. اگر این اتفاق مهم رخ دهد آینده صنعت نمایشگاهی کشور بسیار روشن خواهد بود.

کاهش درآمدهای ارزی صنعت نمایشگاهی

زمانی همچنین به موضوع درآمدهای ارزی برگزاری رویدادها اشاره کرد و گفت: شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران متولی کل نمایشگاه های کشور است. به عبارتی می توان گفت ۳۱ استان که دارای سایت نمایشگاهی هستند ارتباط مستقیمی با شرکت سهامی نمایشگاه ها دارند. ما به عنوان حامی در کنار این سایت ها هستیم. خوشبختانه بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم سالانه ۷۰۰ نمایشگاه داخلی در سراسر کشور برگزار خواهد شد. همچنین برنامه ریزی کرده ایم تا ۲۰ الی ۵۰ رویداد خارجی را نیز در مدت یک سال برگزار کنیم. شیوع ویروس کرونا موجب شد که درآمدهای ارزی کشور از برگزاری رویدادهای خارجی تحت تاثیر قرار بگیرد اما ما همچنان درآمدهای ارزی داریم و این درآمدها قطع نشده اند.

وی افزود: نمایشگاه ها توانمندی دارند تا در برنامه های صادرات غیرنفتی کشور نقش اول را ایفا کنند. ما توانایی داریم که سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد صادرات غیرنفتی داشته باشیم. ویترین نمایشگاه می تواند در به دست آوردن این ارز برای کشور نقش بسیار مهمی را ایفا کند. ما هم اکنون در حال مشورت و برنامه ریزی با دستگاه های مرتبط هستیم تا بتوان از این پتانسیل موجود نهایت استفاده را برد. بنابراین می توان گفت ارزآوری کلان برای کشور و مجموعه نمایشگاهی یکی از اهداف مهم کشور است که توسط نمایشگاه ها قابلیت عملی شدن دارد.

اهمیت حضور استارت آپ ها در صنعت نمایشگاهی کشور

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین الملی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به لزوم حضور استارت آپ ها در صنعت نمایشگاهی کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه استفاده ما از این شرکت ها تا سال ۹۹ بسیار کم بود. ما از سال گذشته با مشارکتی که با معاون علمی فناوری ریاست جمهوری داشتیم سالن ۳۷a سایت نمایشگاهی تهران را به این شرکت ها اختصاص دادیم. به عبارتی امروزه برند تمام شرکت های موجود کشور در این سالن استقرار پیدا کرده اند. خوشبختانه چندی پیش، این سالن با حضور آقای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح رسمی شد. ما در چشم انداز خود دو سالن دیگر را برای این گروه اختصاص داده ایم؛ چراکه معتقدیم هر چه صنعت نمایشگاهی با استارت آپ ها ارتباط تنگاتنگ داشته باشد اثرات بسیار مثبتی را به جا خواهد گذاشت. از همین رو به دنبال توسعه این بخش هستیم.

زمانی افزود‌: ما از حضور استارت آپ های تخصصی حوزه صنعت نمایشگاهی کشور نیز به گرمی استقبال می کنیم تا بتوانیم از توانمندی این گروه استفاده کنیم. گفتنی است تخفیفی پنجاه درصدی نیز برای حضور دانش بنیان ها و استارت آپ ها در نمایشگاه ها در نظر گرفته شده است.

اما و اگر های تعدد سایت های نمایشگاهی در کشور

وی همچنین به موضوع تعدد سایت های نمایشگاهی در کشور اشاره کرد و گفت: هر استان به یک سایت نمایشگاهی نیاز دارد. متاسفانه همان زمانی که صنعت نمایشگاهی از ریل خارج شد برخی افراد غیرمسئول وارد این حوزه شدند و تصمیمات اشتباهی گرفتند. یکی از این تصمیمات صدور مجوز ساخت سایت نمایشگاهی در شهرستان های هر استان بود. این موضوع تصمیم اشتباهی بود که اخذ شد. اگر در استانی هم مرکز استان و هم شهرستان های استان دارای سایت نمایشگاهی باشند بدون شک هر دوی آن ها با زیان روبرو خواهند شد. یک استان می تواند در سال حداقل ۱۵ تا ۲۰ رویداد تخصصی را برگزار کند.

حسن زمانی در پاسخ به خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر چرایی تعدد برگزاری رویدادهای مبلمان در کشور گفت: اگر برنامه ریزی سالیانه در سایت های مختلف نمایشگاهی وجود داشته باشد و سایت ها بر اساس توان برگزاری خود برنامه ریزی کنند می توان در این خصوص تصمیم لازم را گرفت و از برگزاری رویدادهای متعدد در یک حوزه مشخص جلوگیری کرد. ما باید در وهله اول برنامه سالیانه تمام نمایشگاه ها را با توجه به توانمندی های استانی طراحی کنیم و به تصویب مجموعه ها برسانیم. بعد از تصویب و ابلاغ این برنامه، استان ها قادر نخواهند بود که با سلیقه شخصی خود نسبت به برگزاری رویدادها اقدام کنند. در ضمن از این پس صدور مجوز برگزاری تمام رویدادها در سطح کشور توسط شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران و سازمان توسعه تجارت صورت خواهد گرفت. بنابراین نمایشگاه هایی مانند نمایشگاه های مبلمان که سالانه با عناوین مختلف و به دفعات برگزار می شوند دیگر مجوز برگزاری نخواهند گرفت.

نمایشگاه را به چشم صنعت ببینید

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین الملی ایران در بخش پایانی صحبت های خود گفت: اگر مسئولان کشور به صنعت نمایشگاهی بها بدهند در موضوع اشتغال کشور تحولی اساسی ایجاد خواهد شد. هر متر مربع برگزاری نمایشگاه ها با ۵.۷ روز اشتغال برابری می کند. در کنار این موضوع هر زمان که صنعت نمایشگاهی فعال می شود ۱۵۰ رسته کاری فعال می شود. ما هیچ صنعتی را نداریم که چنین موقعیت ممتازی داشته باشد. اگر ما موفق شویم این صنعت را در سطح ملی حمایت کنیم در حل چالش اقتصاد کشور نقش بسزایی را ایفا خواهیم کرد. در ارتباط با درآمدهای ارزی کشور نیز به عنوان ویترین نمایان اقتصاد کشور می توانیم موثر باشیم. یکی از چالش هایی که سایت داران ما همواره از آن گله می کنند این است که مسئولان رده بالای کشور این حوزه را به عنوان صنعت نشناخته اند و بسیاری از هزینه های جاری سایت ها به صورت تجاری با آنها محاسبه می شود. بنابراین ما انتظار داریم که نمایشگاه از طریق متولیان امر به عنوان یک صنعت شناخته شود تا تعرفه های مدنظر بر اساس صنعت محاسبه شوند.