شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#نفت ایران#تنگه هرمز
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

حکم دادگاه فدرال علیه ایران و سوریه /صادرات نفت ایران از آن‌سوی تنگه هرمز

کدخبر: 427046
سخنگوی وزارت خارجه آمریکادر پاسخ به اظهارات نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای دایر بر این که آمریکا «تبادل زندانی را گروگان اهداف سیاسی» قرار داده، ادعا کرده این تلاشی برای انداختن تقصیر بن بست در مذاکرات وین به گردن آمریکاست.

به گزارش اقتصادنیوز، «عدم توافق آمریکا با ایران بر سر تبادل زندانیان»، «حکم دادگاه فدرال علیه ایران و سوریه»، «صادرات نفت ایران از آن‌سوی تنگه هرمز»، «اغراق در انتساب کودتا به ترامپ»، «خطر افزون جمهوری‌خواهان نسبت به داعش»، «ناکامی آمریکا در رقابت با چین»، «افزایش تلفات سیل در اروپا»، «تنش‌های تازه میان ارمنستان و آذربایجان»، «دیدار نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحه» و «ابتلای وزیر بهداشت بریتانیا به کووید» سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

آمریکا توافقی با ایران نکرده است

به گزارش بی‌بی‌سی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای دایر بر این که آمریکا «تبادل زندانی را گروگان اهداف سیاسی» قرار داده، ادعا کرده این تلاشی برای انداختن تقصیر بن بست در مذاکرات وین به گردن آمریکاست و اضافه کرده که در مورد مبادله زندانی هنوز هیچ توافقی وجود ندارد. او مدعی شده آمریکا مشغول گفت و گوهای غیرمستقیم درباره این زندانیان در بستر فرآیند مذاکرات وین بوده است و تاخیر در از سرگیری این فرآیند مفید نیست.

2

عباس عراقچی که روز گذشته تایید کرده بود دور تازه مذاکرات وین برای احیای برجام تا پیش از روی کار آمدن دولت تازه در ایران از سر گرفته نخواهد شد، در توییتی به انگلیسی نوشته بود: «آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و از گره زدن تبادل انسانی (مبادله زندانی) با برجام - که آماده اجراست - دست بردارند». عراقچی افزوده بود: «تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن تبادل و هم توافق می شود. ده فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند».

حکم دادگاه فدرال علیه ایران و سوریه

به گزارش رویترز، یک دادگاه فدرال در پایتخت آمریکا حکم کرده که دولت‌های ایران و سوریه باید به فرزندان یک زوج اسرائیلی که ادعا می‌شود توسط گروه فلسطینی حماس فلسطینی کشته شده‌اند، غرامت پرداخت کنند. خانواده این زوج که تابعیت آمریکا و اسرائیل را داشتند، درخواست ۳۶۰ میلیون دلار غرامت کرده‌اند. این ادعای غرامت علیه سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، و سه بانک مرکزی، ملی، و صادرات - بانک‌هایی که ادعا شده کمک‌های مالی از ایران از طریق آنها به دست حماس می‌رسد - طرح شده است.

4

این زوج مقتول که ساکن یکی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه غربی رود اردن بودند، در سال ۲۰۱۵ ، در حالی که فرزندان خردسال آنها از صندلی عقب ماشین، شاهد قتل والدین خود بودند، کشته شده‌اند. اسرائیل اعضای گروه حماس را متهم به ارتکاب این قتل کرده است.

صادرات نفت ایران از آن‌سوی تنگه هرمز

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده ایران در نظر دارد طی هفته جاری محموله‌ای نفتی را از بندری در دریای عمان بارگیرکند که به عنوان اولین صادرات نفت خام از پایانه‌ای خارج از خلیج فارس و آن سوی تنگه هرمز به حساب می‌آید. به گفته مدیر ترمینال نفتی جاسک اولین کشتی به منطقه جاسک رسیده است و ما انتظار داریم که عملیات بارگیری نفت خام سنگین از ظهر دوشنبه آغاز شود. او در مورد اندازه بار یا مقصد آن توضیحی نداد.

6

این بندر از طریق خط لوله 1000 کیلومتری گوره – جاسک که در امتداد سواحل خلیج فارس کشیده شده، نفت را دریافت می‌کند و انتظار می‌رود در فاز نخست خود بتواند روزانه 350 هزار بشکه نفت صادر کند. در حال حاضر بیش‌تر صادرات نفت ایران از طریق تنگه هرمز حمل می‌شود، مسیری که با حضور ایالات متحده در خلیج فارس همیشه بر بستر بحران قرار دارد. بالاخص از زمانی که دونالد ترامپ توافق هسته‌ای را ترک و تحریم‌های اقتصادی و نفتی ایران را شدت بخشید.

انتساب کودتا به ترامپ اعتبار بیش از حدی به او می‌دهد

جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید در مصاحبه‌ای با هیل گفته این ایده که ترامپ به‌دنبال برنامه ریزی برای کودتا بود به او اعتبار بیش از حدی می‌دهد. بولتون افزوده:‌ چنین کاری نیازمند پیش‌‌بینی و فکر کردن به آن از مدت‌ها قبل، برنامه ریزی، تعیین راهبرد و ایجاد حمایت است و من فکر نمی‌کنم او توانش را داشته باشد.

8

مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید  در ادامه گفت: کاری که او می‌توانست انجام دهد، این بود که هر روز کاری افتضاح‌ تر از روز قبل انجام دهد. با این حال، گفتن اینکه ترامپ می‌توانست کودتایی را ترتیب دهد، به او اعتبار بسیار زیادی می‌دهد.

جمهوری‌خواهان از داعش خطرناک‌ترند!

مایلز تیلور، رئیس ستاد کارکنان وزارت امنیت داخلی آمریکا از سال 2017 تا 2019 ، در گفت‌وگویی با ایندپندنت حزب جمهوریخواه را تهدیدی بزرگ ‌تر از داعش برای این کشور توصیف کرده و گفته من در وزارت امنیت داخلی علیه داعش، القاعده و روسیه کار کردم و تهدید شماره یک علیه دموکراسی در این کشور که در عمرم دیده ‌ام حزب جمهوری‌خواه است. به گفته تیلور مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه از جمله کوین مک‌ کارتی، رهبر اقلیت این حزب در مجلس نمایندگان آمریکا همچنان به یک رئیس جمهور بازنده دوبار استیضاح شده، ادای دین می‌کند.

10

این مقام دولت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه گفت: این مسئله باید موجب شود آمریکایی‌ها درنگی کرده و درباره آینده این کشور و امنیت ملی آن احساس نگرانی کنند. تیلورافزود: شخصاً از ترامپ شنیدم که از استفاده از اختیاراتش به نحوی که جنبه فرا قضایی داشته باشد، صحبت می‌کرد. برای مثال او در کاخ سفید از چیزهایی مانند حکومت نظامی و به طور اخص، از تحریف قانون شورش حرف می‌زد. اشاره تیلور به اعتراضات ضد نژادپرستی سال گذشته در آمریکا است که پس از قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی کلید خورد و ترامپ دستور سرکوب آن‌ها را صادر کرد.

ناکامی آمریکا در رقابت با چین

اسکای نیوز گزارشی از ناکامی ایالات متحده در تولید توپ الکترومغناطیسی منتشر کرده. نیروی دریایی آمریکا اخیراً توقف تحقیق و توسعه برای ساخت یک قبضه توپ الکترومغناطیسی (EMRG) را پس از تبلیغات گسترده  ای که در  اواخر  سال 2020 درباره آن به راه انداخته بود، اعلام کرد. نیروی دریایی آمریکا، علت این تصمیم خود را اقدامات اصلاحی دولت در حمایت از سایر اولویت های نیروی دریایی ارتش بیان کرد.

9

اسکای‌نیوز درباره ناکامی آمریکا در تولید توپ الکترومغناطیسی و موفقیت چین متذکر شده پس از بیش از 15 سال تلاش و صرف حدود نیم میلیارد دلار، به نظر می رسد که رویای نیروی دریایی آمریکا پس از متوقف شدن تلاش برای ساخت یک توپ الکترومغناطیسی غول پیکر که قادر به هدف قرار دادن اهداف دور باشد، در حال از بین رفتن است، در حالی که چین  این ماموریت را با موفقیت انجام داد.

افزایش تلفات سیل در اروپا

به گزارش رویترز، شمار تلفات سیل‌های ویرانگر در غرب آلمان و بلژیک تا روز گذشته به ۱۷۰ کشته افزایش یافت. به دنبال بارندگی بی‌سابقه در غرب اروپا و طغیان رودخانه‌ها، تعداد زیادی از جاده‌ها از بین رفته و خانه‌های بسیاری ویران شده‌ا‌ند به همین خاطر تلاش‌ها برای کمک به سیل زدگان با مشکل مواجه شده است.

7

به نوشته رویترز، دست کم ۱۴۳ نفر تاکنون در آلمان بر اثر این سیل ویرانگر جان خود را از دست داده‌اند و این بالاترین رقم تلفات بر اثر سوانح طبیعی طی حدود نیم قرن اخیر در آلمان است. طبق این گزارش، صدها نفر مفقود شده‌اند یا این که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. در همین حال نسبت به وضعیت سد اشتایناباکتال در غربی آلمان ابراز نگرانی شده است. تا روز شنبه در حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر در نزدیکی این سد از منطقه تخلیه شدند. در سیلاب شدید سال ۲۰۰۲ در شرق آلمان ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند. تلفات کلی آن سیلاب که سراسر اروپای مرکزی را دربرگرفت بیش از صد نفر بود.

تنش‌های تازه میان ارمنستان و آذربایجان

به گزارش دویچه‌وله، وزارت دفاع آذربایجان روز گذشته اعلام کرد مواضع این کشور بارها از سوی نیروهای ارمنستان هدف قرار گرفته‌ است. پیش از این ارمنستان روز جمعه آذربایجان را به اقدام مشابه متهم کرده بود. این ادعاها از سوی منابع مستقل تایید نشده‌اند. این در حالی است که همزمان با اتهام‌زنی دو کشور به یکدیگر، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا به ارمنستان سفر کرده است. او از هر دو کشور خواست تا منطقه مرزی را ترک کنند:‌ «وقتی فرصت مذاکره وجود دارد، برای ما بهتر است که نیروها به خاطر افزایش آرامش، عقب‌نشینی کنند».

3

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان هم در یک کنفرانس خبری آذربایجان را به تحریک و ایجاد تنش‌های جدید متهم کرد و گفت:‌ «استفاده از زور نمی‌تواند بحران بر سر قره‌باغ کوهستانی را حل کند». پاشینیان خواهان مذاکره در چارچوب «گروه مینسک» وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا» شده است. پاشینیان گفته که آذربایجان از آزاد کردن اسیران جنگی ارمنستان خودداری می‌کند و از تعیین خط مرزی طفره می‌رود. آزادی اسیران جنگی و تعیین خط مرزی بخشی از معاهده آتش‌بس سال گذشته است.

دیدار نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در میان افزایش درگیری‌ها میان طالبان و ارتش افغانستان، نماینده‌های طرفین در دوحه، پایتخت قطر دیدار کردند. بر اساس این گزارش، نماینده‌های دولت و گروه طالبان طی ماه‌‌های گذشته در دوحه مذاکراتی داشته‌اند، اما بعد از خروج نیروهای خارجی، پیشروی طالبان و در دست گرفتن بخش‌هایی از کشور، مذاکرات با چالش مواجه شده بود. در میان هیات دولت افغانستان برخی مقامات ارشد از جمله عبدالله عبدالله رییس سابق اجرایی دولت و رئیس کنونی شورای عالی مصالحه ملی حضور دارند. قرار بود حامد کرزای رئیس‌جمهور سابق کشور نیز برای حضور در مذاکرات به قطر سفر کند، اما در کابل باقی ماند.

5

در مذاکرات روز شنبه، ریاست هیات دولت افغانستان با آقای عبدالله و هیات طالبان با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر است. برگزاری مذاکرات در سطح عالی میان طرفین مناقشه در حالی است که هنوز درگیری‌های نظامی میان شبه‌نظامیان طالبان و ارتش افغانستان به شدت ادامه دارد.

ابتلای وزیر بهداشت بریتانیا به کووید

بی‌بی‌سی خبر داده ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، به کرونا مبتلا شده است.  جاوید که هر دو دز واکسن را تزریق کرده است، می‌گوید نشانه‌های بیماری‌اش خفیف است و بعد از آن که کمی احساس ناخوشی کرده با انجام یک تست کرونای سریع خانگی متوجه ابتلایش به این ویروس شده است. جاوید که به تازگی جانشین مت هنکاک وزیر بهداشت پیشین شده، در حال حاضر خود را قرنطینه کرده و منتظر پاسخ آزمایش پی‌سی‌آر برای تایید ابتلایش به کرونا است.

01

بریتانیا روز جمعه برای نخستین بار از ژانویه، بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلای جدید به کرونا در یک روز را گزارش کرد. قرار است از امروز  کلیه محدودیت‌های کرونا در بریتانیا لغو شود.