به گزارش برنا، مصطفی نخعی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تشریح گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در هفته‌های گذشته حداکثر توان عملی تولید برق کشور ۵۶ هزار مگاوات بوده، در حالی که مصرف برق بالغ بر ۶۶ هزار مگاوات بوده است، لذا ناترازی بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات در شبکه برق به وجود آمده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: اقدامات صورت گرفته وزارت نیرو برای بهبود تراز برنامه مدیریت بار با احتساب صنایع ۴ الی ۶ هزار مگاوات بوده است، در نتیجه کمبود تولید، اعمال خاموشی‌هایی در حدود ۴ الی ۶ هزار مگاوات اعمال شده است.

وی برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای برق به دلیل عدم توسعه تولید و افزایش شدت مصرف، مشکلات محیط کسب و کار برق، برهم خوردن توازن مالی ناشی از قیمت گذاری دستوری و عدم پرداخت یارانه به تولید، مدیریت غیرمنسجم تولید و توزیع و تحریم را از جمله چالش‌های صنعت برق عنوان کرد که کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده و احتمال خاموشی های مستمر و ناگهانی را از امسال به بعد متصور ساخته است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه خاطرنشان کرد: عدم مدیریت صحیح تولید، توزیع و مصرف برق موجب بروز چالش‌های شدید امنیتی در ابعاد داخلی و بین المللی و تبدیل این فرصت گرانبهای تحریم ناپذیر به تهدید خواهد شد، لذا ضروری است تا تمهیدات لازم و راهکارهای سیاستی و عملیاتی متناسب مد نظر قرار گیرد.

 نخعی تصریح کرد: در صورت عدم توجه و تداوم وضع موجود در زمینه تولید و مصرف برق، قطعی برق به صورت مکرر و با زمان طولانی تر حتی در فصل زمستان ادامه خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی در ادامه با اشاره به ارائه راهکارهای کوتاه، میان و بلند مدت برای رفع مشکل قطعی برق پرداخت که از جمله آن می‌توان به الزام استانداران به تعطیلی ادارات شهرهای کمتر از ۵۰ درجه، تعطیلی ادارات در روز پنج شنبه تا پایان شهریور، الزام صنایع دارای مولد برق برای تولید برق با حداکثر توان، اصلاح ساختار حکمرانی انرژی در کشور، تسهیل سرمایه گذاری، افزایش مدت قرارداد خرید تضمینی برق، تامین منابع مالی برای توسعه صنعت برق و تسهیل استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه اشاره کرد.

کمیسیون انرژی در جمع بندی، طرحی با ۱۶ ماده جهت توسعه صنعت برق را ارئه کرد که در آن پیش بینی شده وزارت نیرو با اجرای طرح های بهینه‌ سازی مصرف برق، سالانه حداقل یک درصد مصرف برق کشور را کاهش دهد.