شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هزار تومان
افت قیمت دلار انتظارات کاهشی در بازار سکه را تقویت کرد

سکه روی مرز 10 میلیون و 500 هزار تومان

کدخبر: 427059
دلار تغییرات قیمتی منفی را به ثبت رساند. سکه در روز تعطیلی بازار طلای جهانی به سمت پایین حرکت کرد و روی مرز 10 میلیون و 500 هزار تومان ایستاد.

به گزارش اقتصادنیوز، دامنه نوسان قیمت دلار در روز سه‌شنبه هفته گذشته یک پله پایین آمد، به اعتقاد تحلیل‌گران مرز حساس بالایی و پایینی برای قیمت دلار در حال حاضر 24 هزار و 800 تومان و 24 هزار و 400 تومان است.

قیمت دلار در بلند مدت همراه با تورم حرکت می‌کند و با توجه به نرخ بالای تورم در ایران و ثبات نسبی ارزهای مهمی مانند دلار، انتظار می‌رود نرخ دلار در بلند مدت افزایش یابد.

از این لحاظ می‌توان دلار را مانند یک کالا در نظر گرفت. احیای برجام می‌تواند یک شوک منفی به قیمت دلار وارد کند، اما روند قیمت دلار به صورت عمده تحت تاثیر تورم است. در نتیجه اگر حتی تمامی فعالان بازار بتوانند با قدرت بالایی پیش‌بینی کنند که برجام احیا می‌شود، قیمت دلار یک شوک منفی می‌خورد، اما دوباره همراه با تورم رشد می‌کند.

در نتیجه نرخ دلار در بلند مدت را تورم تعیین می‌کند و احیای برجام در صورتی می‌تواند دلار را در سطوح پایین قیمتی نگه دارد که به مشکل تورم و کسری بودجه دولت کمک کند. البته احیای برجام حتی با وجود تورم بالا می‌تواند ارزش نسبی دلار نسبت به دارایی‌ها دیگر را تضعیف کند.

بازار ارز

علت روند نزولی دلار در طول معاملات چیست؟

دلار آمریکا معاملات امروز را با قیمت 24 هزار و 720 تومان و 50 تومان بالاتر از نرخ عصر روز گذشته آغاز کرد. روند حرکت قیمت دلار در طول معاملات روز گذشته به صورت عمده نزولی بود. دلار آمریکا در طول معاملات امروز نیز به صورت کلی روند نزولی را دنبال کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی24 هزار و 650 تومان قرار گرفت. احتمال دارد روند نزولی قیمت دلار در طول معاملات به واسطه عرضه در بازار متشکل اتفاق افتاده باشد. در صورتی که دلار در طول معاملات امروز روند نزولی را دنبال کند و حجم عرضه در بازار متشکل بالا باشد، تئوری مطرح شده رد نمی‌شود.

حباب قیمتی سکه منفی شد

قیمت سکه عصر روز گذشته روی 10 میلیون و 540 هزار تومان قرار داشت. بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و قیمت دلار نیز در شروع معاملات امروز کاهشی بود، در ساعت 12 و 15 دقیقه عصر به وقت ایران قیمت دلار 24 هزار و 670 تومان و قیمت سکه 10 میلیون و 520 هزار تومان بود. با این حساب اندازه حباب سکه منفی به دست می‌آمد. قیمت سکه در ادامه باز هم کاهش یافت در پایان معاملات نیمه اول روز روی مرز حساس 10 میلیون و 500 هزار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت دلار در طول معاملات امروز تغییرات قیمتی منفی در دامنه نوسان قبلی به ثبت رساند. اندازه حباب سکه روز گذشته کوچک بود، تمایلات کاهشی با افت قیمت دلار در بازار سکه به قدری تقویت شد که قیمت آن را به سمت مرز 10 میلیون و 500 هزار تومان سوق داد و حباب قیمتی آن را منفی کرد.