شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#جلسه علنی مجلس#انرژی

گزارش کمیسیون انرژی درباره دلایل خاموشی‌های برق

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

گزارش کمیسیون انرژی در باره دلایل خاموشی‌های اخیر برق در جلسه علنی مجلس در حالی قرائت شد که ۴ تا ۶ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف برق را از دلایل اصلی این موضوع برشمردند.

به گزارش مشرق، مصطفی نخئی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۷ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درباره خاموشی‌های اخیر و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور را قرائت کرد.

وی در این گزارش اعلام کرد: در هفته‌های اخیر کشور با قطعی‌های گسترده برق و خاموشی‌های زیادی مواجه شده است که توانست مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورد.

وی افزود: از سال گذشته کمیسیون انرژی نگرانی و دغدغه‌های جدی زیادی در باره احتمال خاموشی‌های گسترده برق داشته و جلسات متعددی در این باره برگزار کرد که نتیجه برخی از آنها در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مشاهده کردید.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به خاموشی‌های اخیر برق، جلسات متعددی در کمیسیون انرژی در این باره برگزار شد که خروجی برخی از تصمیمات و راهکارها و پیشنهاداتی که در این کمیسیون جمع بندی شده است خدمت نمایندگان اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حداکثر توان عملی تولید برق کشور ۵۶ هزار مگاوات است که امسال ما به پیک مصرف ۶۶ هزار مگاوات که تقریبا رقم بی‌سابقه‌ای است رسیده‌ایم و معنای این موضوع ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی کشور است.

نخئی گفت: علیرغم اقداماتی که وزارت نیرو درباره تراز برنامه مدیریت تولید و مصرف برق انجام داده است و در بخش صنایع این ناترازی بین ۴ تا ۶ هزار مگاوات است و تلاش کردند مدیریت لازم را در این مورد داشته باشند، اما با این حال ما شاهد کسری ۴ تا ۶ هزار مگاواتی برق در این بخش مواجه هستیم که این خاموشی‌ها در نتیجه همین کسری‌هاست. این در حالی است که ما شاهد مدیریت برق در صنایع هم هستیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در سال‌های اخیر صنعت برق با چالش‌های جدی از جمله برهم خوردن توازن تولید و مصرف و افزایش شدت انرژی و عدم توسعه نیروگاه‌ها مواجه بوده‌ایم. ضمن اینکه مشکلاتی هم مربوط به محیط کسب و کار در صنعت برق است و درباره مباحث اقتصاد برق هم مشکلاتی را داریم که توانسته توازن مالی را در این حوزه برهم بزند که ناشی از قیمت‌گذاری دستوری و عدم پرداخت یارانه به تولید و مدیریت غیرمنسجم تولید و توزیع برق و مشکلات ناشی از تحریم‌ها می‌توانم اشاره کنم که باعث چالش‌های جدی در صنعت برق کشور شده است و حوزه برق کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

منبع: فارس